ביומה ה-39 של מלחמת חרבת ברזל, שר הביטחון יואב גלנט נשא דברים והבהיר כי התמרון הקרקעי של צה"ל בעזה יימשך עוד זמן רב ויכלול גם את דרום הרצועה.
"אנחנו נמצאים בשלב השני של המלחמה בעזה. בשלב הראשון תקפנו בעוצמה רבה באש, בשלב השני מזה כשבועיים, אנחנו פועלים עם כוחות רבים בלב העיר עזה. הבקענו ביצורים של חמאס. מדובר בחגורה רחבה של ביצורים עם בונקרים, מחסני תחמושת, הם מחוברים בפירים מתחת לקרקע ובמנהרות אחד לשני. מכל פיר כזה יוצאים מחבלים שמנסים לפגוע בחיילים.
העוצמה והדיוק שהפגינו כוחותינו היו מרשימים מאוד, ההבקעה של הביצורים אפשרה להם להגיע למרכז העיר. ראיתם את חיילי גולני יושבים בפרלמנט בעזה. החמאס איבד שליטה ולמעשה אנחנו שולטים בכל הטווח העילי והמרכזי של רצועת עזה, בצפון הרצועה ובמיוחד בעיר עזה.
אישרתי לצבא להמשיך ולהתקדם גם היום וגם בימים הבאים על מנת להשלים את המשימות בהתאם להנחיות הקבינט. אני אומר כאן, לא יהיה מקום חסין ברצועת עזה עד אשר נשלים את המשימה שלנו, נחזיר את החטופים לביתם ונגרום לפירוקו של חמאס, צבאית ושלטונית.
3 צפייה בגלריה
הצהרת שר הביטחון יואב גלנט
הצהרת שר הביטחון יואב גלנט
גלנט במסיבת העיתונאים. ''החמאס מאבד שליטה''
(צילום: מוטי קמחי )
אנחנו אכן ממוקדים ברצועת עזה ובחזית הדרום ופועלים בכוחות גדולים, אבל חשוב לנו באותה המידה גם לשמור על ביטחונם של תושבי הצפון. אנחנו ערוכים ונדע מה לעשות כנגד כל איום.
מדי כמה ימים אני פוגש את משפחות החטופים ושומע סיפורים קורעי לב על ילדים, נשים, הורים וגם על הורים מבוגרים מאוד, חלק מהסיפורים מגיעים מהנכדים וחלק מהבנים. אני חושב על אותם אנשים, דור המייסדים, ניצולי שואה שהקימו במו ידיהם את היישובים במרחב הדרומי של מדינת ישראל והיום חווים שואה שניה. אני אומר לכולנו, איזה זכות מוסרית יש לנו להפסיק את הלחימה שלנו כל עוד האנשים האלה שבויים בידי חיות האדם של החמאס? עבורי כל פגישה עם המשפחות וכל שיחה על ניצולי השואה, היא לא רק דו שיח שמעורר את הרגשות העזים ביותר, עבורי מדובר על מצפן ערכי ומוסרי, לי לרמטכ"ל ולכל מי שמבצע את המשימות שלו.
החובה שלנו היא לנצח במלחמה הזאת ושלא יהיה מעזה איום צבאי, שארגון החמאס יחדל מלהתקיים ונהיה מסוגלים לפעול בחופש פעולה מחולט. יש חוזה בלתי כתוב בין הממשלה לאזרחיה . אנחנו נספק את הביטחון ואתם תוכלו לחיות את החיים ולעשות את מה שנדרש. לניצחון דרושים שני מרכיבים, צבא עוצמתי וחברה חזקה. אני חושב שיש לנו את שניהם ובעזרת השם אנחנו ננצח".
3 צפייה בגלריה
מפת רצועת עזה עוטף עזה אזור הומניטרי אזור עיקר הפעילות הקרקעית
מפת רצועת עזה עוטף עזה אזור הומניטרי אזור עיקר הפעילות הקרקעית
מפת הפעילות הקרקעית ברצועת עזה נכון לעכשיו

