פתחי המעבר הקטנים והקלים לפריצה, לצד תיקון הפערים שכבר נחשפים בתיאום עם הצבא המצרי – במוקד התחקירים בצה"ל בעקבות הפיגוע שגבה את חייהם של שלושה לוחמים אתמול בדרום. הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, בעברו מפקד פיקוד הדרום, בחן אמש מקרוב, בשטח, את "פתחי החירום" שדרך אחד מהם הצליח לחצות השוטר המצרי שביצע את הפיגוע. הלקח הראשוני והמהיר שגיבשו בצבא היה שהפתחים הללו לא תוחזקו באופן נכון – עם אזיקונים – והפתחים סומנו בתור "תקלה חמורה".
7 צפייה בגלריה
תחקיר פיגוע הירי בגבול מצרים
תחקיר פיגוע הירי בגבול מצרים
מפקד האוגדה עם נציגי משרד ההגנה המצרי בשטח, אתמול. תמונה נדירה למדי
(צילום: דובר צה"ל)
השוטר המצרי הצליח לחתוך בקלות את האזיקונים שסגרו את פתחי החירום באמצעות הסכינים שאיתם הגיע. הוא הכיר את פתחי החירום היטב, ובצבא מתכננים לסגור את פתחי החירום בימים הקרובים לכל הפחות במנעולים.
הפתחים, של כ-80 ס"מ, ממוקמים אחת לכמה קילומטרים בגדר המעובה והגבוהה בגבול הדרום-מערבי של ישראל. תכליתם מגוונת: הם משמשים את עובדי תחזוקת הגדר לחצייה לצידה המערבי מעת לעת, ומכונים "פתחים לוגיסטיים".
אלא שמלבד זאת, הפתחים אמורים גם במקרה חירום לאפשר לכוחות לנהל מרדף אל תוך סיני במקרה של חטופים מאירוע טרור. מדובר בדפ"א (דרך פעולה אפשרית) שמאושרת בהינתן הצורך רק ברמות בכירות – של אלוף הפיקוד והרמטכ"ל – וסבירותה צומצמה בשנים האחרונות עם היחלשות דאעש סיני ועם ירידת איומי הטרור בגבול עם מצרים. הפתחים כוללים גם קרעים בגדר התיל המשולשת (פירמידת תלתלית) בצד המצרי של הגדר, כדי לאפשר השלמת חצייה מהירה.
7 צפייה בגלריה
גדר גבול מצרים בנגב
גדר גבול מצרים בנגב
גדר הגבול עם מצרים. שתי מטרות לפתחים, שנוצרו במקום שערים
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
שלושת הלוחמים שנהרגו בגבול. סמל ליה בן נון, סמ"ר אורי יצחק אילוז וסמ"ר אוהד דהן
שלושת הלוחמים שנהרגו בגבול. סמל ליה בן נון, סמ"ר אורי יצחק אילוז וסמ"ר אוהד דהן
שלושת הלוחמים שנהרגו בגבול. סמל ליה בן נון, סמ"ר אורי יצחק אילוז וסמ"ר אוהד דהן
(צילום: דובר צה"ל, מתוך טיקטוק)
כך או כך, מאחר שרוב רובה של הגדר החדשה נמצא בשטח ישראל, חצייה שלה אינה נחשבת לחציית גבול לסיני, לכל הפחות במטרים או בעשרות המטרים הראשונים. בזירה עצמה, עלה בתחקיר הראשוני, הייתה משמעות מבצעית לשימוש במעבר הזה במידה שהיה צריך לפעול נגד המחבל מהצד המערבי של המכשול – ולמעשה הצדקה לקיום הפתחים בגדר. מאחר שגזרת הפיגוע היא הררית, מצוק בצד המערבי של הגדר היה מאפשר שליטה גם מבחינה תצפיתית שיכולה הייתה להביא לאיתור המחבל, וגם שליטה ביכולת האש על המרחב הסמוך לגדר.
סוגיית פתחי החירום נולדה בזמן בניית הגדר החדשה בגבול עם מצרים, בשווי שני מיליארד שקלים, לפני כעשור. בצמרת צה"ל היה ויכוח אז אם בגדר צריכים להיות גם שערים, ובפיקוד הדרום התנגדו לכך בטענה עקרונית ששערים דינם להיפתח. הגבול, לפי פיקוד הדרום, עלול לא להיוותר סגור הרמטית – ולא מן הנמנע שחיילים שירחמו על מסתננים יפתחו את השערים למהגרי עבודה שיגיעו מותשים או חבולים לגדר. תופעה נוספת שנוצרה אז הייתה של פתחי "כספומט" בגדר על ידי מבריחי הסמים, והגדר האימתנית בגבול הולידה את רעיון הפתחים – בעלי השימוש הכפול: לוגיסטי ומבצעי למקרה חירום.

