יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ אמר היום (רביעי) בהצהרה לתקשורת בכנסת, ברקע "יום השיבוש הלאומי" והמהפכה המשפטית, כי "הבית הזה שאמור לשרת את כל העם - קורע אותו ומחריב את המדינה". גנץ פנה בנוסף לנתניהו, ואמר: "שוחחתי עם נתניהו ואוחנה, אמרתי להם 'עצרו הכל, סגרו את המליאה ונחליט שמדברים עכשיו'".
גנץ הוסיף כי "70 שנה לפני הספירה חרב בית המקדש, ויצאנו לגלות ארוכה שבה הדם היהודי היה ההפקר. לפני 150 שנה חזרנו להתיישב בארץ, והקימו אבותינו את המדינה. אני נמצא פה בבית שאמור לשרת את כל העם, והיום קורע אותו. עד היום הגענו להישגים כבירים יחד, ניצחנו בכל מלחמות ישראל. יחד הקמנו כלכלה משגשגת, הפרחנו את הנגב והגליל והפכנו למעצמת הייטק. יחד הקמנו את הצבא החזק במזרח התיכון".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
גנץ: "אני קורא לנתניהו - אל תאפשר חורבן"
(צילום: קונטקט)
לדבריו, "הייתה לי הזכות לשרת 38 שנים. הייתי מוכן למות למען המדינה ולצערי רבים מחבריי מתו למענה, והם היו בעלי דעות שונות. כשאני שומע שמפגינים נפצעו במאבק על המדינה מבפנים אני מזועזע. היום הזה מסכן את מה שבנינו. בבניין שאמור לסמל את הדמוקרטיה, מחריבים מדי יום את הדמוקרטיה שבנינו. אני מזהיר שוב - אנחנו עומדים בפני שינוי פניה של המדינה. זו דמוקרטיה נכה ומפולגת. מלמת אחים אמורה להיות בפתח והקואליציה רצה אליה".
לפי גנץ, "הטרור מכה בנו מבחוץ והם מפרקים אותנו מבפנים. המפגינים הם מלח הארץ - המשיכו להפגין, עשו זאת בהתאם לחוק. אתם התקווה שלנו. לשוטרים, לחיילים ולמפכ"ל יעקב שבתאי - תפקידכם לאפשר את ההפגנה. עשו זאת במינימום הכוח האפשרי". גנץ הוסיף כי "אזרחי ישראל, זוהי שעת חירום אמיתית. שוחחתי עם ראש הממשלה נתניהו ועם יו"ר הכנסת אוחנה, אמרתי להם 'עצרו הכל, סגרו את המליאה ונחליט שמדברים עכשיו'.
"אני יודע שהסיכויים להצליח בהידברות לא גבוהים, אבל ההיסטוריה לא תסלח למי שלא ינסה למנוע את מלחמת האחים. אין לנו מה להפסיד מלדבר, יש לנו הרבה מה להפסיד אם המצב ימשיך להידרדר", מסר. עוד אמר: "הימים האלה אינם ימים רגילים ולכן נדרשים מעשים לא רגילים. אני דורש לעצור הכל ולהתייצב הלילה בבית הנשיא. אני קורא לנתניהו: סגור את המליאה, שלח את לוין ורוטמן לבוא לבית הנשיא".
גנץ סיכם: "אני קורא בעיקר לנתניהו - אל תאפשר את החורבן. קרא להפסקת ההתססה של השרים. בשם בוני הארץ, שורדי השואה, הלוחמים, הציבור שבחוץ ובבית, בשם ההיסטוריה ובעיקר בשמו שלך - פשוט תעצור הכל".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו לגנץ: "דלתי פתוחה"
(צילום: שלו שלום)
גנץ הדגיש אחרי הנאום כי נתניהו ואוחנה "שמעו את עמדתי ודעתי. מטבע הדברים הם רוצים שתהיה הידברות תוך כדי חקיקה ואני מקווה שינהגו באחריות. יש המון מה להפסיד אם זה לא יקרה".
ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר לגנץ: "דלתי פתוחה, בוא עכשיו". גנץ השיב לו כי "צריך להקפיא את כל תהליך החקיקה. ראש הממשלה יודע בדיוק מה אמרתי לו. כשיודיעו שהם עוצרים את החקיקה, תוך שעה אנחנו אצלו בדלת".
סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן מסרו לגנץ: "בוא נקבע מקום ושעה ונשב לדבר. בלי תנאים מוקדמים". גנץ הגיב להם בטוויטר: "יריב ושמחה, זה עלול להיגמר בדם. זה לא משחק. כמו שאמרתי - עוצרים ומדברים. זו הנוסחה".
