תקנות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שמרחיבות את תנאי הסף לקבלת רישיון לנשיאת נשק - יפורסמו בימים הקרובים ברשומות ולאחר מכן ייכנסו לתוקף. במסגרת התקנות החדשות, בין השאר, עודכנו תנאי הסף לשירות צבאי והקלות לעולים חדשים - במטרה להגדיל את מספר הזכאים, על רקע המלחמה.

4 צפייה בגלריה
חנות הנשק הוותיקה "להב" בחולון
חנות הנשק הוותיקה "להב" בחולון
"חייבים להרחיב את המענה על מנת להגדיל את הביטחון האישי". בן גביר
(צילום: ירון שרון)
הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת אישרה ביום שני את התקנות שמרחיבות את תנאי הסף והתבחינים לקבלת הרישיון, וכן את אוכלוסיית הזכאים. מעתה, למשל, אוכלוסיית המשרתים בכוחות הביטחון בעלי תעודת לוחם, בנות שירות לאומי העובדות או לומדות במקום שנקבע לגביו זכאות, ומתנדבים במד"א ובכבאות - יוכלו להגיש בקשות לנשיאת כלי ירייה פרטי. אלו התקנות החדשות:

שירות בצה"ל

תבחין "שירות בכוחות הביטחון" הורחב וכולל מעתה את כל החיילים המחזיקים ב"תעודת לוחם" על פי ההגדרה שנקבעה על ידי צה"ל. מעתה משרתים ביחידות לוחמות בצה"ל שעד היום היו מחוץ להגדרת התבחינים יוכלו להגיש בקשה. בהתאם לכך, אזרח ישראלי מעל גיל 21 שסיים שירות צבאי מלא וזכאי לתעודת לוחם יוכל להגיש בקשה לקבלת רישיון לנשיאת כלי ירייה פרטי עד 20 שנים מתום שירותו הסדיר או המילואים, כהגדרתם בצה"ל או מתום התקופה בה נשא רישיון לכלי ירייה.
4 צפייה בגלריה
חטיבת הקומנדו
חטיבת הקומנדו
כל חייל משוחרר עם תעודת לוחם יוכל להגיש בקשה
(צילום: דובר צה"ל )
מהות השינוי: עד כה התבחין התייחס להכשרה ברובאי 07 ומעלה, ומעתה מתייחס לכל החיילים המחזיקים ב"תעודת לוחם" על פי ההגדרה שנקבעה על ידי צה"ל.

מקום מגורים ומקום עבודה

תבחין "מקום מגורים" בישוב או "מקום עבודה" ביישובים שנקבעו לגביהם זכאות ייקבע מעתה עבור מי שעבודתו במרבית שבוע העבודה, או לימודיו במשך לפחות יומיים בשבוע מתקיימים בישוב כאמור. מעתה כל אדם שגילו 21 ומעלה ושירת שנה כלוחם, או ביצע שנתיים שירות צבאי או לחילופין שנתיים שירות אזרחי, או אישה ששירתה שנה שירות בצבאי או שירות אזרחי - יוכלו להגיש במסגרת תבחין זה.
מהות השינוי: עד כה בשביל לקבל רישיון מתחת לגיל 27 בתבחין "מקום מגורים או מקום עבודה או לימודים" נדרש שירות צבאי מלא או שירות אזרחי של שנתיים.

עולים חדשים

כל עולה מכוח חוק השבות ראשי להגיש בקשה מיידית בתבחין "מקום מגורים" המתייחס ליישובים שנקבע לגביהם זכאות, ללא המתנה של שלוש שנים מיום עלייתו ארצה כפי שהיה עד כה.
מהות השינוי: עד כה עולה חדש יכול היה להגיש במסגרת תבחין זה רק לאחר שלוש שנים מיום עלייתו כאמור.

עובדים ומתנדבים בגופי ההצלה

מעתה מתנדבי מד"א בעלי ותק של שנה יכולים להגיש בקשה לקבלת רשיון לנשיאת כלי ירייה פרטי.
מהות השינוי: עד היום רק עובדי מד"א יכלו להגיש ומתנדבי מד"א לא יכלו. לבקשת מד"א נכללה גם אוכלוסיית המתנדבים (מתנדבי זק"א ואיחוד הצלה יכלו להגיש גם לפני השינוי).
4 צפייה בגלריה
מעכשיו גם מתנדבי מד"א יוכלו להוציא רישיון לנשק
מעכשיו גם מתנדבי מד"א יוכלו להוציא רישיון לנשק
מעכשיו גם מתנדבי מד"א יוכלו להוציא רישיון לנשק
(צילום: מוטי קמחי)

