צבי זמיר, ראש המוסד בתקופת מלחמת יום הכיפורים, הלך לעולמו היום (שלישי), בגיל 98. זמיר שימש כראש המוסד בין 1968 ל-1974. חודש לפני פתיחת המלחמה בעזה פרסם המוסד ספר על מלחמת יום הכיפורים שאותו הקדיש לזמיר, וראש המוסד הנוכחי דדי ברנע לחץ באירוע את ידו של הבן, פרופ' דני זמיר.
צבי זמיר נולד בפולין ב-1925 בשם צבי ז'רז'בסקי, ועלה לארץ כשהיה ילד. הוא שירת בפלמ"ח ולחם במלחמת העצמאות בתפקיד מג"ד. בין יתר תפקידיו בצה"ל היה מפקד חטיבת גבעתי, מפקד בית הספר לחי"ר ומח"ט במבצע קדש. בשנים 1965-1962 היה אלוף פיקוד הדרום. בתפקידו האחרון בצה"ל היה זמיר נספח צה"ל באנגליה ובמדינות סקנדינביה.

5 צפייה בגלריה
צבי זמיר
צבי זמיר
צבי זמיר
(צילום: יריב כץ, ידיעות אחרונות)
ב-1 בספטמבר 1968 מונה זמיר לראש המוסד. בשנות כהונתו גברו פעולות הטרור של הארגונים הפלסטיניים נגד יעדים ישראליים ויהודיים בחו"ל, ששיאן היה ברצח י"א הספורטאים באולימפיאדת מינכן 1972. ריבוי הפיגועים באותם ימים הוביל לשיתוף פעולה בין המוסד לצה"ל בלחימה נגד הטרור, בין היתר במבצע "אביב נעורים", באפריל 1973 בלבנון.
זמיר כיהן בתפקיד ראש המוסד בזמן מלחמת יום הכיפורים. ועדת אגרנט, ועדת החקירה שהוקמה אחרי המלחמה, חָלקה שבחים על המידע המתריע שסיפק המוסד, וזמיר בראשו, לפני המלחמה, בעיצומה ולאחריה. כמה שעות לפני פרוץ המלחמה נפגש זמיר בלונדון עם אשרף מרואן, שהביא את הידיעה על המלחמה המתקרבת.
5 צפייה בגלריה
דוד ברנע ודני זמיר
דוד ברנע ודני זמיר
ראש המוסד הנוכחי ברנע עם הבן, דני זמיר
5 צפייה בגלריה
צבי זמיר ז"ל
צבי זמיר ז"ל
ספרו של צבי זמיר
לאחר פרישתו מן המוסד בספטמבר 1974 שימש זמיר מנכ"ל "סולל בונה", ולאחר מכן מנכ"ל בתי הזיקוק. בשנים 2000-1991 היה יו"ר המכון הישראלי לנפט ואנרגיה. כמו כן היה חבר בוועדת שמגר לבדיקת רצח ראש הממשלה יצחק רבין.
בחודש ספטמבר האחרון נחשף המברק ששלח זמיר בבוקר המלחמה למזכיר הצבאי של ראש הממשלה דאז, גולדה מאיר. זמיר כתב אז כי נשיא מצרים אנואר סאדאת קיבל כבר ב-25 בספטמבר את ההחלטה לפתוח במלחמה ביום כיפור, אך לא סיפר לאיש על התאריך. זמיר כתב כי "המקור", שאת שמו לא הזכיר, בחר בתאריך זה מכיוון שזהו חג בישראל ולמרות צום הרמדאן.
זמיר, שהסתמך על מרואן כמקור שלו, תיאר לפרטי פרטים כיצד תחל המלחמה. הוא כתב כי היא תיפתח בהרעשה ארטילרית ובהפעלת חיל האוויר על מטרות בסיני. לאחר מכן תבוא צליחת התעלה באמצעות גשרים, ביניהם גשרים להסחה.
5 צפייה בגלריה
זמיר וזעירא. שנים של עימותים
זמיר וזעירא. שנים של עימותים
זמיר וזעירא. שנים של עימותים
(צילום: רחל בן עמי, "ידיעות אחרונות")
5 צפייה בגלריה
 אירוע מטה המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים לציון יובל שנים למלחמת יום הכיפורים
 אירוע מטה המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים לציון יובל שנים למלחמת יום הכיפורים
אשרף מרואן, המפעיל והמסמך שנחשף
(צילום: המוסד )
בהמשך כתב זמיר כי המקור מעריך שישנם "99% סיכויים" שההתקפה תיפתח ביום כיפור. אחוז אחד הוא השאיר לעצמו, באומרו שהנשיא סאדאת יכול עוד להתחרט "גם כאשר אצבעו על הכפתור". המקור אמר לזמיר כי סאדאת חושב שיוכל להפתיע את ישראל. בסיום המכתב כתב זמיר כי לדברי המקור ניתן אולי לסכל את פתיחת המלחמה על ידי פרסום ידיעות על כך ברדיו ובעיתונות, שיוכיחו למצרים, כולל הפיקוד הצבאי, כי הישראלים מכירים את התוכנית ומוכנים לה.
המברק נחשף בספר של המוסד על מלחמת יום הכיפורים, "פעם כאשר יהיה מותר לספר", והוא פתח מחדש את היחסים הרעועים בעבר בין שניים מארגוני המודיעין של ישראל ובין אלו שעמדו בראשם במהלך מלחמת יום הכיפורים - זמיר ואלי זעירא, ראש אמ"ן באותה עת, בן 95 כיום.
עד לפני שנים לא רבות התנצחו השניים בתקשורת וגם בבית המשפט בעקבות מחדלי אותה מלחמה, ובין היתר בשאלה אם מרואן היה בכלל סוכן כפול. לשאלה מדוע ההתרעה על המלחמה שהעביר מרואן התקבלה רק ביום שלפני לא ניתנה תשובה חד-משמעית בספר - שהוקדש לזמיר.