"על חומותייך עיר דוד הפקדתי שומרים": בימים האחרונים אין להם רגע אחד פנוי. הם נעים בין סיורים בשטח, אישורי תוכניות, ופגישות הערכות מצב שמתקיימות מדי כמה שעות, במטרה לבנות את תמונת המודיעין המדויקת ביותר לקראת מה שהוא אולי הנפיץ ביותר מבין אירועי יום ירושלים - מצעד הדגלים המסורתי שצפוי לצאת לדרכו היום (חמישי) בשעה 16:00, בהשתתפות עשרות אלפים על פי ההערכות. בכל מקרה של אירוע חריג, סגן ניצב דביר תמים, סגן ניצב אייל אברהם ורב-פקד הגר ויסמן יהיו האחראים על המענה הראשוני ועל הבטחת שלומם של החוגגים. ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" ליווינו אותם, רגע לפני היום המתוח, שבו יחגגו 56 שנה לשחרור העיר. צפו בסרטון שבנגן הווידאו בתחילת הכתבה.
"היחידה שלי תהיה פרוסה לאורך כל מסלול הצועדים, בשביל להקנות את תחושת הביטחון המיטבית", סיפרה אתמול רפ"ק ויסמן, סגנית מפקד סיירת משמר הגבול, והאישה הראשונה אי-פעם בתפקיד זה. "הפקודים שלי מתרגשים לקראת האירוע הזה, זה יום חג לעיר וכולם ערוכים. היחידה שלי היא יחידה מיוחדת שנועדה לתת מענה להפרות סדר, ונהיה במוקדים שיכולות להתפתח בהם הפרות סדר, כדי לתת מענה לכל אירוע שיתרחש".
5 צפייה בגלריה
סנ״צ דביר תמים, רפ״ק הגר ויסמן וסנ״צ אייל אברהם
סנ״צ דביר תמים, רפ״ק הגר ויסמן וסנ״צ אייל אברהם
בידיים שלהם. סנ"צ תמים, רפ״ק ויסמן וסנ"צ אברהם
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים נעצר בשער שכם
מצעד הדגלים נעצר בשער שכם
עשרות אלפים צפויים להשתתף במצעד, בהם שורה של שרים
(צילום: AFP)
ואף שאין התרעות קונקרטיות, המתח לקראת המצעד היום הוא עצום. רק לפני שנתיים, במהלך אותו מצעד, ביצע חמאס ירי רקטי לעבר ירושלים במה שהוביל למבצע שומר החומות ולאירועי פרעות קשים בערים המעורבות. הבוקר תועלה הכוננות במשטרה לרמה הגבוהה ביותר. במצעד הדגלים צפויים להשתתף השרים איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ', מירי רגב, מאיר פרוש, גלית דיסטל אטבריאן ואחרים, וכן חברי כנסת ואישי ציבור, שיזכו למעטפת אבטחה מיוחדת כשיצעדו דרך שער שכם.
כמעט כתמיד, במרכז המחלוקת ניצב הר הבית. בפלגים הפלסטיניים השונים עולות קריאות רבות לציבור הפלסטיני בירושלים, בגדה המערבית ולערביי ישראל להגיע היום למסגד אל-אקצא להפגין בו נוכחות, מפני שהם חוששים ממה שהם מכנים "קו אדום" – כניסת יהודים למסגד וקיום צעדה בכיכרות המסגד. בכיר חמאס איסמעיל רדואן הזהיר אתמול: "מסגד אל-אקצא הוא קו אדום. נגן עליו בנפשנו ודמנו ולא נאפשר לשנות את הסטטוס קוו". נציג חמאס בלבנון איים השבוע כי "התוקפנות על עזה לא תמנע עימות על רקע מצעד הדגלים", וגם בג'יהאד האיסלאמי התריעו: "נייר הרגיעה שחתמנו עליו, נתייחס אליו כאל נייר חסר ערך, לא נאפשר לכיבוש לחצות את הקווים האדומים".
ברשתות החברתיות נפוצו אתמול קריאות להניף את דגלי פלסטין בכל מקום שבו תעבור הצעדה, ובסרטונים שהועלו נקראו הפלסטינים לא להסס לבצע פיגועים בזמן הצעדה. במשטרה נלחמים בפרסומים הכוזבים בנושא ובהסתה ברשתות החברתיות.
5 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים נעצר בשער שכם
מצעד הדגלים נעצר בשער שכם
"אין קשר בין צעדת הדגלים להר הבית"
(צילום: רויטרס)
"אין כל קשר בין צעדת הדגלים להר הבית, ואין כל שינוי בנוהג הקיים בהר הבית מחר ובכלל", הבהירו אתמול במשטרה. "צעדת הדגלים תצעד במתווה הקבוע זה שנים רבות. ללא כל קשר לצעדת הדגלים - הביקורים בהר הבית יתקיימו כסדרם בהתאם לשעות וכללי הביקור, זאת לצד תפילות המוסלמים שיתקיימו בהר הבית כסדרן. כל ניסיון להפר את הסדר יטופל בהתאם".