לאחר שסיים את דבריו, נשאל שר הביטחון האם התמרון הקרקעי יכלול גם את דרום הרצועה, והשיב בחיוב: "אני הצגתי את מתווה הלחימה בפני הקבינט לפני תחילת התמרון. אנחנו מדברים על חודשים ארוכים, לא יום ולא יומיים. זה יכלול גם את הצפון וגם את הדרום. אנחנו נכה את החמאס בכל מקום. נפרק את היכולת הפיקודית שלו. חמאס הולך ונשחק, זה נכון היום קודם כל בצפון הרצועה וימשיך ויתקיים בכל מקום שהוא".
3 צפייה בגלריה
נאום נסראללה
נאום נסראללה
''מקווה שנסראללה לא יעשה טעות''
( צילום: רויטרס /Alaa Al-Marjani)
גלנט התייחס גם לפערים במספרי ההרוגים בעזה, בין מה שטוענים הפלסטינים למה שטוען ראש הממשלה וגורמים ביטחוניים: "אני חושב שהמספרים הם בהתאם לדיווחים שמעבירים הפלסטינים מבתי החולים שלהם, ייתכן שיש גם אחרים שלא הגיעו אל בתי החולים. יחד עם זה, הנתון החשוב הוא שיש מחבלים רבים מבין ההרוגים. אלפים רבים וכאן אנחנו מדברים על לפחות 3,000 בקרב שאנחנו מנהלים עכשיו, בנוסף על 1,000 שנהרגו בשטח ישראל ב-7 באוקטובר. מדובר על מספרי הרוגים גדולים שחמאס סופג יום אחרי יום כתוצאה מהתקיפות ונמשיך ונעשה את זה. אנחנו חייבים להכריע את חמאס אחרת לא יהיה לנו קיום במקום הזה".
על ירי הטילים לאילת שמבצעים החות'ים בתימן - והיעדר התגובה הישראלית לכך אמר השר: "יש גם פרובוקציות בצד המלחמה הראשית שמתנהלת, אנחנו ערניים לדברים, לומדים אותם ונדע לפעול בזמן ובמקום שבו נידרש לעניין, גם בגזרה הזאת".

דובר צה"ל: "קוראים לפעילי חמאס בבתי החולים להיכנע"

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, ערך אף הוא את התדרוך היומי לתקשורת והתייחס להודעה על מותה של החיילת שנחטפה בידי חמאס נועה מרציאנו ז"ל: "הכאב גדול ואין מילים להביע אותו. עדכנו את המשפחה בכל המידע העומד לרשותנו ואני רוצה לשלוח את תנחומיי ולחבק אותם בשעה הקשה ביותר. עדכנו עד כה את משפחותיהם של 366 חללי צה"ל, גבורתם מושכת אותנו קדימה להישגים נוספים במלחמה. למשפחות החטופות והחטופים, אני רוצה להגיד, אנחנו פועלים עם כל הגופים הרלוונטיים בכל הדרכים כדי להחזיר את יקירכם הביתה. נהפוך כל אבן, לא נחמיץ שום הזדמנות להחזיר אותם הביתה.
בהתייחס ללחימה עצמה ברצועה אמר הגרי: "הלחימה בלב עזה נמשכת, השלמנו את ההשתלטות על שאטי, שכונה בלב הטרור של העיר וכעת הכוחות מטהרים מבנים ופירי מנהרות תת קרקעיות. יש הישגים, אבל חשוב שהציבור יידע שיש עוד הרבה עבודה לעשות וזה ייקח לנו זמן. היום הושלם פינוי בית החולים אל-קודס, ואנחנו פועלים לפנות את כלל בתי החולים, לרבות שיפא. אנחנו קוראים לפעילי חמאס השוהים בבתי החולים להיכנע, כדי לא לסכן את החולים.
בבית החולים רנתיסי ראיתי במו עיניי סימנים שהעידו על כך שהיו שם חטופים, אבל צריך לאמת את זה באופן ודאי. פינינו את בית החולים ויכול להיות שחטופים התפנו במהלך התנועה הזו, ויכול להיות שעוד קודם לכן. אני לא משוכנע שהם זזו דרומה. לגבי עניין האינקובטורים, הבנו שיש שם מצוקה באזור הפגייה והצענו לתת דלק. בית החולים היה צריך להוציא אמבולנס, הואיל והוא לא עשה את זה, אנחנו משערים שחמאס אמר לו לא לעשות את זה".