מחאת העיריות מתרחבת, מורים לאזרחות מודיעים שלא ישתפו פעולה עם "תוכניות לימודים הסותרות את הערכים ההומניסטיים המופיעים בחוק חינוך ממלכתי" - ו-200 מנהלים שלחו מכתב לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו שבו כתבו כי "לא ייתנו לעמדות חשוכות להכתיב את סדר היום" בבית ספרם.
המחאה החלה לאחר שליו"ר מפלגת נעם המתנגדת לזכויות ללהט"ב, ח"כ אבי מעוז, ניתנה האחריות על התכנים החיצוניים במערכת החינוך - כחלק מתפקידו כסגן שר. באגודה למען הלהט"ב פנו לעשרות ראשי רשויות מקומיות בבקשה להצטרף לאמירה שיעמדו בעקבות זאת על חינוך לסובלנות, וביקשו מחברי הקהילה הגאה לדרוש זאת מראש הרשות המקומית שלהם. הם ציינו כי יותר מ-50 ראשי ערים ורשויות מקומיות הביעו עמדה כזו ואמרו כי יגנו על מערכת החינוך וישמרו עליה כסובלנית ושוויונית.

הם פרסמו את רשימת הרשויות המקומיות שהביעו עמדה זו: תל אביב-יפו, חיפה, ראש העין, ערד, ראשון לציון, רמת גן, קריית ביאליק, חולון, נשר, אשדוד, גני תקווה, בת ים, הוד השרון, זכרון יעקב, נס ציונה, קריית אונו, גבעתיים, מבשרת ציון, אלפי מנשה, רמת הנגב, כפר סבא, הרצליה, רמת השרון, אשכול, עמק חפר, מטה יהודה, עמק יזרעאל, גזר, קריית טבעון, צורן, דרום השרון, כפר יונה, נווה מונוסון, תל מונד, סביון, פרדס חנה, גלבוע, חוף הכרמל, מגידו, ברנר, רמת ישי, פרדסיה, כפר ורדים, מטה אשר, רמת ישי, יואב, כוכב יאיר צור יגאל, יהוד-מונסון, בני שמעון, אבן יהודה, גליל עליון, זבולון, מנשה, גליל עליון.
לאחר אותו פרסום, גם רשויות נוספות הביעו עמדות דומות, ובהן באר שבע, מודיעין-מכבים-רעות, יבנה, רעננה, קריית מוצקין, טירת כרמל, עומר, קצרין, גליל עליון, שער הנגב ואילת. אבל ראשי ערים גדולות אחרות לא הצטרפו למחאה. פרט לבני ברק ומודיעין עילית החרדיות, מדובר בין היתר בירושלים, פתח תקווה, נתניה, שדרות, אשקלון, רחובות, בית שמש, לוד, נצרת, רמלה ושדרות.
בתוך כך, כאמור, 200 מנהלים שלחו הערב מכתב לנתניהו שבו כתבו כי לא ייתנו לעמדות חשוכות להכתיב את סדר היום בבית ספרם. "אנחנו, מנהלות ומנהלי בתי ספר מרחבי הארץ ממגזרים וממאפיינים שונים, נתייצב ונעמוד איתן לשמירה על הדמוקרטיה שלנו ועל זכויות היסוד של אזרחיות ואזרחי המדינה בהתבסס על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו", נכתב. "אנו מביעים בזאת את מחאתנו על הוצאת היחידה האחראית על תוכניות ושותפויות ממשרד החינוך והעברתה לתחום האחריות של אגף שבראשו יעמוד אבי מעוז ממפלגת נעם, אשר מביע בפומבי את דעותיו הגזעניות, הלהט"בופוביות, החשוכות והקיצוניות ביותר, אשר מבטלות, מפלגות, משסעות ופוגעות בקהילות שלמות וזהויות נרחבות בחברה הישראלית".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
קרא לראשי רשויות לא לשתף פעולה עם היחידה שתהיה תחת אחריותו של מעוז. יאיר לפיד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עוד נכתב: "לא נישאר אדישים למצב! נמשיך להנהיג שיח הומניסטי ופלורליסטי מתוך אמונה שזו אחת המטרות העיקריות שלנו בתור אנשי חינוך, בתור מנהיגות/ים ובתור בני אדם. נוסיף לחשוף את תלמידינו לתכנים העוסקים בחופש, שוויון, אהבת האדם, זכויות אדם, קבלת האחר והיכרות עם כל האוכלוסיות שהן מרכיביו של פסיפס החברה הישראלית והחברה האנושית. לא ניתן לעמדות חשוכות להכתיב את סדר היום בבתי הספר שלנו ואנו קוראים וקוראות לשינוי ההחלטה באופן מיידי".
