6 צפייה בגלריה
מחנה ערער
מחנה ערער
תחנת דלק מזהמת במחנה ערער
(צילום: חגי בלכנר, המשרד להגנת הסביבה)
כ-190 תחנות דלק פועלות כיום בצה"ל, רובן המוחלט מזהמות את הקרקע ומי התהום. במשרד להגנת הסביבה מנסים במשך שנים להסדיר את הנושא מול הצבא, אבל רק לאחרונה הודיע סגן הרמטכ"ל על תוכנית "אופק ירוק", במסגרתה ייסגרו כ-50 תחנות פעילות ו-105 נוספות ישוקמו וישודרגו. הבעיה? חיל האוויר, המזהם מאוד, עוד לא הציג את תוכנית השיקום הסביבתית שלו.
הסכנה העיקרית הנשקפת מהמשך פעילותן של תחנות הדלק הצה"ליות היא מדליפת דלקים העלולים לחלחל אל הקרקע ולזהם גם את מי התהום, תוך פגיעה בקידוחי מים, נחלים ומקורות מים אחרים. הדבר עלול להוביל גם לחשיפתם של חיילים לחומרים מסוכנים ולפגיעה בבריאותם, וכן לפגיעה בציבור האזרחים ובסביבה. שחרור המזהמים פוגע גם בבעלי החיים ובצמחייה.
6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השרה תמר זנדברג. "נציב סטנדרטים סביבתיים ברורים במערכת הביטחון"
(צילום: מארק ישראל סלם)
במשך שנים דרשו אנשי המשרד להגנת הסביבה מהצבא להסדיר את תחזוקת תחנות הדלק, זאת לאחר שמסיורים שערכו בהן, יחד עם רשות המים, עלתה תמונה עגומה מאוד. במשרד מעריכים כי ב-90% מתוך כ-190 תחנות יש זיהומים והפרות של דיני הסביבה. "היו לא מעט תחנות בהן הזיהום הגיע למי התהום", מעריכים גורמים במשרד להגנת הסביבה.
ברוב התחנות שבהן ביקרו נציגי המשרד נמצאו הפרות של התקנות ואובחנו ממצאים המעידים על זיהום הקרקע. במשרד להגנת הסביבה גם ערכו הליכי טרום-שימוע לסגן הרמטכ"ל, האלוף הרצי הלוי, בעקבות הזיהומים.
באוקטובר הצהיר הלוי על "אופק ירוק", תוכנית רב-שנתית שתצא לפועל בהשקעה של כ-100 מיליון שקל, שבמסגרתה ייסגרו 50 תחנות ו-105 נוספות ישודרגו וישוקמו. התוכנית פותחה על ידי צה"ל, בליווי ובהכוונת גורמי מקצוע במשרד להגנת הסביבה ועתידה להסדיר ולצמצם משמעותית את הזיהום הנגרם מליקויים אלו.
6 צפייה בגלריה
אחסון הקרקע המזוהמת במחנה רמון
אחסון הקרקע המזוהמת במחנה רמון
"זהירות קרקע מזוהמת". מחנה רמון
(צילום: חגי בלכנר, המשרד להגנת הסביבה)
6 צפייה בגלריה
אירוע דליפה ברמת דוד
אירוע דליפה ברמת דוד
חיל האוויר לא הציג תוכנית שיקום. דליפת דלק ברמת דוד
(צילום: רעות גזלמן, המשרד להגנת הסביבה)
במשרד להגנת הסביבה אמרו השבוע כי התוכנית החדשה מסמנת את קץ עידן הזיהום הסביבתי בצה"ל. "במשך עשרות שנים התרחשו זיהומים חמורים מתחנות הדלק השונות במסגרת הפעילות הצבאית, כאשר הסכנה לבריאות של המשרתות והמשרתים והנזקים שנגרמו לסביבה היו גדולים מאוד", אמרה השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג. "מעתה נציב סטנדרטים סביבתיים ברורים במערכת הביטחון".
"התוכנית עתידה לשים סוף לזיהום פעיל, משמעותי ומתמשך של עשרות שנים המסכן את ציבור משרתי הצבא הסדיר והקבע, ואת מקורות המים והסביבה", הוסיף אבי חיים, ראש אגף שפכי תעשייה, דלקים וקרקעות מזוהמות במשרד.
הבעיה חריפה במיוחד בבסיסי חיל האוויר, שם רמת הזיהום גבוהה יותר, בעקבות השימוש בדלק המטוסים. "בכל בסיסי חיל האוויר שבדקנו מצאנו זיהום חמור. היקף הזיהום בחיל האוויר גבוה יותר, למשל ברמון וברמת דוד. בכולם הזיהום הגיע למי התהום", אמרו גורמים במשרד להגנת הסביבה.
6 צפייה בגלריה
הרצלי הלוי
הרצלי הלוי
סגן הרמטכ"ל, האלוף הרצי הלוי
(צילום: מוטי קמחי)
בימים אלה עורך המשרד גם הליכי בירור מינהליים מול מפקד חיל האוויר, בעקבות הפרות משמעותיות וחמורות של תקנות השימוש בצנרת הדלק והמכלים בבסיסי חיל האוויר. זאת למרות תוכניות טיפול בבעיה הקיימות במערכת משנים קודמות, שלא יצאו עדיין לפועל. ב-2016 אף זומנו מפקד בסיס רמת דוד ומפקד מחנה רמון לשימועים, בעקבות מספר רב של אירועי כשל וזיהום קרקע ומי תהום. בשני בסיסים אלו התנהלו חקירות צח"מ (הגנת הסביבה ומצ"ח) בדבר הפרות לכאורה של דיני הסביבה.
הליך הבירור יתקיים בתחילת 2022 לצד דרישה של המשרד מהחיל להגשת תוכנית רב-שנתית מתוקצבת, שתכלול גם את שיקום הקרקעות במחנות. במשרד מאיימים כי אם חיל האוויר לא יפעל בנושא - יפעלו נגדו בהליכי אכיפה.
תגובת דובר צה"ל: "צה"ל מקדם ומממש תוכנית רב-שנתית לטיפול ושדרוג תחנות הדלק בבסיסיו, בתיאום עם המשרד להגנת הסביבה. בנוסף מקדם צה"ל תוכנית רב-שנתית לטיפול ואחזקת תשתיות דלק סילוני בבסיסי חיל האוויר. זאת בהתאם לסיכומים ולהבנות שהושגו מול המשרד להגנת הסביבה. כמו כן, צה"ל קיבל את פניות המשרד להגנת הסביבה בבקשה לקיים בירור ביחס לטיפול הנדרש באירועי דליפות דלק. הפניות נבחנו ומטופלות במלוא הרצינות על ידי הגורמים הרלוונטיים בצה"ל".