בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשכה היום (שני) עדותו של איש התקשורת ינון מגל בתיק 4000 (פרשת בזק-וואלה), שבו מואשם ראש הממשלה בנימין נתניהו בקבלת שוחד מאנשי העסקים שאול ואיריס אלוביץ' וכן במרמה והפרת אמונים. הפרקליטות מנסה להוכיח כי נתניהו קיבל היענות חריגה לדרישות סיקור באתר וואלה, ושבעבור אותו סיקור קידם מהלכי רגולציה במשרד התקשורת לטובת בעלי בזק לשעבר אלוביץ'.
עו"ד בעז בן צור, סנגורו של נתניהו, ביקש להראות שמנכ"ל וואלה בתקופה הרלוונטית, אילן ישועה, סיפק היענות חריגה לדרישות סיקור לא רק למרשו, אלא גם לנשיא המדינה יצחק הרצוג ולראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט.
2 צפייה בגלריה
ינון מגל
ינון מגל
ינון מגל בבית המשפט, היום
(צילום: רוני גרין שאולוב)
בן צור הציג למגל, שהיה עורך וואלה באותה תקופה, התכתבויות לפני בחירות 2015 בין ישועה להרצוג ובנט. הרצוג, אז יו"ר מפלגת העבודה, הראה לישועה סקר לא מחמיא מבחינתו שכותרתו "הציבור שובר ימינה", וביקש ממנו לטפל בנושא. ישועה השיב להרצוג "טופל", והנשיא ציין בפני מנכ"ל וואלה: "אתה ענק".
בתכתובת נוספת ציין ישועה בפני הרצוג: "ברכות על הסקרים. אל תהסס להיעזר בי ולסמס לי בכל שעה, מצידי 10 פעמים ביום. החבר'ה בסדר איתך?". בתכתובת אחרת ציין לעורך האתר מגל, ציין אז ישועה: "עשה טובה, שהסקר המוטה לא יוזכר. זה מטופש ולא אמין". מגל השיב: "רוצה להעלות רק כלינק, אף אחד לא יראה אותו". ישועה אמר: "הכי קבור שאפשר, לא בעמוד הבית".

"אמרו להרצוג 'אנחנו שלך'"

עו"ד בן צור שאל היום את מגל: "האם אתה מסכים איתי שמה שישועה עושה זה שירות לא מבוטל לפוליטיקאי שנמצא בתקופת בחירות ורוצה לקבור נתונים?". מגל השיב: "כן, כך זה נראה". לאחר מכן הוסיף איש התקשורת: "אני רואה שאומרים להרצוג 'אנחנו שלך' ככלי בתקופת בחירות".
בנוגע לתכתובת שבה צוין כי הועלתה ידיעה לטובת בנט, שאל בן צור את מגל: "האם אתה רואה בכך כמשהו משמעותי, להעלות ידיעה לפי בקשה ערב הבחירות?". מגל השיב: "כן, זה שירות". מגל אמר עוד: "יש כאלה שמותר להם ויש כאלה שאסור להם. בתקשורת הישראלית, תקשורת השמאל, זה לגיטימי. אנחנו רואים שזה קורה באופן קבוע. כשזה קורה בערוץ תקשורת ימני, לטובת נתניהו למשל, אז זה 'שופרות'. כשבוז'י מבקש ונענים לו - זה נורמלי. כשנתניהו? 'שערורייה'".
סנגורו של נתניהו הציג לעד קטע מחקירות ראש הממשלה, שבו חוקר המשטרה אומר לו "עשית שימוש באתר כבשלך". נתניהו השיב אז לחוקר: "זה קשקוש. באתר הזה היו מאות כתבות בשנה נגדי, אתר אולטרה-שמאל". בן צור שאל את מגל: "האם זה משקף את המציאות שאתה ידעת?", ומגל השיב: "הסנטימנט היה נגדו (נתניהו. רג"ש)".
2 צפייה בגלריה
מחוזי ירושלים לפני עדותו של ינון מגל
מחוזי ירושלים לפני עדותו של ינון מגל
עו"ד בן צור
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהמשך הדיון נערכה חקירה חוזרת של העד על-ידי עו"ד יהודית תירוש מהפרקליטות. התובעת אזכרה ידיעה שפורסמה בהתבסס על דירוג אתר "פורבס" תחת הכותרת "שרה נתניהו היא האישה החזקה בישראל". תירוש הציגה מייל שבו כתב מגל לישועה: "דחוף, צריך לעלות עד 12", ושאלה את העד: "למה אתה מעביר למנכ"ל ידיעה דחופה?". מגל השיב: "אני מניח שזה היה במסגרת הבקשה שלו להתייחס בזהירות לשרה נתניהו".
לאחר מכן חזרה עו"ד תירוש לדברים שאמר מגל בחקירה הראשית: "באתר כתבו דני אילון, ליטל שמש, שמעון ריקלין. לא זכרת אף אחד מהם?". מגל: "אם ליטל שמש כתבה איזה מאמר, זה לא מעיד על רוח האתר. צריך לבדוק כמה היו מימין וכמה משמאל. התחושה הכללית היא שהאתר היה אתר שמאל עם ביטוי יותר גדול לשמאל מאשר לימין".
תירוש: "אני לא שאלתי על זיהוי האתר אלא על האופן שבו אתה מעיד כאן מר מגל. אתה אמרת בחקירה הנגדית למר בן צור שאתה לא מצליח להיזכר באף כותב ימני, ואני מראה לך קלסר של דוגמאות. זה לא הכול, האמן לי, אנשים שאתה מכיר היטב. שמעון ריקלין מה הקשר שלך אליו?" מגל: "חבר". תירוש: "ואף אחד מהם לא הצלחת להיזכר כשמר בן צור הציג לך? דניאל בן סימון ואופיר פינס אני לא שואלת. על זיהוי ימין-שמאל". מגל: "מה השאלה?". תירוש: "איך לא זכרת?". מגל: "תאמיני לי, יש הרבה דברים שלא זכרתי".
בשלב זה התערבה השופטת רבקה פרידמן-פלדמן: "ועכשיו?". מגל השיב: "אני זוכר שאמרתי לאבירם אלעד (שהיה עורך האתר בתקופה אחרת (רג"ש) שיהיו יותר כותבים ימניים". תירוש: "מה שאנחנו טוענים כאן הוא לגבי מהימנות העדות של העד. העד אמר שהוא לא יכול היה לזכור אף כותב מהצד הימני".
אחר כך ציינה עו"ד תירוש בפני העד ציוץ שלו מספטמבר 2021, שבו כתב מגל כי "כשהפרקליטות מדברת על 'היענות חריגה' בתיק וואלה, היא מתכוונת שמה שחריג זה שנתניהו היה צריך לבקש, לדרוש ולהתחנן. לפוליטיקאים אחרים הדלת הייתה פשוט פתוחה". עו"ד תירוש: "אישרת את הציוץ הזה ואמרת למה זה חורג שיש כאלה שנחשבים לטוב וכאלה שנחשבים לרע כשזה נתניהו. באמירה אחרת שלך שרטטת באופן שונה לגמרי את ההתייחסויות לחריגות בוואלה לגבי נתניהו". מגל: "היו יותר דרישות בנפח של נתניהו משאר הפוליטיקאים".