השוטר המצרי נעדר מהמסדר, ישראל עודכנה באיחור

בתחקיר התברר עוד כי המחבל הספיק לחצות ואף להגיע למרחק קילומטר וחצי בעומק השטח הישראלי, הגם שהיה עדיין רחוק עשרות קילומטרים מיישובים ישראליים או מבסיסים גדולים. למרות זאת, הוא היה מספיק קרוב למטיילים ישראלים שהיו בסביבה.
הרמטכ"ל הלוי הנחה היום להקים צוות תחקור מטכ"לי בראשות האלוף נמרוד אלוני, כדי שיבחן את "התפיסה המבצעית והמערכתית להגנה בגבולות שלום". הכוונה נוגעת לפעילות השוטפת והמתואמת מול הצבא המצרי והירדני – לאור בעיות שהתגלו אתמול, ואולי יכלו לצמצם את התוצאות הקשות. בין היתר, מדובר בעדכונים מאוחרים שהועברו מהצד המצרי לישראל.

כך למשל, התברר כי השוטר המצרי נעדר ממסדר הבוקר במוצב הגזרתי של הצבא המצרי, והדבר הובא לידיעת מפקדיו – אך עבר באיחור משמעותי לצד הישראלי. תקריות ירי ללא נפגעים ואירועים חריגים נרשמו בשנים האחרונות גם מול הצבא הירדני, למרות שיתופי פעולה טובים ומתוגברים ורמות תיאום שנשמרות על בסיס שבועי בדרגי מפקדי החטיבות והאוגדות בגזרות השונות.
הקצין הכי עסוק אתמול מאז שעות הבוקר המוקדמות, למעט הקצינים הלוחמים שחיפשו אחר המחבל וחיסלו אותו, היה ראש חטיבת קשרי חוץ במטכ"ל, תת אלוף אפי דפרין. הוא ניהל את הקשר הישיר מול הצבא המצרי, מהשטח עצמו, כדי לנסות ולהקטין כמה שיותר את הערפל שבו היה שרוי צה"ל בשעות שלאחר גילוי גופותיהם של סמל ליה בן נון וסמ"ר אורי יצחק אילוז. פרצה חדשה בגדר לא נמצאה אז, גם לא עקבות מחבל או אינדיקציה מודיעינית לפיגוע טרור – ואפילו לא אינדיקציה לנקמה של אחד ממבריחי הסמים על סיכול ההברחה כמה שעות קודם לכן, באותה גזרה.
7 צפייה בגלריה
הר חריף
הר חריף
הר חריף, אתמול
(צילום: רויטרס)
צה"ל פרסם היום באופן נדיר למדי תמונה של נציגים ממשרד ההגנה המצרי לצד קציני צה"ל במדים. בתמונה נראה מפקד האוגדה, תת-אלוף איציק כהן, לצד אנשי משרד ההגנה המצרי, בתחקיר שערכו בשטח. מאוחר יותר התברר כי שר ההגנה המצרי מוחמד זכי הוא זה שיזם את שיחת ההבהרה עם מקבילו יואב גלנט, ואף התנצל על האירוע.

ההנחיה למפקד בסיס רמון, וההערכה בישראל

במערכת הביטחון התחזקה היום ההערכה כי השוטר המצרי שביצע את הפיגוע פעל לבדו, במתווה של מפגע בודד ומבלי שנשלח על ידי ארגון טרור. בצבא עדיין בודקים אם מישהו סייע לו לחצות דרך פתחי החירום. במקביל, מתחזק החשד כי הוא בעל רקע אדוק כג'יהאדיסט, במקביל לשירותו כשוטר גבול מצרי.
בתוך כך, התברר היום כי בדיון הערכת המצב שנערך אתמול בבוקר בצמרת צה"ל הורה מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר "להפשיר" שני מסוקי אפאצ'י שקורקעו כחלק ממערך מסוקי הקרב של צה"ל, בשל תקלה טכנית חריגה. בר, שהשתתף בהערכת המצב, אמר כי חיל האוויר ערוך לסייע לכוחות הקרקעיים בטיפול באירוע המתגלגל.
7 צפייה בגלריה
מסוק בואינג AH-64 אפאצ'י של חיל האוויר מעל אשקלון
מסוק בואינג AH-64 אפאצ'י של חיל האוויר מעל אשקלון
המסוקים מקורקעים, מפקד חיל האוויר הורה "להפשיר" שניים לטובת התקרית
(צילום: AFP)
מערך מסוקי הקרב, שטייסיו הוקפצו בעבר לתקריות דומות בגבול מצרים, מקורקע זה כשבוע בשל תקלה טכנית חריגה שהתגלתה באחד המסוקים. מדובר בקרקוע מלא, ולא רק מאימונים, אך בשל האירוע הקשה אלוף בר עדכן את המטכ"ל כי הנחה מיד את מפקד בסיס רמון, שנמצא גם בקרבת מקום לזירת הפיגוע, להוציא מקרקוע מיידית שניים ממסוקי האפאצ'י. הוא ציין כי אם פיקוד הדרום ידרוש – מפקד בסיס רמון יטיס אותם בעצמו עם צוות אוויר לכוננות מיוחדת.
מפקד האוגדה, תא"ל איציק כהן, החליט בסופו של דבר לא להמתין למסוקי הקרב – והסתער עם לוחמיו על המחבל, שכבר הרג את סמ"ר אוהד דהן, הלוחם השלישי שנפל בפיגוע.