גם מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, הדגיש אתמול: "גורמי טרור שמונעים מאיראן, דרך חיזבאללה, חמאס וג'יהאד איסלאמי קיצוני, זורעים ברשתות החברתיות מידע כוזב על אודות מסלול מצעד הדגלים, שיתקיים בבירת ישראל, ירושלים. מטרת אותם גורמי טרור ברורה: לייצר הסתה פרועה לטרור כנגד רבבות הישראלים שיעלו לציין את יום ירושלים. מסלול הצעידה מתקיים עשרות שנים ולא ישתנה גם מחר".
למרות ההסתה ברשתות, במערכת הביטחון לא ראו אתמול שום תמריץ של חמאס או ג'יהאד בעזה ובאיו"ש לעשות משהו, אלא אם יהיו מהומות ופרובוקציות בשטח. אם לא תהיה עילה, הסבירות שיקרה משהו היא נמוכה מאוד, ולכן במערכת הביטחון עושים הכל כדי לא להגיע לחיכוך.
5 צפייה בגלריה
אזעקות באזור ירושלים
אזעקות באזור ירושלים
אזעקות באזור ירושלים, בזמן מצעד הדגלים ב-2021
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
מסגד אל אקצה בהר הבית
מסגד אל אקצה בהר הבית
העיניים מופנות גם לשם. "יש כאלה שמנסים להשתמש בהר הבית כפלטפורמה לאלימות"
(צילום: רויטרס)
סגן ניצב דביר תמים הוא מפקד תחנת שלם במשטרה, אחת התחנות הרגישות בישראל שחולשת על שכונות רבות במזרח ירושלים, בהן ראס אל-עמוד, הר הזיתים, ועיסאוויה, ועל המרחבים שסובבים את העיר העתיקה. בתפקידו הקודם הוא היה מפקד יס"מ ירושלים, ולא אחת נדרש, עם שוטריו, לטפל באירועי טרור ולפעול להדיפת פורעים בהר הבית. "ביצענו תרחישים ותגובות לכל אירוע שיכול להיות", אמר אתמול סנ"צ תמים לקראת המצעד. "אני אומר באחריות שאנחנו ערוכים לכול. התנסינו בכל התרחישים, אנחנו חדים ומוכנים".
סנ"צ תמים נולד בצפון הארץ, אך בחר לשרת דווקא בבירה. "להבדיל מהמון קצינים במחוז אני לא איש ירושלים", סיפר. "לא גדלתי בעיר, אבל אני כאן במחוז חמש שנים, ויש משהו מאוד מיוחד במחוז הזה, ששובה אותך ולא נותן לך לצאת החוצה. מבחינתי לשרת בירושלים זה ברף הכי ערכי שיכול להיות. כשאני קם בבוקר, לפני שאני מגיע לתחנה, אני עובר באתרים היסטוריים לעם ישראל - מבחינתי זו הזכות הכי גדולה שיכולה להיות לשרת פה. כשאני מגיע לעבודה בשעות הבוקר המוקדמות וכשאני יוצא מאוחר הביתה, אני מסתכל על שער שכם. בבוקר על הזריחה ובלילה על האורות עליו. לא מעט אנשים חלמו להגיע לשער הזה, ואני זוכה להיות המפקד של השוטרים ששומרים על המקום הזה".
סנ"צ אייל אברהם הוא מפקד היחידה למקומות קדושים, שאחראית על המתרחש בהר הבית ועל אתרים קדושים נוספים בבירה, שכל טעות בהתנהלות לגביהם עשויה להביא למשבר בינלאומי ואף למערכה צבאית. היום הדריכות שלו תהיה בשיאה: "השגרה שלנו היא לשמור את הר הבית מחוץ לשיח הציבורי שקשור לאלימות, או לאלה שמנסים להכניס את הר הבית או להשתמש בו כפלטפורמה. המטרה היא לייצר מצב של רוגע, שקט וביטחון למבקרים. לקראת הצעידה אנחנו לא רואים כוונות להתבצר בהר, ואנחנו נערכים למנוע אירועים כאלה או היתכנות לדבר הזה".
כמו סנ"צ תמים, גם רפ"ק ויסמן, שהגיעה מקריית שמונה, רצתה במיוחד לשרת בבירה. "ביקשתי להגיע למג"ב ירושלים", סיפרה אתמול. "זה מקום קשה לשרת בו, כי מבחינה מנטלית צריך להיות כל הזמן דרוך וזה בעצם מה שמפתח אותך כמפקד - להיות במקומות האתגריים. בירושלים אנחנו תמיד בכוננות ותמיד יש בה אתגרים. מחר זו תהיה הפעם ראשונה שלי כמפקדת על האירוע זה. שער שכם, רחוב הגיא, אלו מקומות מאוד מאתגרים. כולם עוברים בהם: יהודים וערבים שמתערבבים יחד".
השתתפו בהכנת הכתבה: מאיר תורג'מן, איתמר אייכנר ועינב חלבי