לפי החשד שני מחבלים ביצעו את הפיגוע הערב (חמישי), צאת יום העצמאות, בעיר החרדית אלעד שליד ראש העין. בפיגוע נרצחו שלושה בני אדם נרצחו ושלושה נפצעו באורח קשה ואנוש. עובר אורח נוסף, שככל הנראה ניסה להיאבק במחבלים, נפצע באורח קל.
המשטרה פתחה בסריקות אחר רכב שנמלט מהזירה והקימה מחסומים בכבישי האזור, מחשש שהשניים יצליחו להימלט לשטחים. המשטרה סורקת אחר רכב ככל הנראה בצבע לבן שנמלט מהמקום ובו לפי החשד אחד המחבלים. לפי ההערכה המחבל השני נמלט מהזירה רגלית. שב"כ מעורב בחקירה ובמרדף, אך זהות המפגעים עדיין לא ידועה למערכת הביטחון. הרמטכ"ל אביב כוכבי ושר הביטחון בני גנץ קיימו התייעצות בעקבות הפיגוע.
7 צפייה בגלריה
הזירה באלעד
הזירה באלעד
כוחות משטרה באלעד. ההערכה - המחבלים ינסו להימלט לשטחי הרשות
(צילום: יאיר שגיא)
7 צפייה בגלריה
הזירה באלעד
הזירה באלעד
המפכ"ל בזירה באלעד
(צילום: יאיר שגיא)
הדיווח על האירוע התקבל בשעה 20:36 במרחב ירקון של מגן דוד אדום על "שבעה נפגעים בפיגוע באלעד". חובשים ופראמדיקים של מד"א קבעו בזירה את מותם של שלוש בני אדם ופינו שני פצועים במצב קשה, אחד במצב בינוני ואחד במצב קל.
עיריית אלעד פנתה לתושבים וביקשה מהם להישאר בבתים. בסרטונים נוספים מהעיר תועדו חמושים, ככל הנראה מכוחות הביטחון, שפתחו בסריקות עם נשקים שלופים באתרי בנייה באזור.
פראמדיק מד"א אלון ריזקאן סיפר: "מדובר באירוע קשה מאוד. כשהגענו למקום הבחנו שמדובר בזירה מורכבת, סמוך לכיכר באבן גבירול שכב גבר כבן 40 ליד רכב כשהוא עם פציעות קשות בגופו, ביצענו בדיקות רפואיות אבל הוא היה ללא סימני חיים ונאלצנו לקבוע את מותו. ירדתי במדרגות לפארק הסמוך, ביצענו פעולות החייאה בגבר כבן 40 שהיה מחוסר הכרה ובסופן נאלצנו לקבוע את מותו".
"במרחק של עשרות מטרים שכב פצוע נוסף מחוסר הכרה, גם הוא בשנות ה-40 עם פציעות קשות ולאחר פעולות החייאה נקבע מותו. 3 פצועים, בהם גבר כבן 60 וגבר כבן 35 שנפגעו באורח קשה טופלו במקום ופונו לבתי החולים שיבא בתל השומר ובלינסון כשהם מורדמים ומונשמים. גבר כבן 40 שנפצע באורח בינוני פונה לבי"ח בלינסון וגבר בן 23 שנפגע באורח קל במהלך מאבק עם המחבלים פונה לבי"ח כשמצבו יציב".
7 צפייה בגלריה
הזירה באלעד
הזירה באלעד
"זעקות לעזרה נשמעו מכל פינה"
(צילום: שאול גולן)
אהרון זילברמן מתנדב זק"א היה מהראשונים להגיע לזירה: "הוזעקתי על ידי מוקד זק"א לכיכר אבן גבירול באלעד. הגעתי במהירות למקום, מעדות של עוברי אורח הבנו שמדובר בשני מחבלים שיצאו במסע רצח לאורך הרחוב ובאכזריות תקפו בגרזנים וסכינים עוברי אורח תמימים. מסע רצח מכיכר אבן גבירול עד לאמפי פארק הסמוך שהיה באותו זמן עמוס במבלים וחוגגים. מדובר במראות קשים מאוד, אנשים היו שרועים על הכביש ועל המדרכה מהכיכר עד לפארק, זעקות לעזרה נשמעו מכל פינה, נקרע הלב".

