4 צפייה בגלריה
פרץ גלעדי
פרץ גלעדי
"היה איש של אנשים". פרץ גלעדי
(באדיבות המשפחה)
אלפי מטיילים ישראלים, אם לא יותר, חבים לו את חייהם ואת בריאותם - אך אתמול (יום שלישי) השתתף פרץ גלעדי, בן 72 מהיישוב כחל במבואות החרמון, בחילוץ האחרון שממנו לא שב. גלעדי, שהגיע לנחל עמוד כדי לסייע למשפחה - שבסופו של דבר לא נזקקה לעזרה - נפל מגובה רב ונהרג. היום בצהריים הוא הובא למנוחות ביישובו, המשקיף על הגולן שכה אהב, ועל הכינרת. מאות ליוו למנוחות את מי שהיה המתנדב מספר 1 בצפון.
גלעדי היה ממקימי יחידת החילוץ גולן, לפני יותר מ-40 שנה, בתקופה שזו עדיין לא קיבלה את החסות המשטרתית. בתור פקח של רשות הטבע והגנים, הוא הכיר כל פינה בגולן ובגליל, ולאחר שפרש לגמלאות הפך למתנדב של הרשות. הוא התנדב גם בארגון העזרה הראשונה איחוד הצלה, ובמסגרת זו היה מגיע בשלוש השנים האחרונות למלר"ד (חדר המיון) במרכז הרפואי זיו בצפת, לסייע לרופאים ולאחיות בכל הנדרש. אתמול היו אלה חבריו ביחידת החילוץ שפינו אותו מהשטח למסוק, שהוביל אותו לזיו, שם נקבע מותו.
4 צפייה בגלריה
פרץ גלעדי
פרץ גלעדי
"הבעתי צער שהוא עוזב - והוא ממש נעלב והתעקש שהוא נשאר". פרץ גלעדי
(צילום: יחל"צ גולן)
בהודעה של חבריו מיחידת החילוץ, נכתב: "כמו האבנים, הצמחים ובעלי החיים בטבע שכל כך אהבת וכיבדת, היית גם אתה חלק מנופי הגליל. אין זה מקרה שהלכת מאיתנו בזמן שהיית בדרכך להציל משפחה שנקלעה למצוקה, בנחל עמוד שהיה לך כבית".
ברשות הטבע והגנים שימש גלעדי כפקח רעלים וחומרי הדברה במשך שנים ארוכות, ולאחר מכן בתפקיד פקח אזורי. כאשר הגיע לגיל הפנסיה, התעקש להמשיך ולעבוד, ופעמיים אושרה לו הארכה. הוא התעקש גם להמשיך ולשרת ביחידת החילוץ, ואף הגיע לשר לביטחון הפנים כדי שיאפשר לו להמשיך את ההתנדבות. גם בגיל 72, המשיך גלעדי והתעקש להמשיך ולפעול במגוון היחידות ההתנדבותיות.

"גם כשהכול בער, לא פספסת הזדמנות לשכשך בנחל"

מנהל מחוז צפון ברשות הטבע והגנים, גיא איילון, אמר בהלוויתו של גלעדי: "לאורך כל השנים שני דברים תמיד עמדו לנגד עיניך - שמירת טבע והצלת חיי אדם. בלי היסוס ובלי לחשוב פעמיים היית יוצא לכל קריאה - חילוץ, שריפה, מטייל שהלך לאיבוד, או חיה פצועה. עבור שמירת טבע הרחקת גם עד טסמניה, ועבור הצלת חיי אדם נסעת עד האיטי. את הסיפורים המרתקים על החוויות שלך במקומות האלו, היינו גומעים בצמא".
4 צפייה בגלריה
פרץ גלעדי
פרץ גלעדי
"מה הכניע אותך דווקא עכשיו - כנראה שלעולם לא נדע". פרץ גלעדי בטבע
(באדיבות המשפחה)
"אני זוכר לפני כמה שנים רגע אחד קטן, מיוחד, של שנינו - בשריפה בנחל אל על", הוסיף. "מוקפים בלהבות, שני אנשים, כתף אל כתף אל מול האש הכתומה, נלחמים יחד. אך גם כשהכול היה שחור ובוער, לא פספסת הזדמנות לשכשוך במים הזכים של הנחל, לספוג מהם עוד כוח להמשך הלחימה באש".