גורם בסביבת יו"ר המחנה הממלכתי מסר כי "גנץ הדגיש בדבריו גם בשיחה עם נתניהו ואוחנה שעצירה מוחלטת של החקיקה היא התנאי היחיד שיאפשר שיח בידיים נקיות. לכן, סגירת הכנסת לחלוטין - כלל הדיונים וכלל הוועדות - היא הפתרון הטוב ביותר". לפי הגורם, גנץ הדגיש בפני נתניהו שיש לו את החובה המוסרית לעצור, ושהמצב עלול להידרדר, ושהיום "ראינו את ההתחלה".
לדברי אותו גורם, השיחה לא נגעה בנושאי תוכן של הרפורמה, וגנץ הדגיש שהוא מוכן להגיע עוד הלילה לבית הנשיא כל עוד עוצרים חקיקה. כמו בנאומו, גנץ הדגיש בשיחות את הסכנה האמיתית שהוא רואה למלחמת אחים.
יו"ר הכנסת אוחנה אמר בעקבות השיחה עם גנץ כי הוא "מברך על הפנייה ועל כל רצון כן ואמיתי להידברות". לדבריו, "הכנסת היא הבית של העם כולו וככזו - עליה להישאר פתוחה, גם ואולי בעיקר בעת מחלוקת. לא סוגרים אותה גם אם יש מי שמבקשים למנוע ממנה להכריע בהחלטה המתקבלת על ידי הציבור באמצעות רוב של נבחריו. כאמור, יוזמתך מבורכת, ולשם כך דלת לשכת היו"ר פתוחה בפניך עוד הלילה, בכל שעה. אשמח לגשת איתך גם לבית הנשיא או לכל מקום אחר לשם פתיחה בהידברות אמיתית, ללא תנאים מוקדמים. ממתין לתשובתך".
4 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה
אמיר אוחנה
שוחח גם איתו. יו"ר הכנסת אמיר אוחנה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
מיכאלי לגנץ: "אל תתן יד להרס הדמוקרטיה"
(צילום: יואב דודקביץ)
יו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי התייחסה לנאומו של גנץ, והשיבה לו כי "לא ברור מדוע אתה מתנדב לתת לנתניהו לגיטימציה להפיכה משטרית. זו לא הידברות - זו מלכודת. ואם תיפול בה, הדמוקרטיה הישראלית תיפגע קשות". היא הוסיפה: "נתניהו רימה אותך ב-2021 והכניס את כולנו לסחרור שממנו המדינה לא יצאה עד היום. אל תעשה את הטעות הזו שוב. אל תתן יד להרס הדמוקרטיה".
במהלך היום הפגינו ועדיין מפגינים אלפי בני אדם בערים ברחבי המדינה. בזמן המחאות נרשמו עימותים בין מפגינים לשוטרים, שהשתמשו בין היתר במכת"זית והשליכו עשרות רימוני הלם לעבר מפגינים. לפי מארגני המחאה, נעצרו עד כה בתל אביב 39 בני אדם. בנוסף, נעצרו מפגינים גם בחיפה, כפר סבא, כרכור וקריית שמונה. בשעות הצהריים הגיעו חברי מפלגות יש עתיד והעבודה למוקדי ההפגנות בתל אביב, ובהם ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי.
אחרי שהגיעה לאחד ממוקדי המחאה בתל אביב, מסרה מיכאלי כי "האלימות המחרידה שהפעילו כאן שוטרים, אפשר היה לראות את הזוועה הזאת של בן אדם שנכרתה לו האוזן. לא הייתה שום הצדקה ואני טוענת שאף פעם אין הצדקה ששוטרים יפעילו כזו אלימות, אבל בטח לא כשיש מפגינים שנלחמים על הדמוקרטיה הישראלית".
מיכאלי תקפה בנוסף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ואמרה: "ההוראות האלה באות מלמעלה מאיש שלפני שנתיים אמר שלחסום כבישים זו חלק מהדמוקרטיה. כשזה מפריע לו לחסל את הדמוקרטיה אז פתאום הוא לא מאפשר את זה. אנחנו נמשיך להילחם בכל מקום ולא ניתן להם לנצח את הדמוקרטיה".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר: "אני קורא ליאיר לפיד, מרב מיכאלי ושאר חברי הכנסת מהאופוזיציה להפסיק לעודד אנרכיה ולהפסיק את ההסתה נגד שוטרים. מי שמרים יד וזורק אבנים על שוטרים ולוחמים הוא לא מפגין בעד חופש הביטוי, אלא אנרכיסט עבריין שצריך לשבת מאחורי סורג ובריח. משטרת ישראל לא תרפה ידה מלטפל בעבריינים ואני נותן לשוטרים גיבוי מלא".