4 צפייה בגלריה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה ב בית חולים הדסה עין כרם ב ירושלים
מחלקת טיפול נמרץ קורונה ב בית חולים הדסה עין כרם ב ירושלים
מחלקת קורונה בבית החולים הדסה עין כרם
(צילום: עמית שאבי)
נתוני התחלואה המעודדים יחסית שהתפרסמו אמש (יום רביעי) הראו כי מקדם ההדבקה ירד, לראשונה מפרוץ הגל הרביעי, למתחת ל-1. למרות זאת, המומחים חלוקים בנוגע למשמעות הנתונים, וראש קבינט המומחים פרופ' רן בליצר הדגיש כי "מוקדם להכריז על סוף הגל".
לדברי פרופ' בליצר, "עדיין ישנם יותר מ-10 אלף נדבקים ליום, ונתוני ההדבקות גם מעוותים בשל החג, מדיניות הבדיקות והשפעות חגים או חופשות - בנוסף ללימודים לסירוגין שעוד לפנינו". בליצר הוסיף כי "חשוב לזכור שגם להמשך ההדבקות הרבות מדי יום כעת, גם לאחר הבלימה במגמת העלייה, יש השלכות קשות גם בהפרעה לשגרת החיים וגם במחיר לנפש".

פרופ' בליצר אמר כי הסיכון גדול במיוחד בקרב הלא-מתחסנים, שכן בחודש אוגוסט אחד מכל 170 בני 60 ומעלה שלא התחסן אושפז במצב קשה בשל קורונה - ושליש מהחולים הללו נפטרו. בספטמבר, לדבריו, המחיר עלול להיות דומה.
פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקת קורונה בהדסה עין כרם, הסביר על מורכבות הנתונים: "הירידה במקדם ההדבקה היא בשורה טובה, למרות שיש סיכוי לטעויות בחישוב שנובעות מתוצאות לפני החג שלא מביאות בחשבון את ההתגודדויות בחגים ופתיחת בתי הספר".
4 צפייה בגלריה
רן בליצר
רן בליצר
פרופ' רן בליצר. "השפעת הלימודים עוד לפנינו"
(צילום: מוטי קמחי)
לדברי פרופ' מבורך, "מספר החולים במצב קשה יציב, אך עדיין לא יורד. לדברים אלו יש חשיבות, מכיוון שהם כן מבטאים תחלואה - ולצערנו גם תמותה שעדיין מתמשכת. זה מבשר טוב אולי לעוד שבועיים, אבל אני עוד רוצה להיווכח בזה".
מנגד, פרופ' דורון גזית מצוות המומחים של האוניברסיטה העברית, מציג עמדה אופטימית יותר. "מגמת הבלימה של ההתפרצות הנוכחית נמשכת", הוא אומר. "האשפוזים החדשים במצב בינוני וקשה הולכים ויורדים, והתחזיות שלנו מראות שקצב האשפוזים ילך וירד. בגלל מבצע הבוסטר, שהחל מהאוכלוסיות בסיכון, האשפוזים החלו בירידה לפני ההדבקות. מקדם ההדבקה הוא כרגע 1, משמע שההדבקות נמצאות כרגע בשיא, ואנו מצפים שמספר המאומתים היומי ילך וירד".
4 צפייה בגלריה
פרופ' דרור מבורך
פרופ' דרור מבורך
פרופ' דרור מבורך. "מספר החולים קשה עדיין לא יורד
(צילום: יובל חן)
פרופ' גזית מוסיף כי "לעניין זה תרם גם מבצע הבדיקות המהירות לפני תחילת הלימודים, שאיפשר זיהוי מוקדם של הדבקות אצל ילדים, ולמעשה קטיעה של שרשראות הדבקה. עם זאת, רמת ההדבקות בשיאה, מה שגורם לבידודים רבים שמשבשים את שגרת החיים. עניין זה ימשך עד אשר ישראל תמשיך ותרד במספר ההדבקות היומי. המשך המגמה הנוכחית תוביל לירידה למספר מאומתים יומי של 5,000-2,000 בתחילת אוקטובר".
"מסיבה זו, וכדי שלא יהיה היפוך מגמה וחידוש התפרצות (כפי שרואים בבריטניה בימים אלו, שבה התחדשה ההתפרצות ומספר האשפוזים והתמותה עולים) לא ניתן בשלב זה להקל במגבלות התו הירוק", קובע פרופ' גזית.
4 צפייה בגלריה
פרופ' דורון גזית
פרופ' דורון גזית
פרופ' דורון גזית. "מגמת הבלימה נמשכת"
פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן, אמר הבוקר כי ירידת מקדם ההדבקה מתחת ל-1 משקפת את הירידה בהתפשטות המגפה. "הירידה לא נובעת מפחות בדיקות", צייץ סגל בטוויטר. "מספר הבדיקות ביומיים האחרונים דומה לזה של לפני שבוע. ויש ירידה גם באחוז הבדיקות החיוביות וגם במספר החולים קשה החדשים".

כ-20 אלף נדבקים מאז יום שני

משרד הבריאות עדכן אמש כי מיום שני אובחנו 20,215 נדבקים בקורונה. מהנתונים עולה כי ביום שני, ערב ראש השנה, נשבר שיא הבדיקות כשכ-183 אלף ישראלים נבדקו. שיעור הבדיקות החיוביות ביום שני עמד על כ-6%. שלשום צנח מספר הבדיקות לכ-96 אלף, ושיעור החיוביים עמד עד 7.22%. אתמול פוענחו עד כה כ-52 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עומד על 5.67%.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,068 חולי קורונה, מהם 678 במצב קשה. מדובר במספר דומה לזה שהיה ביום ראשון בערב. 171 חולים מונשמים. מפרוץ המגפה נפטרו בישראל 7,261 חולי קורונה, 51 מהם מיום שני. ביום שני נפטרו 14 חולי קורונה, שלשום 26 ואתמול עוד 11.
פורסם לראשונה: 23:40, 08.09.21