הכבאים

מעתה מתנדבים לתפקיד לוחמי אש (כבאים) ועובדים שפרשו מעבודתם בתפקיד לוחמי אש ועבדו בכבאות והצלה לישראל במשך שנתיים לפחות, יוכלו לקבל רישיון כל עוד הבקשה הראשונה הוגשה תוך 30 ימים, מיום סיום עבודתם ברשות הארצית לכבאות והצלה, וכל עוד החזיקו ברישיון כלי ירייה מתוקף תבחין זה בתקופת עבודתם ובקשתם הוגשה לפני סיום תוקף הרשיון לפי התבחין.
מהות השינוי: עד כה רק כבאים יכלו להגיש בקשה ומתנדבים לא.
"האתגרים הלאומיים בעת הזו מחייבים להרחיב את המענה על מנת להגדיל את הביטחון האישי", אמר השר בן גביר לאחר העבר התקנות. "מאז קום המדינה לא היה כזה ביקוש לנשיאת כלי ירייה פרטי, ולכן פעלנו לאישור התקנות שירחיבו את מעגל הזכאים להגשת בקשות לנשיאת כלי ירייה פרטי. במקביל, כדי לאפשר האצת מתן רשיונות לאזרחים, אנו ממשיכים לתגבר את מוקדי אגף רישוי ופיקוח על כלי ירייה. נשק מציל חיים, ונעשה הכול כדי שכיתות הכוננות והאזרחים יוכלו להגן על עצמם".
עוד הוסיף בן גביר כי עוד לפני פרוץ הלחימה "הובלנו מהלך הכרחי זה שיאפשר לחיילים המשרתים בכוחות הביטחון, חיילי הסדיר ומתנדבים במד"א לתת מענה בזמן אמת בעת הצורך ולהציל חיים".
4 צפייה בגלריה
 הוועדה לביטחון לאומי
 הוועדה לביטחון לאומי
"חובתנו לאפשר לאזרחי מדינת ישראל להעלות את הביטחון האישי והיישובי". ח"כ פוגל
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מנהל אגף כלי רישוי ופיקוח כלי ירייה במשרד לביטחון לאומי, ישראל אבישר, אמר: "התקנות גובשו לאחר עבודה סדורה מחודש ינואר 2023 ללא קשר ללחימה. בשבוע האחרון מאז פרוץ הלחימה הוגשה כמות בקשות התואמת שנה ממוצעת שלמה ואנו בודקים בזהירות כל בקשה תוך כדי שחרור צווארי הבקבוק".
יו"ר הוועדה לביטחון לאומי, ח"כ צביקה פוגל (עוצמה יהודית), אמר: "כחלק מהמאמץ המלחמתי, חובתנו לאפשר לאזרחי מדינת ישראל להעלות את הביטחון האישי והיישובי. אנו חבים תודה ענקית לאזרחים נושאי נשק, רכזי ביטחון ביישובים, שוטרים ושוטרי מג"ב וחיילים. בזכות הגיבורים אלה נמנע טבח גדול ואסוני יותר. אין לי ספק שתחושת הביטחון והצורך לדאוג באופן האישי והצורך לדאוג לסביבה הקרובה לא תרד בשנה הקרובה אלא תתעצם, ואנחנו חייבים לתת מענה לתחושה הזו ואפילו לטווח ארוך יותר".
עם פרוץ המלחמה הנחה השר בן גביר את האגף לרישוי ופיקוח על כלי ירייה במשרד לביטחון לאומי לצאת למבצע שיאפשר לאזרחים הזכאים לשאת כלי יריה פרטי. המשרד לביטחון לאומי תגבר את חמ"ל כלי יריה ב-60 עובדים נוספים מהמשרד וממשרדים נוספים, הכיר בתושבי שדרות כזכאים לרישיון בתבחין "מגורים ביישוב זכאי" והעלה תקנות לאישור הוועדה לביטחון לאומי בכנסת. במקביל, המשרד מתגבר את כיתות הכוננות ברחבי הארץ ורכש עבורן יותר מ-4,000 רובי סער, לצד ציוד הגנה משלים, קסדות ואפודי מגן.
נכון לאתמול, מפרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר התקבלו כ-38,812 בקשות חדשות לנשיאת כלי ירייה פרטי, הונפקו 4,205 אישורים מותנים, ניתנו 3,559 רישיונות חדשים והתקבלו כ-42,207 פניות טלפוניות. מתחילת השנה המשרד לביטחון לאומי הנפיק 25,859 רישיונות לנשיאת כלי ירייה פרטי לאזרחים, לעומת 12,897 רישיונות ב-2022 ו-10,064 ב-2021.