"גם אתמול, בלי שום היסוס, יצאת לסייע למשפחה שנקלעה למצוקה בנחל עמוד", אמר איילון. "עוד קריאה שגרתית, ואתה הראשון להתנדב. מה בדיוק קרה, מה הכניע אותך, דווקא שם, כנראה שלעולם לא נדע. פרץ, חבר יקר, קשה לי מאוד הידיעה כי לא ניפגש עוד".
שרון לוי, מנהל מרחב גולן ברשות הטבע והגנים, סיפר כי בתפקידו האחרון ברשות היה גלעדי פקח ביער יהודייה. "למעשה הוא לא עזב אותנו, והמשיך להתנדב בכל דבר שקשור בשטח. ביחידת החילוץ גולן, ברשות הטבע והגנים בכל משימה, פיקוח ציד, הרעלות ומעקב אחר בעלי חיים. הוא היה איש של אנשים ושל שמירת טבע. הוא שימש כחובש, והצלת חיי אדם הייתה תמיד בראש מעייניו".
4 צפייה בגלריה
פרץ גלעדי
פרץ גלעדי
"הלוואי על כולנו להיות בכושר שהוא היה בגיל 72". פרץ גלעדי
(באדיבות המשפחה)
אביעד גדסי ממושב אבני איתן שברמת הגולן עומד בראש השלוחה של ארגון המתנדבים איחוד הצלה ברמה, והחליף את גלעדי בתפקיד כאשר פרש. "הבאנו לו במתנה תיק חדש (תיק עזרה ראשונה של מתנדבי איחוד הצלה) והבעתי צער על כך שהוא עוזב אותנו, אבל הוא ממש נעלב, והתעקש שהוא נשאר בגולן ורק בגולן. ובאמת, הוא המשיך והתנדב ביחידה, הגיע לכל ההשתלמויות ולכל מה שהיה צריך. רק לפני שלושה שבועות הוא סיים קורס חובש באמבולנס של הארגון - וזה בגיל 72, כן?".
"ליום הולדת 70 הוא טיפס על הקלימנג'רו", הוסיף גדסי. "הלוואי על כולנו להיות בגיל 50 בכושר שהוא היה בגיל 72. הוא ביקש ממני לארגן לו מפגש עם סגן מפקד המחוז במשטרה, כדי שיאפשרו לו להמשיך ולהתנדב ביחידת החילוץ, למרות גילו", סיפר.
בשנים האחרונות היה גלעדי גם דבוראי, ופעיל בשומר החדש בתחום השמירה על הכוורות. החברים באיחוד הצלה סיפרו כי לראש השנה שעבר גלעדי חילק לכל אחד מהמתנדבים קילו של דבש מתוצרת המכוורות שהחזיק. אל חילוץ המשפחה הגיע מתוקף היותו מתנדב של רשות הטבע והגנים, ומי שהגיעו אליו אחרי שנפל מגובה היו חברי יחידת גליל-כרמל - כולם מכריו וחבריו.
במאמר על יחידת החילוץ גולן, שכתב גלעדי עצמו בירחון "טבע הדברים" בשנת 2013, הוא תיאר את היחידה על שלוחותיה ויכולותיה השונות – חילוץ מגובה וממים, איתור נעדרים ועוד – וסיכם: "זהו ניסיון לתאר, באופן תמציתי, ענייני ובמלוא הצניעות מי אנחנו ומה אנו עושים בחבל הארץ היפה ביותר בארצנו (לטעמי כמובן). בסך הכול אנחנו משתדלים להיות אנשים טובים באמצע הדרך. אף אחד מאיתנו איננו רמבו או אדם בעל יכולות יוצאות דופן. העיקר הלב והרצון לתת ולתרום.
"נמשיך להגיע לכל מקום שבו נוכל לעזור, ונשתדל להתחדש ולהיות טובים עוד יותר. כך נקיים את הנאמר במסכת אבות – 'במקום שאין אנשים השתדל להיות איש' (פרק ב, משנה ו). רק בבקשה מכם המטיילים - טיילו בזהירות ועל פי הנהלים. זכרו - סוף מעשה במחשבה תחילה".