פרסום ראשון: במשרד הפנים מעריכים כי עד שנת 2040 אוכלוסיית גוש דן תמנה לא פחות מ-7.5 מיליון תושבים, ונערכים לצורך להקים תשתיות שיהלמו את מספר התושבים האדיר. היום (שני) חשף מינהל התכנון את מפת התשתיות העל במסגרת התוכנית האסטרטגית לתשתיות ותחבורה במטרופולין תל אביב. היא נוגעת לתשתיות באזור בתחומי התחבורה, החשמל, הביוב ועוד.
התוכנית מתייחסת להיבטי התחבורה במטרופולין וקובעת בין השאר כיצד יתפקד כביש 4. על פי התוכנית יוקמו מתחת לכביש מנהרות לצורך נסיעה בין-עירונית מהירה. המנהרות יעברו ב"צווארי הבקבוק" של הכביש כיום בין מחלפי אם המושבות לבר אילן ובין מחלף ראשון לציון למחלף גן רווה. אורכן של המנהרות הללו יהיה שלושה וחמישה קילומטרים. רוחב הכביש העילי יצומצם ותתאפשר בנייה לאורכו כך שיתחבר טוב יותר ליישובים ולא יהיה כביש מהיר כפי שהוא כיום.
1 צפייה בגלריה
עומסים במחלף מורשה בדרך לארוחת ליל הסדר
עומסים במחלף מורשה בדרך לארוחת ליל הסדר
יהיה מוקד תשתיות מרכזי. מחלף מורשה
(צילום: חברת נתיבי ישראל)
מינהל התכנון סימן את מחלף מורשה שמצפון-מזרח לתל אביב כמוקד של כמה תשתיות-על. לפי התוכנית שהוצגה, במקום יוקם מתקן טיהור שפכים חדש ומתקדם שיפעל לצד מתקן השפד"ן בראשון לציון שקולט כיום את הביוב של רוב ערי המטרופולין. בנוסף תוקם במקום תחנת חשמל שתייתר את הייצור בתחנת הכוח "רדינג" בתל אביב.
באשר למתקני אנרגיה, מינהל התכנון מבקש לצמצם את התלות של מטרופולין תל אביב במתקני חשמל בפריפריה. במסגרת התוכנית החדשה יקוצרו תהליכי הרישוי לטובת הרחבת השימוש בפאנלים סולאריים על גגות המבנים.
"עם כניסתי לתפקיד סימנתי את התוכנית האסטרטגית לתשתיות ותחבורה במטרופולין תל אביב כאחד מהאתגרים המשמעותיים של מינהל התכנון" אמרה מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר. "היום מינהל התכנון גאה להציג תוכנית אסטרטגית בעלת תפיסה כוללת לתשתיות ותחבורה אשר תאפשר את הפיתוח החזוי הראייה לטווח ארוך". כעת תועבר התוכנית לאישור ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה.