טבח 7 באוקטובר והמלחמה בעקבותיו מובילים לייאוש. הקיצונים מנצחים ובשני הצדדים מתבצעת דמוניזציה של האחר. בינתיים גובר הלחץ להפסקת אש שתשאיר את חמאס במקומו - תוצאה נוראית לישראל, לפלסטינים, למזרח התיכון ולעולם. אני רוצה להציע גישה פרקטית ומוסרית שתחזיר אותנו מסף התהום. זה לא יגיע כל עוד ממשלת ישראל מנוהלת על ידי אישיות כמו זו של בנימין נתניהו, ויש לקוות שאחריו יגיעו מנהיגים או מנהיגות ראויים שאחד מהם יפנה לפלסטינים ויישא את הנאום הבא:
"תושבי הרשות ועזה. אני מבין שרבים מכם רואים בנו מעצמה קולוניאלית וחושבים שהיהודים באו לכאן כדי לגזול את ארצכם. ובכן, כל מדינה מודרנית נוצרה כתוצאה של ממהלכים מסוג זה. אתם עצמכם כאן עקב התפשטות אסלאמית מהמאה ה-7 כחלק ממלחמות ערב-ביזנטיון. לעולם לא ייתכן צדק מושלם. עדיף להגיע להבנה במקום לנצח לאכול חרב.
1 צפייה בגלריה
רצועת עזה
רצועת עזה
הרס ופינוי נפגעים ברצועת עזה
(צילום: AP, Hatem Ali)
"בין נהר הירדן לים התיכון חיים כ-15 מיליון בני אדם, מחציתם יהודים ומחציתם ערבים. אלא אם כן צד אחד רוצה לגרש או לשלוט בצד השני - מה שלא ייגמר בטוב – הפתרון היחיד הוא חלוקה. המנהיגים שלכם סירבו להצעות למדינה על פני כל עזה ו-95% מהגדה המערבית עם חילופי שטחים כפיצוי מלא ופינוי כ-100 אלף מתנחלים. דחיית ההצעה – כל ידי המתונים כביכול ברשות הפלסטינית – הייתה פשע נגדכם. המטורפים שלכם, חמאס והג'יהאד האסלאמי, מנסים באופן אקטיבי למנוע חלוקה וזה פשע חמור עוד יותר. תמיכה בהם תביא רק מלחמה שבסופה נכבה שנייה.
"יהודים שסבלו כל כך הרבה לא יכולים להתכחש לסבלו של השכן, במיוחד אם הם מעורבים בגרימתו. לכן היינו רוצים שתזכו להגדרה עצמית בעזה וברוב הגדה המערבית, אבל השטח יצטרך להיות מפורז. למה? כי ברור שאינכם מסוגלים לשלוט ברדיקלים שלכם. ואם הם יחומשו ויתקפו, ניאלץ להכות בחזרה ואת התוצאות אתם רואים בעזה. אנחנו נשתף ברצון שחקנים בינלאומיים, כולל כוחות ערביים, כדי לשמור על השלום, אבל בעתיד הנראה לעין, אתם לא צריכים צבא. אתם צריכים מוסדות, צמיחה וכלכלה.
"בתמורה תוכלו להיעזר בנו. יש לנו תוצר לנפש גבוה יותר מזה של רוב אירופה, מגזר טכנולוגי מוביל ועוד. אנו נעשה הכול כדי לאפשר לכם ליהנות מזה. יחד עם בעלות בריתנו נקים קרן פיתוח של 200 מיליארד דולר לשיקום עזה והגדה, למנהרה המקשרת ביניהן ולתעשייה ותשתית, ונמצא דרכים להבטיח שהכסף לא יעבור למי שלא אמור לקבל אותו. דמיינו שכל הכסף והאנרגיה שהושקעו בבניית המנהרות היו מנותבים לטובת העם הפלסטיני.
"אם תרצו את העזרה שלנו, נהיה שם בשבילכם. אם תצטרכו את העצה שלנו, ניתן בשמחה. אם תרצו שותפות, נושיט את ידנו. השותפים האחרים שלכם יהיו הליגה הערבית, המערב ועולמות הפיננסים והעסקים ברחבי תבל, במקום איראן, שהמשטר הפושע שלה היה שמח להמשיך לנצל אתכם.
דן פרידן פרי
"אבל כדי שזה יקרה אתם חייבים להשתחרר מהאשליה שהג'יהאדיזם יביא צדק. חמאס והג'יהאד האסלאמי לא מייצגים את האינטרסים שלכם אלא תפיסת עולם המחפשת רק קונפליקט. תמיכה בהם היא תמיכה בהרס המתרחש כעת בעזה. זה מה שהם רוצים. זה לא מה שאנחנו רוצים. זה מה שאתם רוצים?
"במחווה שספק אם אחרים יהיו שוקלים, אנו מוכנים לאפשר למאפיה המרושעת הזאת מעבר בטוח אל מחוץ לעזה, אם יניחו את נשקם וישחררו אתכם מלפיתתם. זוכרים את יציאת אש"ף מביירות ב-1982? נאפשר להם לצאת לטורקיה או לקטאר או לאן שיבחרו ולשחרר אתכם ואותנו מהרוע שלהם. ההצעה הזו על השולחן בכל רגע נתון. חמאס יעזוב, החטופים יוחזרו והמלחמה תסתיים ברגע. יחל תהליך שיוביל ליישות פלסטינית מפורזת ובעלת אמצעים לממש את הפוטנציאל שלה, ובהמשך הדרך, אם תראו שפניכם לשלום, תהיה מדינה עצמאית. החלופה היא שנמשיך להילחם וזה יהיה מכוער. למען כולנו, בחרו אחרת. שכנעו אותם. הילחמו בהם. הברירה שלכם היא סינגפור או סומליה. בחרו בתבונה".
  • דן פרי היה העורך הראשי של סוכנות AP באירופה, באפריקה ובמזרח התיכון. לשעבר יו"ר התאחדות עיתונאי החוץ בישראל
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il