בבית החולים סורוקה בבאר שבע נפטר אמש (שבת) הילד בן ה-4 שנחנק מעינב בסופרמרקט בעיר ביום חמישי האחרון. העינב הוצא מקנה הנשימה של הילד בבית החולים מיד כשהגיע אליו ומצבו הוגדר קשה, אך אתמול כאמור נפטר.
הדיווח על המקרה התקבל ביום חמישי האחרון במוקד 101 של מד"א במרחב נגב. "הוא היה ללא דופק וללא נשימה, ואנשים ביצעו בו פעולות החייאה בסיסיות", סיפרה פרמדיקית מד"א נג'ם זייד. "סיפרו לנו שהוא אכל עינב והחל להשתנק. מיד התחלנו בטיפול רפואי מתקדם וביצענו פעולות החייאה שכללו מתן תרופות והנשמה, ופינינו אותו לבית החולים תוך המשך פעולות החייאה כשמצבו קריטי".
ד"ר רן חזן, רופא במלר"ד ילדים בבית החולים סורוקה, סיפר עם הגעת הילד לבית החולים: "המשכנו בפעולות החייאה והוצאנו את העינב מקנה הנשימה. פעולות ההחייאה נמשכו עד לחזרת דופק". הוא הורדם ומונשם, ושהה עד היום ביחידה לטיפול נמרץ ילדים בבית החולים.

ישראל וינגרטן, מדריך ראשי בבית ספר לפרמדיקים של מד"א, הסביר ביום חמישי באולפן ynet מהן הפעולות החשובות שיצילו את הילדים מחנק במקרה הצורך - בעקבות המקרה שבו אושפז במצב קשה מאוד ילד בן שש לאחר שנחנק מסוכריית ג'לי. עוברי אורח הזעיקו צוות מד"א שביצע בילד פעולות החייאה, אך לא הצליח להוציא העצם הזר. הרופאים באסותא אשדוד העריכו שהוא היה במצב חנק במשך כ-15 דקות.
"חנק זה גורם מאוד מאוד פתיר ברוב המצבים אם אנחנו יודעים לבצע כמה פעולות בסיסיות", הסביר וינגרטן, "הפעולה הבסיסית הראשונה שאנחנו מדברים עליה היא להתקשר 101. זה נשמע לנו מוזר אבל בצד השני של הטלפון לא יושבים אנשי לוגיסטיקה אלא אנשים מקצועיים שלמדו והוכשרו ויכולים לתדרך מה לעשות ברגעים הראשונים. הדבר השני שצריך לזכור זה שחנק יכול להימנע ברוב המצבים. כלומר, להקפיד לא לתת לילדים קטנים לא סוכריות, לא גולות ולא חרוזים. אלה רוב המקרים שאנחנו רואים", הסביר.

אז מה צריך לעשות?

1. הזעיקו עזרה ראשונה בטלפון 101. מסרו את שמכם, כתובתכם ואת מספר הטלפון שלכם.
2. הפכו את התינוק על האמה (חלק היד שתחום על ידי המרפק ושורש כף היד) ושמרו עליו מפני נפילה.
3. בצעו שלוש טפיחות מתונות על שכמותיו.
4. אם הגוף הזר לא סולק, הפכו את התינוק והניחו שני אגודלים על בטנו מעל אזור הטבור. בצעו לחיצות עדינות כלפי מעלה.
5. חזרו על הטפיחות עד להוצאת הגוף הזר.
6. אם הגוף הזר לא חולץ, והתינוק אינו נושם ואינו מגיב, יש להתחיל בהחייאה.
פורסם לראשונה: 23:29, 20.05.23