הקשישה בת ה-95 קלייר נוולנד, שחושמלה בשבוע שעבר באקדח טייזר על-ידי שוטר שהוזעק לבית האבות שלה באוסטרליה, מתה היום בבית החולים שבו הייתה מאושפזת מאז. כך הודיעה אחר הצהריים (יום ד') משטרת ניו סאות' וויילס. המשטרה מסרה כי היא מתה מוקפת בבני משפחתה וביקיריה. ההודעה על מותה פורסמה שעות אחדות אחרי שנודע כי כתב אישום בגין תקיפה הוגש נגד השוטר שהשתמש נגדה בטייזר.
2 צפייה בגלריה
אוסטרליה קשישה בת 95 קלייר נוולנד חושמלה ב טייזר ב בית אבות על ידי שוטרים
אוסטרליה קשישה בת 95 קלייר נוולנד חושמלה ב טייזר ב בית אבות על ידי שוטרים
קלייר נוולנד. התקדמה לאט בהליכון, והשוטר ירה
האירוע שבו נפצעה נוולנד, שסבלה מדמנציה, התרחש ביום רביעי שעבר בבית אבות בעיירה קוּמה, כ-114 קילומטרים מקנברה. מדובר בבית אבות המתמחה בטיפול בדיירים סיעודיים, בהם קשישים דמנטיים, ונוולד התגוררה בו במשך יותר מחמש שנים. לפי משטרת ניו סאות' וויילס, שני השוטרים שהיו מעורבים באירוע הגיעו לבית האבות אחרי שהצוות שם התקשר למשטרה ודיווח כי נוולנד נטלה סכין קצבים משוננת מהמטבח ומאיימת על יושבי המקום.
לדברי המשטרה, השניים ניהלו מעין משא ומתן עם נוולנד במשך כמה דקות, ואחד מהם, כריסטיאן ווייט, שוטר בעל 12 שנות ניסיון, השתמש באקדח ההלם כשהיא החלה להתקרב אל הדלת שבה הם ניצבו. עם זאת, במשטרה הודו כי הקשישה התקרבה לעברם במהירות די איטית וכשהיא נעזרת בהליכון, והעובדה שמדובר בגברת שגובהה 157 מטרים ומשקלה 43 קילוגרם הגבירה את התהייה אם היה צורך להשתמש באקדח ההלם. לפי המשטרה נוולד נפגעה מאקדח הטייזר פעמיים – פעם אחת בחזה ופעם אחת בגב – ובעקבות זאת נפלה וראשה נחבט בקרקע. היא ספגה שבר בגולגולת ודימום מוחי, ואושפזה במצב קשה.
2 צפייה בגלריה
אקדח טייזר הלם
אקדח טייזר הלם
"ליקוי קשה ביותר בשיקול הדעת". אקדח טייזר
(צילום: Shutterstock)
במשטרת ניו סאות' וויילס הדגישו אמנם כי את פציעתה הקשה ספגה נוולנד מכך שראשה נחבט בקרקע, ולא ישירות מהאקדח, אך עובדה זו לא ריככה את הביקורת. התקרית הובילה לפתיחת חקירה במעורבות גורמים רמי-דרג במשטרת ניו סאות' וויילס, והיא עוררה דיון ציבורי בנוגע לשימוש שעושים השוטרים במדינת המחוז באקדחי הלם – כלי נשק שביסודו הוא קטלני פחות מכלי נשק אחרים, אך הוכח בעבר כמה פעמים כמסוכן יותר לעומת אמצעים נוספים העומדים לרשות המשטרה.
ניקול לי, נשיאת ארגון אוסטרלי הפועל למען אנשים עם מוגבלות, אמרה שתגובת המשטרה זעזעה אותה: "או שבגיל 95 היא חתיכת אישה מהירה, בעלת כושר ומפחידה, או שלשוטרים היה ליקוי קשה ביותר בשיקול הדעת, וצריך להינתן איזה דין וחשבון מצדם". לי הדגישה כי "ברגע הזה היא (נוולנד) הייתה זקוקה למישהו שינהג בה בחמלה, לא למישהו שיתקוף אותה בטייזר".
היום כאמור הוגש כתב אישום נגד השוטר ווייט שהשתמש בטייזר, אבל כעת אחרי שנוולנד הלכה לעולמה – האישום נגדו צפוי להיות מוחמר. אחרי שבשבוע שעבר נמסר כי הוא הוצא לחופשה, אתמול הוא כבר הוגדר "מושעה".
בני משפחתה של נוולנד מתארים אותה כמי שחייתה חיים פעילים ומרתקים. בשנת 2008 היא הגיעה לכותרות באוסטרליה כשבחרה לציין את חגיגות יום ההולדת ה-80 שלה בצניחה חופשית. נולדו לה 24 נכדים ו-31 נינים.