2 צפייה בגלריה
מאלי וצנטריפוגות בנתנז
מאלי וצנטריפוגות בנתנז
בנט לא רוצה לתת לגיטימציה לתהליך. מאלי וצנטריפוגות בנתנז
(צילום: AP, EPA)
שליח ממשל ביידן לשיחות עם איראן בווינה, רוברט מאלי, הגיע היום (ראשון) לישראל לסדרה של פגישות לקראת חידוש המגעים לחזרה להסכם הגרעין עם איראן ב-29 בנובמבר. מחר הוא צפוי להיפגש עם שר הביטחון בני גנץ, ואמור לפגוש גם את היועץ לביטחון לאומי ד"ר אייל חולתא וראש המוסד דדי ברנע - לצד בכירים נוספים במערכת הביטחון, במוסד ובמשרד החוץ.
בתחילה לא היה ברור אם שר החוץ יאיר לפיד ייפגש עם מאלי, אך בסופו של דבר נקבעה פגישה למחר בצהריים. ראש הממשלה נפתלי בנט לא ייפגש עם מאלי, כדי שלא ישתמע מכך שהוא נותן לגיטימציה לתהליך החזרה להסכם הגרעין. ההסבר הרשמי בישראל הוא שמאלי אינו שר, ולכן ראש הממשלה לא צריך לפגוש אותו. בכירים בממשלה, עם זאת, חושבים שבנט עושה טעות בבחירתו שלא להיפגש עם מאלי.
2 צפייה בגלריה
רוברט מאלי נפגש עם שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף
רוברט מאלי נפגש עם שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף
רוברט מאלי וג'ון קרי עם שר החוץ האיראני בפגישה ב-2015
(צילום: רויטרס)
בישראל, בכל מקרה, מעריכים שפניה של איראן חזרה להסכם. האמריקנים מבקשים מישראל להימנע מלצאת נגד ההסכם בתקיפות – כמו שעשה בזמנו ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. ישראל, מצידה, תעביר מסר למאלי שנכון למנוע מצב של הסכם מדולל, ותעמוד גם על החשיבות להציג בפני האיראנים תוכנית ב' למקרה שלא תהיה חזרה למו"מ - וגם כאיום במו"מ. הסכם מדולל כזה, לפי ישראל, לא כולל את הנושא הגרעיני על כל פרקיו. למעשה, ההסכם מ-2015 לא רלוונטי בעיני ישראל - שכן האיראנים התקדמו דרך ארוכה מאז ארה"ב פרשה מהסכם הגרעין, וכך ייצא שטהרן רק תרוויח מהסרת הסנקציות.
יש לציין כי בישראל ישנה מחלוקת על הסכם הגרעין: בזמן שגורמים במערכת הביטחון ובמערכת הפוליטית חושבים שחזרה להסכם היא הרע במיעוטו, מכיוון שמאז שארה"ב נסוגה ממנו האיראנים הגבירו משמעותית את קצב העשרת האורניום ומתקדמים במרץ גרעין. לכן, לדברי המצדדים בהסכם, יש לראות בחזרה אליו כמעין "חוסם עורקים" שלפחות יוביל להפסקת ההעשרה ויאפשר פסק זמן להיערך לשלב הבא נגד איראן.

גורם ישראלי בכיר אמר כי "אנחנו מבינים שיש פה חזרה למצב של 2015, כשנתניהו לא הצליח למנוע את ההסכם - ולכן אנו לוחצים למנוע מצב של הסכם מדולל. ברור לנו שאנחנו לא יכולים לעצור את זה לחלוטין".
בישראל יש חשש שהאיראנים יובילו את האמריקנים למצב של הסרת סנקציות תמורת הפסקת העשרת האורניום בלבד - ויסרבו לדון על רכיבים נוספים, כמו תוכנית הטילים הבליסטיים או ההתבססות בסוריה. לכן הגורמים הישראלים יבהירו למאלי שחזרה להסכם והסרת סנקציות תיתן למשטר האיראני לגיטימציה, ויטענו שבפעם האחרונה שהוסרו הסנקציות זרמו לאיראן 150 מיליארד דולר שבהם השתמשו משמרות המהפכה לצורך התעצמות אזורית ולשיפור וטיוב תוכנית הגרעין.
לכן, המסר למאלי יהיה שהסרת הסנקציות מאיראן היא דבר גרוע. המסר הישראלי יהיה "אל תרוצו להסכם" – ויש מה לעשות גם במציאות לא הסכמית, כמו מה שישראל עושה במב"ם (מערכה שבין המלחמות) בסוריה. ישראל תתמקד במגעים שלה מול מאלי בהיערכות למה צריך לקרות אם לא יהיה הסכם.