4 צפייה בגלריה
אוניברסיטת פרינסטון
אוניברסיטת פרינסטון
"באוניברסיטה היו מודעים למחקר של אליזבט בבגדד". אוניברסיטת פרינסטון
(צילום: Jay Yuan / Shutterstock)
אוניברסיטת פרינסטון מכירה לראשונה בכך שאליזבט צורקוב, ישראלית בעלת אזרחות רוסית, נחטפה בעיראק לאחר שהגיעה למדינה לטובת עבודת דוקטורט ומחקר אקדמי מטעמה. אמה, אחותה של אליזבט, אמרה למגזין אוניברסיטאי כי "אין לנו הוכחה לכך שהיא בחיים, ואין לנו רשימת דרישות (שיביאו לשחרורה). אין לנו כלום. אם שום דבר לא ייעשה - אני לעולם לא אראה אותה שוב".
מיכאל הוצ'קיס, סגן דובר באוניברסיטה, הסביר כי "אליזבט נחטפה בזמן שהייתה בעיראק וביצעה מחקר הקשור לנושא הדוקטורט שלה". לדבריו, האוניברסיטה עדיין "מודאגת מאוד בנוגע לביטחונה ולשלומה של אליזבט צורקוב, ומשתוקקת לכך שהיא תשוחרר כדי שתוכל לשוב בחזרה למשפחתה ולחדש את לימודיה".
4 צפייה בגלריה
אליזבט צורקוב
אליזבט צורקוב
אליזבט צורקוב
(צילום: AFP PHOTO / Ahmad Mohamad)

בהודעה מטעם האוניברסיטה נכתב בנוסף כי "הצענו סיוע למשפחתה של אליזבט ואנו בקשר עם בכירים בממשל ומומחים שינחו אותנו כיצד האוניברסיטה יכולה לעזור בצורה הטובה ביותר להשיב את אליזבט הביתה בשלום".
אמה צורקוב, אחותה של אליזבט, אמרה כי "זה טוב (שפרינסטון) מכירה בכך שאליזבט הייתה בעיראק כדי לבצע מחקר עבור עבודת הגמר שלה, אז אני שמחה שההצהרה הזו פורסמה סוף סוף".
באמצע חודש ספטמבר ביקרה אמה בפרינסטון כדי להיפגש עם בכירים באוניברסיטה. היא אמרה במהלך הפגישה שגורם בכיר בפרינסטון אישר כי אליזבט "עשתה מחקר במסגרת עבודת גמר בבגדד בזמן שנחטפה". עד כה, האוניברסיטה סירבה למסור פרטים בנוגע למחקרה של צורקוב, אך ציינה כי נסיעות לעיראק הקשורות לאוניברסיטה אינן מאושרות לאף אחד מהסטודנטים. בגדד נמצאת ברשימת יעדי "קטגוריה X" של האוניברסיטה, מה שאומר שנאסר על סטודנטים באוניברסיטה לצאת לשם.

4 צפייה בגלריה
בית הקפה רידא עלוואן בעיראק
בית הקפה רידא עלוואן בעיראק
בית הקפה שבו נצפתה צורקוב לפני חטיפתה
4 צפייה בגלריה
המלון שאליזבט צורקוב נהגה ללון בו בבגדד
המלון שאליזבט צורקוב נהגה ללון בו בבגדד
המלון שבו לנה צורקוב
עבודת הדוקטורט של צורקוב מעלה כי המחקר שלה כולל "ניסויי מעבדה בשטח עיראק". אמה, אחותה, אמרה שהיא הציגה את תוכנית המחקר שלה בסוף 2021, וקיבלה אישור במאי 2022. "עובדים רבים באוניברסיטה היו מודעים היטב למחקר של אליזבט בבגדד", היא אמרה. "אני מצפה שהאוניברסיטה תקיים את הבטחתה ותעזור להעלות את הנושא בפני הממשל האמריקני".
לפי דיווחים, צורקוב נחטפה בבגדד על-ידי חמושים ממיליציית גדודי חיזבאללה הפרו-איראנית שפועלים במדינה. בהודעה רשמית של ישראל נכתב לפני כמה חודשים כי "צורקוב עודנה בחיים, ואנו רואים בעיראק כמי שאחראית לגורלה ולשלומה". גורם מדיני בכיר אף אמר כי התקבל ממנה אות חיים.