ראש העיר מודיעין חיים ביבס, שמכהן כיו"ר מרכז השלטון המקומי, כתב הערב: "יש לי כמה עקרונות שמנחים אותי בקבלת החלטות ובניהול בכל הקשור למערכת החינוך שלנו. הראשון הוא שחצי מהתקציב השנתי של העירייה מושקע במערכת החינוך העירונית. עקרון שני - אין כניסה או התערבות פוליטית במערכת החינוך. עקרון נוסף הוא שהמערכת החינוכית תפעל תמיד כמערכת פלורליסטית שמאפשרת לכל ילדה וילד למצוא את המסגרת המתאימה עבורו. כה היה וכך ימשיך להיות".
ראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ' מסר: "העיר שלנו תמשיך בהתאם לאותם עקרונות וערכים בהם נהגנו עד היום, ללא שינויים. מה שהיה, הוא שיהיה. אנחנו לא מתכוונים להיכנס לוויכוח הפוליטי ובטח שלא להכרזות ולהצהרות, מאף צד. אין עוד ממשלה, לא נבחר שר חינוך ונכון כרגע להמתין".
ראש העיר פתח תקווה רמי גרינברג דווקא לא נשמע נחרץ: "פתח תקוה היא מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית ואנחנו גאים בכל האוכלוסיות המרכיבות את העיר. כל אחת מהאוכלוסיות מקבלת את הביטוי הראוי, באופן שוויוני ולא על חשבון אוכלוסייה אחרת - כך גם יהיה בעתיד. בנוגע לשיח על החשש סביב התכנים במערכת החינוך, חשוב להדגיש כי טרם בוצע שינוי כלשהו ולכן אנחנו ממליצים להמתין. ככל שאכן הדברים יהיו על הפרק בהמשך - נגיב עליהם בהתאם".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואבי מעוז
בנימין נתניהו ואבי מעוז
ימונה לסגן שר במשרד ראש הממשלה. מעוז ונתניהו
בנוסף, במהלך סוף השבוע חתמו יותר מ-660 מורים לאזרחות ואנשי חינוך על מכתב, שבו הם מצהירים כי לא ישתפו פעולה עם תוכניות לימודים הסותרות את הערכים ההומניסטיים ואת ערכי השוויון והדמוקרטיה. "לא נקבל בשתיקה הנהגה חינוכית שתקדם בחקיקה ובמעשה פעולות אנטי-דמוקרטיות, הפוגעות בזכויות אדם. נמשיך לחנך את תלמידינו לאור ערכים ליברליים, הומניסטים ודמוקרטיים, גם מול ניסיונות להצר את צעדינו ולכבות את אורם", כתבו המורים, חברים בפורום חינוך לזכויות אדם ובפורום המורים הערבים לאזרחות, מייסודה של האגודה לזכויות האזרח.
שלשום ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד שלח מכתב פתוח לראשי הרשויות בישראל, וקרא להם לא לשתף פעולה עם היחידה שתהיה תחת אחריותו של מעוז. "אני כותב אליכם בדאגה רבה לעתיד מערכת החינוך והמדינה, שכן הממשלה החדשה המוקמת בישראל הפקירה את חינוך ילדינו והעבירה אותם לידי הגורמים הקיצונים והחשוכים ביותר בחברה הישראלית", כתב לפיד. "אני קורא לכם לא לשתף פעולה עם היחידה לתוכניות ושותפיות חיצוניות במשרד החינוך כל עוד היא בשליטתו של מעוז. האחריות הכבדה על תכני החינוך שילמדו ילדינו בבתי הספר - עוברת עכשיו אליכם".
על רקע המכתב, ראשי עיריות וארגונים מחו על ההסכם הקואליציוני בין נעם לליכוד ועל דברי יו"ר המפלגה מעוז, שאמר שיפעל לבטל את מצעד הגאווה בירושלים, והודיעו כי לא ישלימו עם תכתיבים שנוגדים את תפיסת עולמם.