3 צפייה בגלריה
אילוס אזיק אלקטרוני
אילוס אזיק אלקטרוני
אזיק אלקטרוני, ארכיון
(צילום: shutterstock)
הוועדה לקידום מעמד האישה קיימה הבוקר (יום שני) דיון סוער בנושא "הסדרת חוק האיזוק האלקטרוני – צו השעה להצלת חיי נשים". במהלך הדיון זעמו חברי האופוזיציה על המתווים החדשים לחוק שהוצעו לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, בהם מתווה שלפיו יש צורך בשתי הרשעות קודמות כדי להפעיל איזוק אלקטרוני.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"מפקיר את הנשים". בן גביר
(צילום: עמית שאבי)
בממשלה הקודמת, שר המשפטים גדעון סער קידם את חוק האיזוק האלקטרוני יחד עם ח"כ מירב בן ארי - שתכליתו למנוע מגברים אלימים לפגוע בנשים ובילדים שהוצא להם צו הרחקה מהם. אתמול בוועדת השרים לחקיקה הוחלט לדחות את הדיון עליה בעוד חצי שנה. "החוק כבר עבר בקריאה ראשונה ומוזג לממשלתית", אמרה ח"כ בן ארי שניהלה את הדיון, וקרא להעביר את החוק בנוסחו המקורי. "יש כבר תקצוב. כל מה שהשר לביטחון לאומי ושר המשפטים צריכים זה לבוא יחד ולקדם את זה. צריך שהממשלה תשים את זה על סדר היום שלה".
עידו אבגר, חוקר מרכז המחקר והמידע בכנסת, הציג נתונים בסוגיית הטיפול בצווי הגנה ובהפרתם: "יש מעל 10 אלף בקשות בממוצע בשנה להוצאת צווי הגנה בבתי משפט לענייני משפחה. למשטרה מדווחים 11,873 אלף צווים ולאגף לרישוי כלי ירייה מדווחים 6713 צווים בממוצע כאשר ייתכן ויש כפילות". לדברי אבגר, כ-1,000 צווים מדי שנה לא טופלו בהיעדר פרטי זיהוי. בכל שנה נפתחים כ-700 תיקים בחשד להפרת צווי הגנה כאשר כ-90% מהמפרים הם גברים. לכמעט שליש מאלו שהפרו צו הגנה יש כבר הפרה קודמת. מאז 2010 ל-3% מהחשודים בהפרת צו הגנה יש למעלה מחמישה תיקים.
בדיון הוצגו כאמור מתווים חדשים לחוק שהוצגו בפני בן גביר, בהם שתי הרשעות קודמות כדי להפעיל איזוק אלקטרוני. מנהלת המערך המשפטי בויצו, עו"ד גילי ורון, חשפה בדיון את הפגישה שנערכה שבוע שעבר בנושא, שאליה זומנו ארגוני נשים וגברים לדון במתווה החוק. "זומנו לפגישה ביום חמישי במשרד לביטחון לאומי בראשות השר", אמרה. "לצד ארגוני הנשים היו בדיון אנשי הדרג מקצועי ונציגי משטרה ושב"ס, לצד ארגוני גברים. עלה חשש כבד שלנו שהשר נפגש עם ארגוני הגברים קודם למפגש".
3 צפייה בגלריה
עימות בוועדה. דלל ולזימי
עימות בוועדה. דלל ולזימי
עימות בוועדה. דלל ולזימי
(צילום: משה מזרחי, אלכס קולומויסקי)
חברות הוועדה זעמו על המתווה החדש שהוצע לבן גביר. "בחיים לא שמעתי שבאירוע אלימות במשפחה יש סימטריה ומה שהשר בוחן זה שיא הבושה", אמרה בן ארי. ח"כ לזימי הוסיפה כי "הדין עליהם אם החוק לא יעבור לפני הרצח הבא". יו"ר הוועדה ח"כ פנינה תמנו-שטה אמרה, "התיקון לחוק נשמע כמו - אם לא נרצחת בפעם הראשונה ולא בפעם השנייה אז בפעם השלישית אולי נציל אותך".
אלישבע, נפגעת אלימות במשפחה, חשפה בדמעות את סיפורה הקשה במהלך הדיון. "חוויתי עשרות הפרות של צווי הרחקה", אמרה. "שנתיים אחרי שהתגרשתי נכנסתי למקלט עם הילדים שלי. האיש הזה לא נעצר או ישב בכלא. חיי נעצרו. אני פליטה בארצי. עקרתי את ילדי, איבדתי את עבודתי. אני שואלת את יפי הנפש למה הזכות שלו יותר חשובה מהזכות שלי? איפה הנציגים שלי פה? הגרוש ממני לא נופל בתיקון לחוק הזה שמציעים כי אין לו שתי הרשעות".

הח"כ מהליכוד ללזימי: "תשתקי"

מנגד, ח"כ אלי דלל מהליכוד קרא לאופוזיציה "למקד את הדיון הזה בנושא של הצלת חיים". לדבריו, "זה לא גברים או נשים, אני גבר וגם אני נמצא פה. זה שהשר בן גביר רצה לבדוק, זה מותר לו, אבל אסור לדחות את זה בחודשים רבים". בשלב זה התפרצה לזימי ואמרה: "אלי, אל תגן עליו (על בן גביר, ס"ח), השר הזה הוא ביזיון ומפקיר נשים. סליחה שאני לא מנומסת". דלל השיב: "את לא מנומסת בכלל, אני לא הפרעתי לך בדברים שהיה לי קשה לשמוע. אז תשתקי כשאני מדבר".

בן ארי, שכאמור ניהלה את הדיון, העירה לדלל שאינו יכול לדבר כך - והוא השיב: "אני אגיד לה כי היא מפריעה לי. היא לא יכולה להתפרץ לדברים שלי".
בן ארי השיבה לכך: "מותר לה לקרוא קריאות ביניים, זה התפקיד שלנו. אתה לא תגיד לחברת כנסת 'תשתקי'". כשניסה דלל להגיד שלא הובן כפי שצריך, השיבה בן ארי: "אתה לא תגיד לה 'תשתקי'. תגיד לה 'את מפריעה לי', או 'אני מבקש לדבר'. אתה לא תגיד תשתקי ולא תסתמי ולא תבלמי ולא שום דבר".
כזכור, הצעת החוק נועדה לאפשר פיקוח אלקטרוני על גברים אלימים, במקרים שבהם יש סיכון לנשים או לילדים ולמנוע מצב של איום על חייהם. לפי הצעת החוק המקורית, האיזוק האלקטרוני יהיה רק במקרים של צו הרחקה ובמצב ששופט קבע כי יש מסוכנות גבוהה. אתמול ח"כ גדעון סער אמר כי דחיית הדיון בוועדת השרים כי הייתה "החלטה אומללה וחסרת הצדקה שמונעת הצלת חיי נשים וילדים". סער החליט להגיש את הצעת החוק מחדש, והיא תעלה להצבעה בקריאה טרומית ביום רביעי.