שרת הפנים לא סבורה שעשתה טעויות בהתנהלות בנוגע לקליטת הפליטים, ותוקפת בחריפות את נשיא אוקראינה וולודומיר זלנסקי, לאחר נאומו אתמול לחברי הכנסת בזום. "אני מאוד מכבדת את הנשיא זלנסקי ואני מתפללת ומקווה שהמלחמה הנוראה ומיותרת הזאת תיגמר במהרה, אבל את ההיסטוריה אסור לעוות", אמרה השרה איילת שקד בריאיון בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות".
"זלנסקי דיבר על באמת חסידי אומות עולם, אבל אוקראינה שיתפה פעולה עם הנאצים בהשמדת העם היהודי ואת זה אסור לשכוח", הוסיפה שקד. "אני חושבת בכלל שהכי נכון לא לערב את השואה. אי אפשר להשוות בין מלחמה, נוראה ככל שהיא תהיה, לבין השמדת עם". עם זאת, שקד סבורה כי לא הייתה טעות בהחלטה לאפשר לו לנאום לח"כים: "לא חושבת שזו הייתה טעות וצריך לכבד אותו, אבל צריך להעמיד את הדברים על דיוקם".
- איפה טעית בהתנהלות שלך בעניין קליטת הפליטים? "מדינת ישראל עושה המון, הרבה יותר מהרבה מאוד מדינות מערביות אחרות. קלטנו יותר מכל בריטניה, לדוגמה. עכשיו יש לנו משימה לאומית לקלוט עלייה, לקלוט את זכאי חוק השבות. זו משימה לאומית. זה מצריך דיור, חינוך, בריאות, תשתיות".
1 צפייה בגלריה
ועידה ועידת האנשים של המדינה איילת שקד
ועידה ועידת האנשים של המדינה איילת שקד
השרה שקד בריאיון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
- הדקדוק הזה בין יהודי ללא-יהודי נכון בזמן הזה? "מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, צריך לזכור את זה. אנחנו כן צריכים לארח אנשים שבאים לכאן ונמצאים בצרה ואנחנו מארחים אותם יפה, הם רובם מתארחים אצל משפחות. אבל בסוף המשימה העיקרית היא קליטת העלייה".
- שמענו את הביקורת של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בעניין משמרות המהפכה ובכלל על הטיפול של ממשלת בנט-לפיד בנושא הגרעין האיראני. הוא אומר - "האיראנים נלחמים כאריות, בנט ולפיד נכנעים כארנבות". "בוא רגע נעשה סדר. ארה"ב שועטת לחתימה על ההסכם עם איראן. זה היה גם בתקופת נתניהו, הסכם דומה מאוד אובמה חתם אז עם איראן. אני הייתי אז שרה בממשלת נתניהו וגיבינו אותו, הוא הוביל כראש הממשלה את הקמפיין נגד ההסכם, זה לא עזר. אובמה חתם על ההסכם בדיוק כמו שהוא רצה ואחר כך עוד נתן לנו על הראש החלטה נגד ישראל במועצת הביטחון של האו"ם.
"מה שאני אומרת שגם האסטרטגיה של נתניהו אז לא עבדה וכרגע אנחנו אומרים בכנות שאנחנו מבינים שהממשל האמריקני עומד לחתום עם איראן. ההסכם הזה לא טוב לישראל, אבל שני דברים חשובים - אחד, שישראל אומרת בצורה הכי ברורה שיש שאנחנו שומרים לעצמנו את חופש הפעולה, אנחנו נעשה מה שנכון עבור מדינת ישראל, גם אחרי שההסכם הזה ייחתם. ודבר שני, ראש הממשלה והפעילות המדינית שעושים מול האמריקאים לגרום הצליחו לכך שלא יסגרו את התיקים נגד האיראנים בסבא"א וזה גם מאוד חשוב. אני מקווה מאוד שהאמריקנים בסופו של דבר לא יסכימו להוציא את משמרות המהפכה מחוץ לרשימת ארגוני הטרור, כרגע זה דרישה שלהם שהיא על השולחן".
בתשובה לשאלה על ההפסדים של הקואליציה בהצבעות, ענתה שקד: "אגלה לך משהו על חקיקה - אני חושבת שרוב החוקים שמעבירים בכנסת מיותרים. אולי 10% מהם צריך להעביר. יש טרפת של חקקת. יש כמה חוקים חשובים, כמו חוק האזרחות שאני התעקשתי שיעברו. אבל אם כמה חוקים לא עוברים זה גם לא סוף העולם. בסוף אם המפלגות יידעו לכבד אחת את השנייה, ואם אנחנו נדע לשמור על הערכים שלנו וליישם את המדיניות שלנו, אז הממשלה הזאת יכולה להמשיך".
- אני רוצה לסיום לשאול אותך - האם שקד תהיה יום אחד חברה בליכוד? "בסרט 'פורסט גאמפ' יש שם משפט מאוד יפה שאמא של פורסט אומרת לו - "החיים הם כמו קופסת שוקולד, כמו בונבוניירה, אתה אף פעם לא תדע מה תקבל". אתה אף פעם לא יודע מה תקבל. ככה זה גם בפוליטיקה.
- אז את לא שוללת אפשרות שיום אחד נחזור ונראה אותך בליכוד. "אני נמצאת בימינה, אני עובדת בימינה, אני חושבת שאנחנו עושים עבודה טובה. מה יהיה בעתיד? אף פעם אי אפשר לדעת".