20 ארגונים פרוגרסיביים מקימים קבוצה משותפת שמטרתה להיאבק בניסיונות הלובי הפרו-ישראלי בוושינגטון, איפא"ק, להדיח מהקונגרס את אלו שמעבירים ביקורת על המלחמה בעזה. הקואליציה הנקראת Reject AIPAC ("לדחות את איפא"ק" בתרגום חופשי) כוללת ארגונים מוסלמיים ויהודיים. המאמצים שלהם הם תגובה ישירה להתחייבות של איפא"ק, הלובי הפרו-ישראלי החזק, להוציא עשרות מיליוני דולרים כדי לנצח בפריימריז את חברי הקונגרס הפרוגרסיבים ביותר.
2 צפייה בגלריה
נתניהו מופיע בוועידת איפא"ק בעבר
נתניהו מופיע בוועידת איפא"ק בעבר
נתניהו מופיע בוועידת איפא"ק בעבר
הכותרת
ארה"ב נערכת לקרב חוזר על הנשיאות
24:51
"קומץ חברי קונגרס פרוגרסיבים, כולם שחורים, מותקפים באיום של 100 מיליון דולר", אמר לסוכנות הידיעות איי.פי אוסאמה אנדרבי, מנהל התקשורת של ארגון 'דמוקרטים למען צדק' (Justice Democrats), אחת הקבוצות שמובילות את הקואליציה. "בדרך כלל ההנהגה והממסד של המפלגה הדמוקרטית עושים הכל כדי להגן על חברי קונגרס מכהנים כשעומד מולם מישהו בפריימריז", הוסיף אנדריי, "אבל אין להם את אותה אנרגיה כשזה מגיע לכמה מהפרוגרסיביים האלה ולכן אנחנו מתכנסים כדי להבטיח שיהיו להם משאבים להגן על עצמם נגד איפא"ק. לעולם לא נהיה בשוויון מול איפא"ק וזו המציאות, אבל הכי הרבה שאנחנו יכולים לעשות זה להתארגן ולהיאבק בהם חזיתית בצורה שלא נעשתה עד עכשיו".
האסטרטגיה, לפי אנדרבי, היא לחבר את הארגונים ל"קמפיין הגנה" בהשקעה כספית של שבע ספרות. המטרה היא לא רק להגן על חברי קונגרס שנפגעו על ידי איפא"ק, אלא גם להציף את מה שבעיני חברי הקואליציה החדשה הוא ניגוד בין לובי שהוא מהחזקים בוושינגטון "לערכים הוותיקים של המפלגה הדמוקרטית". הקואליציה תתמקד בקידום מועמדים פרו-פלסטינים, כמו גם הדגשת סקרים שמראים כי רוב המצביעים הדמוקרטים תומכים בעמדותיהם, כולל הקריאה להפסקת אש והתניית סיוע אמריקני לישראל.
2 צפייה בגלריה
ביידן מנופף לקהל לפני תחילת נאום "מצב האומה"
ביידן מנופף לקהל לפני תחילת נאום "מצב האומה"
ביידן בנאום "מצב האומה". קרע במפלגה הדמוקרטית
(צילום: AFP)
המלחמה בעזה גרמה לקרע במפלגה הדמוקרטית, שגם פוגע בנשיא ג'ו ביידן בשנת בחירות. הקואליציה החדשה תדרוש מכל מועמד שזוכה לתמיכתה לסרב לקבל כל סיוע כספי מאיפא"ק, שבשנים האחרונות הפכה מארגון שעסק רק בלובינג למען ישראל, לארגון שמשקיע כסף גדול בבחירות. בבחירות האמצע ב-2022 הוציאה איפא"ק כ-27 מיליון דולר כשהיא מתמקדת בהדחת מועמדים פרוגרסיבים. השנה היא צפויה להשקיע יותר מפי שניים מהסכום הזה. בין חברי הקונגרס שאיפא"ק סימנה להדחה בפריימריז שייערכו בחודשים הקרובים נמצאים ג'מאל באומן מניו יורק, אילהאן עומאר ממינסוטה, סאמר לי מפנסילבניה וקורי בוש ממיזורי - כולם לא רק קראו להפסקת אש, אלא דרשו להפסיק את הסיוע האמריקני לישראל.
מאיפא"ק נמסר בתגובה לאיי.פי כי "יש לנו היסטוריה של תמיכה בחברי קונגרס פרוגרסיבים. עמידה לצד המדינה היהודית תואמת לחלוטין את הערכים הפרוגרסיביים".