כתבת ynet לענייני העולם הערבי, ליאור בן ארי, עושה סדר בכל מה שצריך לדעת. והפעם: ההישג של מרוקו בתחום זכויות האדם, הזינוק של סעודיה - והקיפאון בתחום בסוריה. צפו בפינה "יא אללה" ב-ynet Live.

בשבועות האחרונים ציינו כמה מדינות ערביות הישגים חשובים בתחום זכויות האדם. בחלק גדול מהמדינות הערביות הנושא אמנם לא נמצא בעדיפות עליונה, אך כמה מהן עשו בשנים האחרונות צעדים משמעותיים בתחום ויישמו רפורמות חשובות. מרוקו היא אחת מאותן מדינות.
לפני כשבועיים נרשם הישג היסטורי למרוקו בתחום זכויות האדם, כאשר המדינה זכתה בנשיאות מועצת זכויות האדם של האו"ם לשנת 2024. גורמים במרוקו מספרים כי ביוזמת מלך מרוקו, מוחמד השישי, נרשמה התקדמות משמעותית מאוד בתחום, והזכייה מהווה הכרה בינלאומית ברפורמות שהובילה המדינה. מרוקו למעשה ניצחה את דרום אפריקה, כאשר הנציג של מרוקו קיבל 30 קולות מחברי המועצה, בעוד שדרום אפריקה קיבלה 17 קולות בלבד, והמדינה זכתה לברכות גם ממדינות רבות וכן ממזכ"ל הליגה הערבית.
3 צפייה בגלריה
מלך מרוקו מוחמד ה-6
מלך מרוקו מוחמד ה-6
מלך מרוקו, מוחמד השישי
(צילום: AP)

"זו הכרה בהישגי מרוקו - וניצחון על דרום אפריקה"

הנשיא והמייסד של "אגודת דו-קיום מרוקו", פייסל מרג'אני, סיפר ל-ynet על חשיבות הזכייה עבור המדינה. לדבריו, "החשיבות של נשיאות מרוקו במועצת זכויות האדם בולטת בהכרה הבינלאומית בהישגיה בתחום קידום זכויות האדם וחירויות יסוד הפרט, ובאותו הזמן, זה ניצחון על אלה שהיו מוטרדים מההישגים של מרוקו, בראשם אלג'יריה ודרום אפריקה".
מרג'אני סיפר על ההתקדמות בתחום זכויות האדם במרוקו, ותיאר כי "מאז עלייתו של המלך מוחמד השישי, מרוקו הייתה עדה להתפתחות גדולה ברמת חיזוק מערכת הזכויות והחירויות, והקמת 'ועדת השוויון והפיוס', שנחשבת לאחת מניסיונות 'הצדק המעברי' הבולטים בעולם".
"צדק מעברי" הוא מונח המתייחס לפעולות חברתיות ומשפטיות שנועדו לבצע מעבר מתקופת עימות ודיכוי לתקופה של שלום וביטחון, ובעצם מאפשר למדינה להתמודד עם עברה ולעצב את עתידה. לדברי מרג'אני, הודגשו במרוקו זכויות לשוניות שונות לגורמים שונים במדינה, והוכנסו מרכיבים של זהויות שונות לצד המרכיבים האיסלאמיים השולטים. הוא מספר כי בנוסף הובטח חופש לכולם לעסוק בענייני דת, ננקטו יוזמות חשובות בנושא שילוב מהגרים והוכנסו רפורמות הקשורות לביסוס שוויון מגדרי.
3 צפייה בגלריה
יורש העצר מוחמד בן סלמאן (MBS)
יורש העצר מוחמד בן סלמאן (MBS)
שליט סעודיה מוחמד בן סלמאן
(צילום: רויטרס)

גם בסעודיה: כ-100 רפורמות יושמו תוך 5 שנים

סעודיה מצידה, טענה בימים האחרונים שגם היא עשתה קפיצה משמעותית בתחום זכויות האדם. ביום שני בשבוע שעבר התקיים מושב של מועצת זכויות האדם של האו"ם בז'נבה, כאשר המשלחת של סעודיה הציגה סקירה, לראשונה מאז 2018, המתארת כי יושמו במדינה מאז כ-100 רפורמות, שיותר מ-50 מתוכן הן לטובת זכויות נשים. "אנו מאשרים את נחישותה של ממלכת ערב הסעודית להתקדם לקראת השגת הרמות העולמיות הטובות ביותר בקידום והגנה על זכויות אדם במסגרת חזון 2030 שלה", מסרו.
הנציגה העומדת בראש ועדת זכויות האדם הסעודית, הלה א-תויג'רי, דיברה במושב על נושאים נוספים שהשתפרו במדינה בשנים האחרונות, כמו ביטול עונש המלקות, ביטול הוצאות להורג של קטינים, וכן ציינה כי מהגרי עבודה נהנים מתנאים טובים יותר במסגרת החוק. מבחינת סעודיה מדובר ב"תקופה חסרת תקדים מבחינת ההתקדמות בתחום זכויות האדם במדינה". במקביל, א-תויג'רי ספגה ביקורת מכמה מהמדינות שנכחו בדיון.
3 צפייה בגלריה
מחאה בקמישלי סוריה
מחאה בקמישלי סוריה
מחאה בסוריה אחרי מות הצעירה האיראנית מהסא אמיני
(צילום: רויטרס)

מול המדינות שפועלות לשינוי - סוריה בפיגור משמעותי

לעומת המדינות הערביות שפועלות לשינוי משמעותי, למדינות רבות וגדולות במזרח התיכון עדיין יש עוד הרבה לאן להתקדם בתחום זכויות האדם. אחת מהמדינות הללו היא סוריה, שנמצאת הרחק מאחור בתחום, כפי שניתן לראות גם בסרטון שפרסם ארגון זכויות אדם סורי שעוקב ומתעד הפרות של זכויות אדם במדינה.
הסרטון מציג נתונים מסכמים מהפרות זכויות האדם בסוריה בשנת 2023, ונמסר בו כי 1,032 אזרחים נהרגו על ידי צדדי הסכסוך והכוחות השולטים בסוריה וכן 181 ילדים, מתוכם 57 שנהרגו על ידי כוחות המשטר והמיליציות האיראניות. בנוסף תועדו 195 אלף אזרחים שנעקרו בגלל פעולות צבאיות, ונרשמו 206 אירועי תקיפה נגד מרכזים אזרחיים.