התקרית החריגה היום (שבת) ברתמים שבנגב, שבה נורה למוות צעיר בדואי על ידי חבר כיתת הכוננות של היישוב, מעוררת סערה באזור ומעוררת חשש מפגיעה ביחסים הפגומים ממילא בין יהודים לבדואים באזור.
במשטרה הודיעו הבוקר כי חבר כיתת הכוננות ירה למוות בג'ומעה אל-דנפירי בן ה-18, אחרי שזה נלכד בחשד לפריצה ליישוב עם עוד שני נערים בדואים, קרע את האזיקון שהוצמד לידו – ושלף סכין מכיסו. במשטרה הבהירו כי מתחקור ראשוני עולה שהרקע הינו פלילי ולא לאומני, אבל במשפחתו של אל-דנפירי מביעים היום זעם על ההודעה שלה וטוענים כי האירוע לא היה צריך להסתיים במותו.

ג'מיל, אביו של ג'ומעה, בן 49 ואב ל-13 ילדים, סיפר כי בנו סיים את לימודי התיכון רק לפני כמה חודשים: "הוא רצה להתגייס לצה"ל, לגולני, אבל לא התקבל. דיברתי עם אחד המפקדים בגדס"ר הבדואי כדי שהוא יתגייס לשם". האב בטוח שההאשמות נגד בנו אין נכונות: "הם טענו שהבן שלי רצה לדקור אותו. זה לא הבן שלי. זו טענה מופרכת. זה נער בן 18 שרצה להתגייס". יצוין כי בהודעת המשטרה נכתב רק כי אל-דנפירי שלף סכין וכי נשקפה מכך סכנה, ולא יוחסה לו כוונה ברורה כלשהי.
האב קרא להעניש את חבר כיתת הכוננות שירה בבנו, וטען: "הוא מסתתר מאחורי החוק של בן גביר. אם אראה שהוא לא מקבל עונש, כמו כל אזרח אחר, הדרך לא תהיה קלה. אני אתבע את רתמים ואת המשטרה. אני לא אעזוב אותם. אלך עד הסוף עד שיישב מאחורי סורג ובריח".
3 צפייה בגלריה
משפחתו של ג'ומעה אלדנפירי
משפחתו של ג'ומעה אלדנפירי
משפחתו של ג'ומעה אלדנפירי
(צילום: אילנה קוריאל)
אחד מקרובי המשפחה, סלים אל-דנפירי בן ה-54, טען כי "היישוב רתמים הוא יישוב של מתנחלים": "הם אמרו לנו 'אנחנו לא כמו היישובים האחרים בנגב'. יענו – דיר בלקום. הם חושבים שהם יכולים להתנהג כמו נערי הגבעות בשטחים. היו מקרים שניסינו להשלים". הוא טען עוד: "השר בן גביר וסמוטריץ' שייכים אליהם. הפנים המכובדות של ממשלת ישראל התהפכו עם הממשלה הימנית הקיצונית הזו. הכעס שלנו הוא שהם אומרים שהיה סכין ונטרלו אותו. אחרי שאזקו אותם הם טענו שהוא קרע את האזיקון. אביו הלך לזהות את הגופה שלו וראה שהוא נורה בראש. אנחנו דורשים ועדת חקירה".
קרוב המשפחה הוסיף, תוך שהוא מתייחס לחשד שג'ומעה ושני נערים נוספים פרצו לרתמים: "אם נערים עושים טעות, כולנו פה בשבט יודעים שאין לאיש זכות לקחת את החוק לידיים. אם נראה את המשטרה שתמצה את הדין עם היורה כמו כל אזרח אחר, נמתין בסבלנות לתוצאות החקירה. נדע שאנחנו לא לבד ויש חוק".
סלמאן אבן חמיד, פעיל חברתי ותושב ביר הדאג', סיפר כי תחושת התושבים הבדואים היא של הפקרות ויד קלה על ההדק. "יש תחושה שלפי ההודעה הראשונית של המשטרה לתקשורת, הולכים לטייח את המקרה. הגרסה שהוא ניסה לדקור מישהו וירו בה – אנחנו שומעים אותה הרבה בגדה המערבית. זו גרסה שמשתמשים כדי להגן על היורה. יישוב רתמים הוא מקבץ של אנשים מהגדה שבאים עם אג'נדה משם. זה מלווה אותם. הם משתמשים באותו קוד התנהגות עם תושבי ביר הדאג'".
3 צפייה בגלריה
ג'מעה דנפירי
ג'מעה דנפירי
ג'ומעה אלדנפירי. משפחתו דורשת לחקור
לדבריו, "אנחנו מבקשים מהמשטרה לפעול כראוי. אם המקרה היה הפוך, זה לא היה קורה. אנחנו מבקשים שהמשטרה תמצה את הדין עם היורה. אנחנו חוששים מהרוח הגבית של בן גביר, מה שעלול להוביל למקרים דומים נוספים. כל מי שיכול לירות במישהו והלילה לישון בבית – לא יחשוב פעמיים. אנחנו מבקשים מכל גורמי הביטחון לתת לנו תחושה כאזרחים שיש חוק. ומי שעובר עליו – משלם את המחיר".
השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, אמר בצאת השבת כי הוא "מגבה באופן מלא את חבר כיתת הכוננות של היישוב רתמים אשר פעל בנחישות, חתר למגע וחיסל אדם שניסה לרצוח את אנשי כיתת הכוננות. עודכנתי על האירוע בשבת עצמה ואני נותן גב לכוחות שלנו. מי שחודר לישוב עם סכין ומבקש לרצוח את כוחות הכוננות דמו בראשו. גם כאן הוכח כי נשק מציל חיים. בשביל המקרים הללו הקמנו בכל רחבי הארץ מאות כיתות כוננות חדשות - על מנת להגן על היישובים".
מהיישוב רתמים נמסר: "לקראת שבת ניתנה התרעה ממוקדת על ידי הצבא על כך שקיים חשש לפריצה ליישוב ובהתאם עובתה השמירה. במהלך הלילה זוהו על ידי קצין ביטחון של היישוב שלוש דמויות חשודות שפרצו את גדר הביטחון ונמצאות בתוך הישוב. כיתת הכוננות שהוקפצה הגיעה אל החשודים ולאחר ירי באוויר עיכבה אותם.
"במהלך האירוע אחד החשודים שלף סכין והסתער לעבר לוחם כיתת הכוננות, שירה בו באמצעות אקדח אישי המוחזק על ידו ברישיון. אנו מגבים באופן מלא את חבר היישוב אשר חש סכנה ברורה ומיידית לחייו ופעל להסיר איום ולהגן על עצמו ועל תושבי הישוב, וקוראים לממשלה ולמשטרה להחזיר את הביטחון והמשילות לנגב. די להפקרות".
התקרית החריגה, נזכיר, אירעה בסביבות השעה 2 לפנות בוקר, כאשר ג'ומעה אל-דנפירי מוואדי אלנעם ועוד שני נערים בני 17 מביר הדאג' חדרו לרתמים ולפי המשטרה טיפסו מעל הגדר ההיקפית של היישוב. כיתת הכוננות, כך נמסר בהודעת המשטרה, הוקפצה למקום ולכדה אותם. במהלך תחקור המעורבים, אל-דנפירי קרע כאמור את האזיקון שהוצמד לו ושלף סכין. "חבר כיתת הכוננות, שזיהה את הסכנה, ירה לעברו באמצעות אקדחו האישי שהחזיק ברישיון ונטרל את החשוד במקום", נמסר.
אל-דנפירי פונה במצב קשה לבית החולים סורוקה בבאר שבע, ובהמשך נקבע מותו. מבדיקה עולה כי הוא נפגע בפלג גופו העליון. המשטרה ערכה סריקות במקום, אספה ממצאים וראיות בזירה ועצרה את שני הנערים הנוספים בחשד לפריצה ליישוב.
במשטרה אמרו כי על בסיס הראיות נגדם, הם יובאו לדיון בבית משפט השלום בבאר שבע בבקשה להאריך את מעצרם. גם חבר כיתת הכוננות שירה למוות בצעיר הבדואי הגיע לתחנת המשטרה, כדי למסור את גרסתו לאירוע. בנוסף אמרו במשטרה שיבקשו כי גופתו של אל-דנפירי תישלח לנתיחה ולבדיקה במכון לרפואה משפטית.
היישוב רתמים, כמו גם שאר יישובי המועצה האזורית רמת הנגב, סובל מפשיעה חקלאית. במועצה אומרים כי בחודשיים האחרונים חלה עלייה בפשיעה באזור. רק השבוע נגנב ציוד חקלאי ביישוב.
ראש המועצה האזורית ערן דורון תמך בחברי כיתת הכוננות בעקבות התקרית, ומסר הבוקר: "כיתת הכוננות של כפר רתמים פעלה ללא דופי והגנה על בני היישוב ומשפחותיהם. צריך לומר גם מילה טובה למשטרה שהייתה באזור והגיעה למקום תוך דקות ספורות. אחרי 7/10 כל גנב ופושע שבא לגנוב שיידע שדמו בראשו. למי ששכח, המציאות של חוסר המשילות עם כמויות גדולות של אמל"ח לא השתנתה כאן מאז תחילת המלחמה ואין לדעת לאיזו מטרה ייעשה בו השימוש".
התקרית היום מהווה את אחד משיאי השפל ביחסים בין היהודים לבדואים באזור. בשנים עברו התלוננו תושבי רתמים – יישוב שיתופי-דתי שהוקם מסיבות אידיאולוגיות ושוכן כ-20 ק"מ דרומית-מערבית לבאר שבע – כי הם סובלים מהתנכלויות מצד אנשי ביר הדאג'. בשנת 2021 הותקפה מינית ילדה בת 10 על ידי צעיר בדואי, מה שערער את היחסים בין האוכלוסיה היהודית לבדואית ברמת נגב. אז סיפרו אנשי רתמים והסביבה כי הם נועלים את בתיהם בלילות וחוששים מפגיעה בילדיהם. בהמשך אותה שנה פרצו המהומות במהלך מבצע "שומר החומות", וגם תושבי רתמים סבלו אז מאירועי אלימות.
אחרי 7 באוקטובר צצה דווקא תקווה לשינוי לטובה ביחסים, לאור התרומה הגדולה של הבדואים ללחימה והעובדה שגם הם נפגעו במלחמה וחלקם אף נחטפו לעזה. החשש הוא שהאירוע הנוכחי יחזיר את הגלגל לאחור.