האני אבו ריש (49), קצין שב"ס מהיישוב ירכא, הוא הגבר שטבע למוות הערב (שני) ליד חוף בצת שמצפון לנהריה - אחרי שהציל את בתו בת ה-17 מטביעה. אבו ריש בילה עם משפחתו את חופשת חג הקורבן בחוף - אך שמחת החג הפכה לטרגדיה. הנערה ניצלה ולא נזקקה לטיפול רפואי. אבו ריש הותיר אחריו אישה ושישה ילדים. לפני 12 שנה נספה בן דודו וסים אבו ריש באסון הכרמל.
2 צפייה בגלריה
הזירה בחוף בצת
הזירה בחוף בצת
האני אבו ריש - וזירת הטביעה ליד חוף בצת
(צילום:דוברות שב״ס, תיעוד מבצעי מד"א)
בשב"ס, שירת סגן-גונדר אבו ריש כסגן מפקד בית סוהר עופר - הכלא הביטחוני בשטחים. הוא שירת יותר מ-20 שנה בשירות בתי הסוהר ונחשב לקצין מצטיין שהיה במסלול קידום.
ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס למותו של אבו ריש: "עצוב וכואב על מותו של קצין שב"ס, סג"ד האני אבו-ריש ז"ל, שטבע למוות בעת שהציל את בתו מטביעה. בשם ממשלת ישראל אני שולח תנחומים חמים למשפחתו. האני היה סמל למקצועיות ומסירות. מלאכת חייו נטועה בתרומה אדירה לביטחון ישראל. ערך הצלת החיים הוביל אותו בחייו ובמותו. יהי זכרו ברוך".
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אמר כי "הלב נשבר נוכח הטרגדיה שבה קיפח את חייו סגן גונדר האני אבו-ריש, סגן מפקד בית הסוהר 'עופר', בעת שניסה להציל את בתו מטביעה. האני גילה גבורה אנושית יוצאת דופן כאשר זיהה כי בתו במצוקה ונחלץ לעזרתה. קל להבין את פעולתו המהירה והנחושה של האני למען חייה של בתו האהובה, אך באותה מידה קשה לעכל את האסון הכבד".
לדברי בר-לב, "סגן גונדר אבו-ריש היה קצין מצטיין ומרשים בשירות בתי הסוהר, שבחר לשרת את ביטחון המדינה במגוון תפקידים מורכבים ומאתגרים, ותמיד עשה זאת באופן מעורר הערכה - מסוג המפקדים ששירות בתי הסוהר התברך בהם. האני יחסר בראש ובראשונה למשפחתו שאיבדה את העוגן שלה, אך גם לחבריו בשירות בתי הסוהר, שאיבדו אדם ומפקד משכמו ומעלה".
2 צפייה בגלריה
האני אבו ריש
האני אבו ריש
האני אבו ריש
נציבת שב"ס, רב-גונדר קטי פרי, מסרה: "קיבלתי בצער רב את הבשורות על מותו הפתאומי והנורא של קצין שירות בתי הסוהר סגן גונדר האני אבו-ריש. האני, קצין בכיר וסגן מפקד בית הסוהר הביטחוני 'עופר', בן העדה הדרוזית סמל ומופת למקצועיות ולמסירות. איש, שמלאכת חייו נטועה בתרומה אדירה לביטחון מדינת ישראל. סג"ד אבו ריש היה לוחם בנשמתו והיווה אחד משורה ארוכה של טובי העדה הדרוזית, המקדשת את ברית האחים ואת נס דו הקיום בישראל. תנחומי למשפחתו, אשתו וילדיו שאיבדו בן רגע את עמוד התווך המשפחתי".
משב"ס נמסר בעקבות מותו של אבו ריש: "נציבת בתי הסוהר, קציני וסוהרי שב"ס מרכינים ראש בצער עמוק על מותו הטרגי של סגן גונדר האני אבו-ריש, סגן מפקד בית סוהר 'עופר'. סג"ד אבו ריש זכרו לברכה, תושב הכפר ירכא, היה בן דודו של מישר וסים אבו-ריש, זכרו לברכה אשר נספה באסון הכרמל. אנו משתתפים בצער המשפחה, יהי זכרו ברוך".
צוות מד"א פינה את אבו ריש במצב אנוש ותוך פעולות החייאה למרכז הרפואי לגליל בנהריה - אך שם נקבע מותו לאחר זמן קצר. החובשים של מד"א דור וקנין ושלומי יהודאי סיפרו: "כשהגענו לחוף אזרחים הובילו אותנו אל גבר שהיה מחוסר הכרה ללא דופק וללא נשימה. סיפרו לנו שהוא נכנס לים לחלץ ילדה וטבע. מיד התחלנו לבצע בו פעולות החייאה מתקדמות שכללו עיסויים והנשמות, הכנסנו אותו במהירות לניידת טיפול נמרץ ופינינו אותו לבית החולים תוך המשך ביצוע פעולות החייאה כשמצבו קריטי".
מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי לגליל, ד"ר חאלד עטאללה, סיפר: "הגבר הובא במצב אנוש תוך פעולות החייאה ממושכות שהחלו בשטח ונמשכו על ידי הצוות הרפואי. למרבה הצער, למרות המאמצים נאלצו הרופאים לקבוע את מותו כעבור כ-20 דקות".
בשבועות האחרונים היו עוד שני מקרי טביעה קשים בצפון. ביוני האחרון טבע בחוף נהריה גבר כבן 71, ושבועיים אחר כך טבע בעכו נער כבן 16. בשני המקרים, מדובר היה בעולים מאוקראינה.