בזמן שבישראל מציינים השבוע את שבוע הבטיחות בדרכים, הקטל בכבישים ממשיך לשבור שיאים. על פי נתוני אתר הרלב"ד העדכניים להיום (רביעי), מאז תחילת השנה נהרגו 400 בני אדם בתאונות דרכים בישראל. הבוקר (רביעי) שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, הגיעה למשפט נתניהו - וסירבה להתייחס לכך. כשנשאלה לגבי 400 ההרוגים, היא לא ענתה והדובר שלה דודו סאסי הגיב באומרו "399" - ואז חייך.
זו הפעם השנייה בלבד ב-16 השנים האחרונות שמספר ההרוגים בכבישים הגיע ל-400. משנת 2009 ועד 2023 מספר ההרוגים היה נמוך יותר, אבל בשנים האחרונות חלה עלייה מחודשת – שעלולה להוביל לכך שמספר הקורבנות בדרכים יהיה הגבוה ביותר מאז 2005, אז נהרגו 465 בני אדם.

רכב עולה באש אחרי תאונה בכביש 42 באוקטובר
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א, דוד אבן )

מהנתונים עולה כי 28% מההרוגים בתאונות השנה היו הולכי רגל, 22% רוכבי אופנוע ואופניים חשמליים, ו-21% נהגים ונוסעים ברכב פרטי. בנוסף, 3% מההרוגים נהרגו בתאונות שבהן היו מעורבים רכבים מסחריים או משאיות, 2% רוכבי אופניים, ו-2% נהרגו בתאונות שמעורבת בהן מונית. עוד 4% מההרוגים סווגו כבלתי ידועים, ו-2% כמעורבים שלא ניתן היה לסווגם בקטגוריה אחרת. הנתונים מצביעים על כך שהולכי הרגל ורוכבי הדו-גלגלי ממשיכים להיות קבוצות הסיכון המרכזיות בכבישים.
השנה הקודמת הסתיימה עם 436 הרוגים, והייתה השנה הקשה ביותר בדרכים מאז 2007. באותו יום אשתקד היו 378 הרוגים בתאונות דרכים, כך שהמגמה המדאיגה מצביעה על כך שישראל בדרך לשבור שיא שלילי של הרוגים בכבישים זה שני עשורים.
מנכ״ל הרלב"ד גלעד כהן מסר הבוקר כי "חצינו היום רף כואב של יותר מ-400 תאונות קטלניות מתחילת השנה. זהו מצב חירום לאומי! משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והרלב״ד יביאו לאישור הממשלה הצעת מחליטים שתוציא לפועל את התכנית הלאומית. לראשונה יוקם מנגנון פעולה מחייב לכלל משרדי הממשלה ונסמן מעבר למדיניות לאומית כוללת להצלת חיים בכבישים״.
3 צפייה בגלריה
שני הרוגים בתאונת דרכים בין אופנוע לכלי רכב
שני הרוגים בתאונת דרכים בין אופנוע לכלי רכב
תאונה קטלנית במעורבות אופנוע באוגוסט האחרון
(צילום: אביהו שפירא)
3 צפייה בגלריה
הרוג ופצוע קשה מתאונת דרכים סמוך לישוב כלנית
הרוג ופצוע קשה מתאונת דרכים סמוך לישוב כלנית
התנגשות סמוך ליישוב כלנית באפריל
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
3 צפייה בגלריה
זירת תאונת הדרכים בכביש 42, סמוך לבני דרום
זירת תאונת הדרכים בכביש 42, סמוך לבני דרום
כוחות הצלה בזירת תאונה קשה בכביש 42 בחודש שעבר
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
בימים אלה עומלים במשרד התחבורה על הצעת מחליטים שתאושר בממשלה לתקציב עבור התכנית הלאומית לבטיחות בדרכים. אלא שבעוד שברלב״ד ביקשו תקציב של 350 מיליון שקל בשנה לטובת הגברת האכיפה, חינוך, הסברה, פיתוח ומחקר, התקציב שצפוי להיות מאושר בסופו של דבר יהיה נמוך בהרבה.
במשרד האוצר הציגו לממשלה את הבעייתיות בהקצאת תקציב חדש בשלב זה של השנה והציעו לכלול תקציב משמעותי בשנה הבאה. בשלב הראשוני יינתן דגש על תוספת תקציב למשטרה לטובת הגברה מאסיבית של האכיפה, פרסומים ברשתות החברתיות לציבור על עבירות מסכנות חיים והסחות דעת בזמן נסיעה ובהמשך יוקצו תקציבים גם לחינוך והסברה. בשנה הבאה התקציב צפוי לגדול, אבל ככל הנראה לא יאושרו בשלב הזה 350 מיליון השקלים שביקשו ברלב״ד לכל שנה בכדי לטפל בבעיה המדממת.