3 צפייה בגלריה
ארכיון 2010 ג'ו ביידן אז סגן נשיא ארה"ב עם אבו מאזן ב רמאללה
ארכיון 2010 ג'ו ביידן אז סגן נשיא ארה"ב עם אבו מאזן ב רמאללה
2010: ביידן, כסגן נשיא ארה"ב, נפגש עם אבו מאזן ברמאללה
(צילום: AP)
לקראת הגעתו הצפויה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לאזור, החלה הרשות הפלסטינית להפעיל לחץ כבד על הממשל האמריקני במטרה לקבל מחווה בעלת משמעות עבורה במהלך הביקור. כדי לעורר לחץ בינלאומי, שיוביל לקבלת תשורה בעלת ערך ממשי מהאמריקנים, החליטה בימים האחרונים ההנהגה ברמאללה לנקוט טקטיקה של הגברת האיומים כלפי ישראל.
במסגרת הצעדים שוקל יו"ר הרשות אבו מאזן לאמץ את החלטת המועצה המרכזית של אש"ף על השעיית ההכרה בישראל – עד שזו תכיר במדינה פלסטינית בגבולות 1967, וכן להקפיא את התיאום הביטחוני עימה. בכל מקרה, הפלסטינים מצהירים כי גם אם יממשו את הצעדים הללו – התהליך ייעשה באורח הדרגתי ולא גורף.
3 צפייה בגלריה
ה קונסוליה האמריקנית ארה"ב ב ירושלים
ה קונסוליה האמריקנית ארה"ב ב ירושלים
הקונסוליה בירושלים, שנסגרה
(צילום: AFP)
באופן פומבי מציגה הרשות הפלסטינית את שקילת הצעדים הללו כתגובה על אירועי יום ירושלים ומה שקרה בהר הבית, כאשר מבקרים יהודים הניפו בשטח המתחם דגלי ישראל ואף תועדו כשהם מתפללים בו. ברשות הפלסטינית זעמו על התמונות הללו והבהירו כי מדובר בהפרה בוטה של הסטטוס קוו.
ברמאללה סבורים כי ממשל ביידן נכשל במילוי הבטחותיו לרשות הפלסטינית, ובראשן פתיחה מחודשת של הקונסוליה האמריקנית בירושלים ששימשה בדיעבד כנציגות הדיפלומטית של ארה"ב ברשות הפלסטינית. ישראל, כזכור, פעלה רבות מאחורי הקלעים כדי למנוע את הפתיחה המחודשת של הקונסוליה שנסגרה בימי ממשל טראמפ. אבו מאזן טוען כי ההסלמה הביטחונית הנוכחית בגדה המערבית היא תוצאה ישירה של הקיפאון והיעדר האופק המדיני.
גורמים מדיניים פלסטינים מתחו ביקורת קשה על המדיניות האמריקנית ואמרו ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי אם הנשיא ביידן מתכוון להגיע לפגישה עם אבו מאזן כשבאמתחתו חבילת הקלות כלכלית צנועה בלבד, אז מבחינתם עדיף שהוא לא יגיע בכלל. לדבריהם, פסגה ללא תשורה מדינית ראויה, תחליש עוד יותר את הרשות הפלסטינית ותדחוק אותה לשוליים. בשנת 2010, כסגן הנשיא, ביקר ביידן בישראל ונפגש גם עם אבו מאזן ברמאללה. מאז מינויו לנשיא השניים לא נפגשו.
3 צפייה בגלריה
יהודים מתפללים בהר הבית
יהודים מתפללים בהר הבית
הרשות מסבירה את הצעדים כתגובה על תפילת היהודים בהר הבית ביום ירושלים

הפלסטינים יהיו מרוצים אם חבילת המחוות האמריקנית תכלול הכרזה על פתיחה מחודשת של הקונסוליה בירושלים, הסרת אש"ף מרשימת ארגוני הטרור של ארה"ב, ופתיחה מחודשת של נציגות אש"ף בוושינגטון – שנסגרה אף היא בהחלטה של ממשל טראמפ.
עדות ללחץ שמפעילים הפלסטינים ניתנה אתמול במהלך שיחת טלפון בין אבו מאזן לבין מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, שהתקשר אליו. בשיחה תקף אבו מאזן את הקהילה הבינלאומית והאשים אותה כי היא אינה מצליחה להתמודד מול ישראל וצעדיה. אבו מאזן גם מתח ביקורת בשיחה על שתיקתה של ארה"ב "אל מול הפרובוקציות הישראליות שמפירות את החוק הבינלאומי", והבהיר לבלינקן כי המצב הנוכחי הוא בלתי נסבל. השיחה בין השניים התקיימה זמן קצר אחרי ששר החוץ הירדני, איימן א-ספדי, הגיע לרמאללה לפגוש את אבו מאזן בעקבות האיומים של הרשות הפלסטינית. א־ספדי נשא עמו איגרת אישית לאבו מאזן מעבדאללה מלך ירדן.
הרשות הפלסטינית נמצאת בימים אלו במצב של ''מים עומדים'' – מצד אחד היא אינה נלחמת כבעבר בגורמי טרור שנמצאים בגדה כמו חמאס וג'יהאד איסלאמי, ומצד שני היא אינה מעודדת בפומבי אלימות. גורמים בישראל מביעים דאגה מהמדיניות הזאת שעשויה להביא להחרפה בהסלמה הביטחונית.