שיעור ההדבקה הגבוה בגל האומיקרון ממשיך להשפיע לערער את תפקוד מערכת החינוך: נכון להבוקר (יום ב') נמצאים בבידוד 200 אלף תלמידים ואנשי חינוך שחלו או נחשפו למאומתים, עשרות אלפים עברו ללמידה מרחוק בזום, מאות גני ילדים נסגרים לסירוגין מדי יום, ועשרות אלפי תלמידי יסודי וילדי גן שנשארים בבית מחייבים את הוריהם למצוא להם פתרונות ובכך מקשים עליהם לצאת לעבודה. במערכת החינוך 75,993 תלמידים שהתגלו כמאומתים ולצידם 13,364 אנשי חינוך. לפי הנתונים, ב-40% מהכיתות יש לפחות חולה אחד.
2 צפייה בגלריה
בית ספר יסודי ב רמת גן
בית ספר יסודי ב רמת גן
ב-40% מהכיתות יש לפחות חולה אחד. ארכיון
(צילום: AP)
יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ שרן השכל (תקווה חדשה) זימנה להיום דיון חירום במשבר, שגורם מחסור בצוותי חינוך, גננות, סייעות ומורים. לדבריה, היא תדרוש ליישם את דרישת שר הבריאות ניצן הורוביץ לקצר את הבידודים לחמישה ימים. "עלינו לעשות את ההתאמות הנדרשות לזן הקורונה הנוכחי ולשקול ברצינות יחד עם גורמי הבריאות את האפשרות לקצר את הבידוד", אמרה. "אני בקשר עם הורים רבים ורואה את המצוקה שלהם".
לדבריה היא תתמקד בסוגיית הבידודים בקרב פעוטות, שממילא אינם מורשים להתחסן: "הדבר מוביל לסגירת כיתות גנים. פעוטות נכנסים לבידוד וההורים נאלצים להישאר בבית. לגננות וסייעות שנמצאות מאומתות אין חלופה בגן, מה שיוצר קושי רב על המערכת".

סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית אודליה שינדרוף מתריעה כי מערכת החינוך נמצאת לפני מה שהיא מגדירה "נפילה חופשית". לדבריה, המנהלים נאלצים למצוא פתרונות מקומיים, זמניים ולא אידיאליים, כגון קיצור ימי לימוד וויתור על שעות לימוד.
"מתווה הבידודים של משרד הבריאות לילדים לא מחוסנים בבתי הספר היסודיים, בתוספת הורים המפחדים מהדבקה או מסבב נוסף של בידוד, מביא אותנו אל קצה גבול יכולת התפעול ולקצה יכולת הספיגה של ההורים והתלמידים", היא אומרת. "אם לא יהיה כאן שינוי רדיקלי, מנהלי בתי הספר ירימו דגל לבן של כניעה. לא יהיה מי שיילמד ולא יהיה מי שילמד".
- אין חשיבות לשמירה על מסגרת פתוחה? "יש לזה חשיבות עליונה. אבל מרגע שארגוני המורים החליטו לסכל את מתווה הלמידה ההיברידי, שמאפשר לכלל התלמידים להיות חלק, הם למעשה גזרו כאוס על בתי הספר. משרד החינוך לא מעוניין לשים סוף להתנהגותם חסרת האחריות של הארגונים, ולכן תלמידים נאלצים לשלם מחיר. גם כשמאומתים מבקשים להיות חלק מהכיתה, הם לא יכולים. התלמידים וההורים משחקים בנדמה לי, כאילו מתקיימת כאן שנת לימודים".

ראש המועצה האזורית מרחבים, שי חג'ג', המשמש יו"ר מרכז השלטון האזורי, מוסיף כי ההנחיות המשתנות והבידודים הרבים מקשים על המערכת - הן בכוח אדם חסר, והן בהקשחת תנאי העבודה: "אנחנו מנסים בכל דרך לשמור על הסדר ועל הבריאות, אבל מבינים שבתקופה הקרובה יהיו שינויים רבים ועל כולנו לגלות אורך רוח כדי לעבור אותה בבריאות מלאה".

אם לארבעה: "כל יום הודעה על בידוד"

רעות לנדאו ממושב תקומה נמצאת בבידוד שלישי ברצף עם ילדיה - עלמה הלומדת בכיתה ד', פלג בכיתה ב', דגן בגן חובה ואייר בן השמונה חודשים. "מה שמתסכל בעיקר זה חוסר שליטה על מה שקורה", היא אומרת. "הילדים צריכים לעשות בדיקת אנטיגן במד"א כדי להשתחרר מהבידוד, בגשם, בקור, שזו אותה בדיקה בדיוק כמו הבדיקה הביתית. למה שלא יאפשרו לנו לצלם את הבדיקה בווידיאו כדי שנוכיח שהבדיקה שלילית?
"בעלי ואני חייבים להמשיך לעבוד, וממש קשה לעבוד עם הילדים הקטנים בבית. אי אפשר לנהל שיחת טלפון, בטח שלא לצאת לפגישות מחוץ לבית. אנחנו צריכים לתפעל לילדים את הזום, שהוא תמיד באותה שעה לכולם. כבר עדיף סגר מהמצב הזה. לילדים נמאס והם רוצים שקט. הם אומרים ששיגעתי אותם עם המטוש באף".
2 צפייה בגלריה
משפחת לנדאו בבידוד שלישי
משפחת לנדאו בבידוד שלישי
משפחת לנדאו בבידוד שלישי."הילדים אומרים ששיגעתי אותם"
לבידוד הראשון היא נכנסה כאשר הודיעו לה שהבנות עלמה ופלג נחשפו לחולה מאומת. בתום תקופת הבידוד קיבלו הודעה שהתגלה מאומת נוסף בכיתה, ובפעם השלישית כאשר הודיעו למשפחה שבגן של דגן התגלה חולה מאומת. שלושת הילדים נבדקו ונמצאו שליליים, אך הם נדרשו לחזור לבידוד.
מורה מהשפלה מחזקת את הדברים שמספרת לנדאו: "כמעט כל יום אנחנו מקבלים הודעה על תלמיד מאומת וכמעט כל יום אני עושה בדיקה. אין מורים אין תלמידים. יש שכבות ששלושה רבעים מהן בבידוד. הם חוזרים מבידוד ואז נשלחים שוב. המצב הפך להיות סיוט".
ממשרד החינוך נמסר כי השרה יפעת שאשא ביטון דרשה במסגרת דיוני הממשלה להשיב את תוכנית "הכיתה הירוקה", או להחיל במערכת החינוך כל פתרון אחר שיש בו כדי לצמצם את היקף הבידודים: "השרה מדגישה כי יש להפסיק באופן מיידי את הבידודים של ילדים בריאים. הנזק המצטבר שלהם לאחר שנתיים רצופות עצום".
פורסם לראשונה: 08:26, 17.01.22