אחד ממפקדי השטח הקשוחים בצה"ל שיגר משטח הלחימה מסרים מהדהדים לדרג הפוליטי: מפקד אוגדה 98 תת-אלוף דן גולדפוס, שנשא אתמול (רביעי) נאום תוכחה למנהיגים "מכל הצדדים", ידוע כמי שפיו וליבו שווים. גולדפוס לא היסס להתבטא בכנות חריפה בעבר גם על ימי השבר והכאוס שאליהם נקלע ב-7 באוקטובר, כשקיבל את הפיקוד על אחת מגזרות הלחימה בעוטף בקרבות הבלימה של תחילת המלחמה.
1 צפייה בגלריה
דן גולדפוס
דן גולדפוס
שוחח עם פקודיו על האווירה הציבורית. גולדפוס
(צילום: הרצל יוסף)
ימים לאחר הטבח, סיפר הקצין הבכיר על מה שעבר בשעות הראשונות של מתקפת הפתע של חמאס. "ב-8:00 הגעתי לחניון רעים למסיבה ואני לא יכול לתאר את המראה שראיתי. מראה סוריאליסטי. אירוע פסיכי. זו לא מסיבת טבע, זו מסיבת טבח. לא התעסקנו בגופות, רק בלחימה ובמידע שזרם. קיבלתי לטלפון הודעות ישירות: 'בואו תצילו אותנו'. היו בחוליה שלי רק 6-4 אנשים", שיתף.
בהמשך לכך הוא אמר כי "ההפתעה הייתה קשה, לוחם תפקידו להילחם - ולהיהרג אם צריך, אבל אזרח תפקידו להיות אזרח. נצטרך אחר כך לשאול עצמנו שאלות מאוד קשות גם על איך תפקדנו מול המחויבות שלנו להגן על המדינה".
לפני כשבועיים, בטקס שנערך בחטיבת הצנחנים לרגל יציאת הלוחמים מעזה לאחר 120 ימי לחימה, אמר גולדפוס כי "נכשלנו במשימתנו להגן על תושבי העוטף, נצרבנו מהכישלון בתוך היישובים. כדי להיות אזרח וליהנות מחופש הביטוי והמחשבה - יש חובה ואחריות. יש צורך אמיתי לחרף את הנפש ולהילחם על הזכות הזו. יש חובה להיות חלק מהנטל".
אתמול, כחמישה חודשים אחרי הטבח, פנה גולדפוס לפוליטיקאים ואמר כי הוא "מקווה שהם יוכלו למצוא זמן להקשיב לליבו של לוחם". הוא הוסיף: "תקשיבו לליבו של לוחם שנלחם מ-7 באוקטובר בשבת הארורה, ומאז לא הפסקתי להילחם. לא הפסקתי לשלוח לוחמים וללכת איתם לעבר האש. אנחנו אנשי הצבא לקחנו אחריות על כל מעשינו. לא נברח מאחריות. אנחנו מרכינים ראש לנוכח הכישלון המהדהד שלנו, אבל אתם חייבים להיות ראויים לנו. אתם חייבים להיות ראויים לאותם לוחמים שקיפחו את חייהם". בעקבות הדברים, יזומן גולדפוס לשיחת בירור עם הרמטכ"ל הרצי הלוי. דובר צה"ל הדגיש כי הקצין הבכיר "לא אישר עם מפקדיו את הדברים בסוף הצהרתו".

בשלושת החודשים האחרונים הפך גולדפוס למפקד האוגדה האחרונה שעוד פועלת באופן עצים ברצועת עזה, אך בפועל עברו בשבועות האחרונים כוחות האוגדה שבפיקודו גם לפעילות בהיקף נמוך יותר, במודל שדומה לשלב ג': בעיקר פשיטות באזורים שבהם צה"ל כבר תמרן בחאן יונס, זולת הפעולה בשבועיים האחרונים בשכונת חמד שאליה נוקזו עשרות מחבלים שברחו מהעיר או מאזור דיר אל-בלח.
תחת האוגדה של גולדפוס יש כעת ארבעה צוותי קרב חטיבתיים - כמחצית מהשיא של התמרון - ותחתיו פועלות לסירוגין ובהיקפים משתנים חטיבות 7 של השריון, גבעתי, שתי יחידות מחטיבת הקומנדו (מגלן ואגוז) וחטיבת ביסל"ח (קורס מכ"ים), שהחליפה את חטיבת הצנחנים בחלק המזרחי של חאן יונס.
קצינים שפועלים תחת האוגדה, ששוחחו עם ynet בשבועות האחרונים בחאן יונס, הביעו אכזבה מהאווירה הציבורית שאליה נחשפו בחופשותיהם הקצרות בארץ. אחד מהם, סגן אבי, קצין הנדסה תחת חטיבה 7, אמר: "שמעתי שה'ביחד ננצח' בעורף כבר לא קיים". מפקד פלגה אחר מדובדבן הפציר באופן גלוי בציבור שבעורף, בעודו בשטח הרצועה, לשמור על אחדות.
גולדפוס עצמו שוחח רבות עם פקודיו על הנושא, גם בשל השחיקה המנטלית שחווים לוחמים בעקבות החודשים הרבים של הלחימה. כאוגדה המובחרת של צה"ל, שיעודה המקורי והאופרטיבי הוא הפעלת כוחות בעומק שטח האויב, גולדפוס הפעיל אמצעים רבים ויעודיים גם בשטח העזתי, כמו הנחתות ציוד לכוחותיו ממטוסי הרקולס וכן יכולות טכנולוגיות ששמורות לרוב למתאר הצפוני.
פורסם לראשונה: 22:05, 13.03.24