שבוע חלף מאז הכניסה הקרקעית, אבל הלחימה בשטח הרצועה עוד צפויה להיות ארוכה. כוחות צה"ל ממשיכים לתפוס עמדות שולטות סביב העיר עזה, גם בשטח הבנוי, כחלק ממשימת כיתור העיר הגדולה ברצועה שנפרשת משכונת שג'עייה הנושקת לגבול מול נחל עוז ועד לים, ושערב המלחמה התגוררו בה 600 אלף איש.
יחד עם זאת, הכוחות עדיין לא הגיעו ללב מוקדי הכוח של חמאס במרכז העיר עזה. ההתקדמות של הכוחות היא שיטתית, מכיוונים שונים, תוך השתלטות שמאפשרת את כיתור העיר.
פעילות כוחות צה"ל ברצועה ותיעוד מתקיפת חוליית מחבלים
(צילום: דובר צה"ל)

קבלת שבת ברצועה
(צילום: דובר צה"ל)

1 צפייה בגלריה
פצצת תאורה מעל הרצועה
פצצת תאורה מעל הרצועה
פצצת תאורה ברצועה
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
בצבא מעריכים שייקח שבועות נוספים להגעה למרכזי הכובד של חמאס בצפון הרצועה, בדגש על העיר עזה, כאשר האתגר המרכזי שניצב בפני הכוחות בימים האחרונים הוא התמודדות עם מנהרות הלחימה הרבות. בחלק מאותן מנהרות חמאס עדיין עושה שימוש להוצאה חשאית של מחבלים חמושים שיורים לעבר הכוחות מנשק קל, ממקלעים וממטולי RPG, מטווחים יחסית קרובים.
חיל האוויר פוגע בחלק מהתוואים ומשבש את יכולת התנועה של פעילי חמאס לאורך הקילומטרים הרבים של המנהרות, לצד פעילות דומה ויעילה אך איטית שמבצעים כוחות ההנדסה. לפי עדויות של מפקדים שמובילים את התמרון הקרקעי, בחלק מהמקרים נרשמים הישגים אל מול אתגר זה וחלק מהמחבלים נקברים או נחנקים למוות בתוך המנהרות.
דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, התייחס לפעילות זו בתדרוך שלו אמש ואמר: "לוחמי יחידת יהל"ם מוציאים פעילויות מיוחדות שתכליתן השמדת מנהרות חמאס".
חושפים פירי מנהרות
(צילום: דובר צה"ל)

ההצהרה של דובר צה"ל: "מעמיקים את הפעולה הקרקעית אחרי השלמת כיתור המרחב"
(צילום: דובר צה"ל)

במקביל, הכוחות בשטח הרצועה מתמודדים מדי יום עם איום הרחפנים של חמאס שכולל לרוב סדרה של פעולות צבאיות המתחילות בהטלת ראש קרב של טיל RPG מהרחפן, נמשכות בירי מרגמות לעבר הכוח ובשיגורי טילי נ"ט, ואז בהסתערות קרקעית שמתחילה מפיר של מנהרה. באחד המקרים בשבוע האחרון נפצעו באירוע כזה יותר מ-10 לוחמים.
לצד זאת, נמשכת גם בימים אלה בגבול רצועת עזה המלאכה הקשה והכואבת של איתור גופות קורבנות הפלישה הרצחנית של חמאס לנגב המערבי, בתחילת המלחמה. פעולה זו נעשית תוך שימוש בסריקות קרקעיות עם כלים משוריינים, בהם טנקים, ותחת חיפוי אווירי.
הפעילות הזו מתבצעת במשורה, מאחר ומחבלים יורים לעבר הכוחות מהשטח העזתי גם בימים אלו, כאשר הלוחמים מחפשים אחר הגופות. חלק מהגופות בשטח הם של מחבלים, שאותם צה"ל לא מפנה ממרחב הגבול, אך ככל שחולפים הימים כך הלוחמים מתקשים להבדיל בסריקות בשטח בין גופות מחבלים לגופות קורבנות הטבח.
בלינקן קורא להפוגה ולהגברת הסיוע ההומניטרי
(צילום: U.S. Embassy)

נתניהו: מסרבים להפסקת אש שלא כוללת את החזרת חטופינו
(צילום: לע"מ)

בשבועיים האחרונים משימה זו נהייתה קשה יותר בגלל מצב הגופות. הכוחות משתמשים גם באמצעים מיוחדים לזיהוי מרחוק של הגופות המוטלות על הקרקע. בין היתר, גם בזכות עופות דורסים אותרו גופות, לאחר שצה"ל ביקש סיוע מרשות הטבע והגנים.
בתדרוך שלו אמש אמר דובר צה"ל הגרי כי "מתחילת הלחימה חיסלנו עשרה מחבלי חמאס מקבילים לדרגת מפקדי גדודים. אלו היו מובילי הלחימה שגם תכננו את הטבח ב-7 באוקטובר והוציאו אותו לפועל. אנחנו חיסלנו אותם ונמשיך לחסל. יש עשרות כלי טיס בכוננות עם הכוחות בים וביבשה, אשר מוכנים לתקיפה תוך מספר דקות של כל מחבל וכל איום".
בתשובה לשאלה בנוגע לקריאת ארצות הברית ל"הפוגה", שעליה חזר גם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, אמר הגרי: "אנחנו ממוקדים בלחימה בעזה ובפירוק חמאס. אנחנו בתיאום עם ארצות הברית על זה וכל דבר אחר יסוכם עם הדרג המדיני ועם ארצות הברית. כרגע אנחנו נלחמים".
פורסם לראשונה: 23:21, 03.11.23