תוכנית חדשה שגובשה לאחרונה ברשות האוכלוסין וההגירה צפויה להוסיף בחודשים הקרובים עוד כ-250 אלף תורים בלשכות הרשות, ולקצר משמעותית את זמני ההמתנה שהגיעו בשיאם עד ל-90 יום.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה פספורט דרכון ישראלי ישראל
אילוסטרציה פספורט דרכון ישראלי ישראל
דרכון ישראלי. שיא ההמתנה נרשם בספטמבר אשתקד באזור המרכז: 90 יום עד לתור פנוי
(צילום: shutterstock)
עד חודש יולי 2021 זמן ההמתנה הממוצע לתור בלשכות האוכלוסין ברחבי הארץ היה כמה ימים, לכל היותר שבוע. אלא שבחודשים האחרונים לישראלים רבים היה קשה, עד בלתי אפשרי כמעט, לקבוע תור מהיר לחידוש דרכון או תעודת זהות, משום שבחלק מהלשכות לא היו תורים פנויים אפילו לכמה חודשים קדימה.
ברשות האוכלוסין וההגירה הסבירו שהסיבה לעומסים הכבדים היא אי-חידוש דרכונים בתקופת הסגרים בקורונה, לצד תקופות בידודים של עובדים ושל בני משפחותיהם בגלי המגפה. לפי נתוני הרשות, זמני ההמתנה הארוכים ביותר נרשמו באזור המרכז בכלל ובתל אביב בפרט. השיא נרשם בחודש ספטמבר האחרון – כ-90 ימי המתנה לתור באזור המרכז.
החשש הגדול במשרד הפנים היה שבעוד כשנתיים – אז צפוי לפוג תוקפן של מאות אלפי תעודות זהות של אזרחים ללא תעודה ביומטרית והם יצטרכו להנפיק חדשה – מספר הפניות ללשכות יגדל משמעותית.
אחרי שהתקבלו גם תלונות רבות דרשה שרת הפנים איילת שקד למצוא פתרון למצוקה, באופן מיידי. "הנחיתי את מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה להתייחס לנושא כאל מצב חירום ולהכין בדחיפות תוכנית שתוכל לתת מענה הולם לאזרחים המתוסכלים", הסבירה שקד. "התוכנית, שכבר נמצאת בביצוע, היא תוצאה של פתרונות יצירתיים של אנשי רשות האוכלוסין וההגירה, ובעיקר בשורה אדירה לאזרחי ישראל, שכן היא שתספק עוד כ-250 אלף תורים ברחבי הארץ".
2 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
"להתייחס אל זה כאל מצב חירום". השרה שקד
(צילום: דנה קופל)
התוכנית, שיוצאת לפועל בימים אלה וצפויה להניב תוצאות ולהביא לקיצור משמעותי בתורים שיורגש כבר אחרי פסח, כוללת תוספת שעות קבלת קהל בלשכות שייתנו מענה גם בימי רביעי בבוקר, ובחלק מהלשכות גם בימי שישי. "העומסים מחייבים אותנו לתת מענה ביותר שעות ממה שהיו עד עכשיו. קראנו לעובדים שלנו לעבוד יותר משמרות, והם כמובן יתוגמלו בהתאם", אמר מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה תומר מוסקוביץ.
בנוסף, עובדי הרשות שאינם עובדי מנהל האוכלוסין, ושעוסקים בתחומים אחרים, התבקשו לסייע ולעבוד בלשכות כדי לתת מענה לעומס הרב. עוד יקודם על פי התוכנית גיוס כוח אדם שיורכב מעובדים זמניים, גמלאים של הרשות, וסטודנטים שישובצו במשרות בלשכות בכל עמדה ובכל כיסא פנוי. כמו כן תהיה הארכה גורפת של אשרות זמניות כך שאותם אנשים הזקוקים להארכה יוכלו להגיע בתור רחוק יותר, מבלי לחשוש שהאשרה שלהם תפוג.
לדברי המנכ"ל מוסקוביץ, גם טכנולוגיית זימון התורים צפויה להשתדרג באופן משמעותי: "הצורה של זימון התור כיום היא מאוד מיושנת ודורשת הרבה אמצעי זיהוי עד שנקבע תור. תוך כמה שבועות תהיה גרסה חדשה של זימון תור, באפליקציה שתהיה נגישה וקלילה יותר, וכמובן בשאיפה לזמנים קצרים יותר. כל המהלכים הללו יוסיפו מאות אלפי תורים חדשים, ומשך זמן ההמתנה לתור יקוצר במאות אחוזים".