בחמאס בירכו, סינוואר קרא לפני ימים: "למי שאין רובה - שיכין גרזן"

דובר חמאס בעזה בירך על הפיגוע באלעד ואמר כי "שוב פעולה אמיצה מהווה מכה קשה לישראל ולמערכת הביטחון שלה. הפעולה מגיעה במסגרת התגובה על פשעי הכיבוש והפלישה של המתנחלים למסגד אל-אקצא. העם הפלסטיני ימשיך את המאבק שלו ואת הגנתו על מסגד אל-אקצא בכל האופנים, והמכות שלו יפגעו בציונים ובמתנחלים בכל מקום. הכיבוש הציוני ישלם את המחיר של הפשעים שלו ושל המדיניות הגזענית בה הוא נוקט נגד העם הפלסטיני".
"הפיגוע הוא מימוש ההבטחה שמסגד אל-אקצא מהווה קו אדום, ושהעם הפלסטיני ימשיך להאבק בפגיעה בו בכל האופנים בהם הוא יכול, ללא התחשבות במחיר שזה יגבה ממנו". ברצועת עזה חילקו דברי מתיקה לאחר הפיגוע.
7 צפייה בגלריה
מנהיג חמאס יחיא סינוואר בטקס לזכר הרוגי סבב הלחימה האחרון בעזה
מנהיג חמאס יחיא סינוואר בטקס לזכר הרוגי סבב הלחימה האחרון בעזה
"למי שאין רובה - שיכין סכין או גרזן". הקריאה של סינוואר
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
פלסטינים חוגגים בחאן יונס את הפיגוע באלעד
פלסטינים חוגגים בחאן יונס את הפיגוע באלעד
פלסטינים חוגגים בחאן יונס את הפיגוע באלעד
נזכיר כי לפני חמישה ימים בלבד קרא מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, בנאומו לפלסטינים לבצע פיגועים באמצעות גרזן: "אנשינו בנגב, במשולש, בגליל, בחיפה, ביפו, בעכו, ביפו ובלוד – שכל אחד יכין את הרובה שלו. ומי שאין לו רובה - שיכין סכין או גרזן. אם הם רוצים מלחמת דת, הם שברו את הקווים האדומים".
הפיגוע באלעד מתווסף לשורה של פיגועים בערי ישראל, שאירעו מסוף חודש מרץ. ביום שישי שעבר נרצח בפיגוע ירי בכניסה לאריאל המאבטח ויאצ'סלב (דניאל) גולב (23). שני מחבלים החמושים ברובי קרל גוסטב הגיעו לעמדה, ירו עליה - ואז יצאו מהרכב וירו בגולב מטווח אפס. גולב הגן בגופו על בת זוגו שהייתה שותפתו לעמדה וספג את הקליעים שנורו. כעבור מצוד שנמשך כ-20 שעות נתפסו המחבלים בעיירה פלסטינית סמוכה לעיר שבשומרון.
ב-7 באפריל נרצחו בפיגוע ירי בבר האילקה ברחוב דיזנגוף בתל אביב תומר מורד ואיתם מגיני, בני 27 מכפר סבא. שעות לאחר הפיגוע נקבע בבית החולים מותו של אחד הפצועים, ברק לופן בן 35 מגבעת שמואל. המחבל אותר שעות לאחר הפיגוע על ידי שב"כ מסתתר סמוך למסגד באזור כיכר השעון ביפו וחוסל בחילופי אש עם כוח לוחמי שב"כ וימ"מ.
בשבוע שלפני כן נרצחו חמישה בני אדם בפיגוע ירי בבני ברק. מחבל פלסטיני מאזור ג'נין ירה למוות בארבעה אזרחים, ולאחר מכן נהרג בקרב יריות עם המשטרה, שבו גם נהרג השוטר אמיר חורי.
יומיים קודם נרצחו שוטרי מג"ב יזן פלאח ושיראל אבוקרט מירי של שני מחבלים אזרחי ישראל תומכי דאעש מאום אל פחם שארבו להם בתחנת אוטובוס בחדרה. המחבלים חוסלו על ידי מסתערבים של הימ"מ ואיש שב"כ שאכלו במסעדה סמוכה ושמעו את הירי.
בשבוע שלפני כן נרצחו ארבעה ישראלים בפיגוע דריסה ודקירה בבאר שבע שביצע מחבל בדואי תושב חורה שבנגב. נהג אוטובוס ואזרח ירו למוות במחבל. בעקבות שורת הפיגועים הכריזה מערכת הביטחון על היערכות "שובר כלים" שנועדה לבלום את גל הטרור.