נציגי משרד הרווחה הגיעו הבוקר (שלישי) למעון "בית דפנה" לאנשים עם מוגבלויות בחולון – כשלפי החשד הראשוני הרעלת מזון היא שגרמה למותם של שלושה מהדיירים המבוגרים שבו. בין היתר, ל-ynet נודע כי 30 מתוך 100 הדיירים במעון סבלו משלשולים ומהקאות, אולם עבור רובם היה מדובר באירוע חד-פעמי. מאמש וגם הבוקר ממשיכים להגיע קרובי משפחתם של הדיירים בהוסטל למקום כדי להתעדכן במצבם.
בן משפחה שנכנס הבוקר למוסד סירב לדבר עם העיתונאים במקום בטענה ש"התקבלה הנחייה" מהנהלת המוסד שלא להתראיין לתקשורת - כתנאי להכנס למעון. טענה שהוכחשה על ידי המעון עצמו ורשת בית אקשטיין אליו הוא שייך.
עם זאת, כעבור כמה שעות סיפר שלמה מילר, שבתו בת ה-39 היא דיירת במעון בארבע השנים האחרונות, כי "אני מכיר את צוות העובדים ומדובר במקום נקי ומסודר. לעשות עליהום על המוסד כולו זה מקומם". לדבריו, "להעביר ביקורת זה הכי קל בעולם. קרתה כאן תקלה קשה שאין לי הסבר לה. המצב בעייתי, ואני לא יודע איך בהנהלה יסתכלו לאנשים בעיניים, אבל לא צריך לעשות עליהום". מילר סבור כי "אף אחד לא ניסה להסתיר פה דבר. הבת שלי נכנסה לכאן על כיסא גלגלים והיום היא עומדת. אני מאמין במערכת שתבדוק מה קרה פה. אתמול הנהלת המוסד עדכנה אותנו שקרה כאן משהו, אבל עד אתמול לא ידענו בדיוק מה קרה ואנחנו עדיין לא יודעים".

3 צפייה בגלריה
הוסטל בית דפנה, חולון
הוסטל בית דפנה, חולון
הכניסה למעון "בית דפנה", חולון
( צילום: דנה קופל)
אמש מסרו במעון הודעה למשפחות הדיירים, שבה נכתב: "אנחנו פועלים נמרצות יחד עם גורמי המקצוע במשרדי הרווחה והבריאות כדי לזהות מכנה משותף שגרם לאירוע. המטבח עדיין סגור ובאופן זמני אנחנו נעזרים בשירותי קייטרינג, וכמו כן שכרנו חברה חיצונית שחיטאה את כל חלקי המעון". עוד נכתב בהודעה כי "המרפאה תוגברה בצוות מטפל מקצועי נוסף ובכל העת יש גם תגבור של צוות רפואים ואחיות אפידמיולוגיים. אנחנו 24 שעות סביב המעון והדיירים לשמור על ביטחונם ובריאותם הפיזית והנפשית".
אתמול, נזכיר, הודיע משרד הרווחה על האירוע החריג והטרגי: לדבריו, בלילה שבין שבת לראשון החלו כמה דיירים במעון לחוש ברע ולסבול משלשולים. בעקבות כך ערכה רופאת המעון בדיקה של הדיירים. הצוות הרפואי לקח מדדים מאחת הדיירים, בעלת רקע רפואי מורכב, וזמן קצר לאחר מכן היא כאמור איבדה את הכרתה. צוות של מד"א שהוזעק למקום בליווי המשטרה ניסה לבצע בה ניסיונות החייאה שלא צלחו ונקבע מותה. במקביל, פונו דיירים נוספים לבית החולים וולפסון – ואתמול בבוקר נפטרו שניים מהם, שסבלו ממחלות רקע קשות.
3 צפייה בגלריה
מחאה בעקבות פטירתם של 3 דיירי הוסטל בית דפנה מהרעלת מזון
מחאה בעקבות פטירתם של 3 דיירי הוסטל בית דפנה מהרעלת מזון
מחאה בעקבות פטירתם של 3 דיירי ההוסטל מהרעלת מזון
(צילום: נדב אבס)
נסיבות האירוע נמצאות עדיין בבדיקת משרד הבריאות, אולם החשד הראשוני הוא כאמור זיהום במזון. צוות של משרד הבריאות גילה ליקויים חמורים במטבח, ובעקבות זאת הוא נסגר. לא ברור עדיין באלו ליקויים מדובר, וגם לא ברור איזה מן פיקוח, אם בכלל, היה על ההתנהלות בו. המטבח, יצוין, תופעל על ידי צוותים פנימיים של "בית דפנה". משרד הרווחה הוא הגורם האחראי על התנהלות המעון – כולל על התזונה בו – בעוד משרד הבריאות אחראי על מה שמוגדר כ"תברואה", ומקיים בקרה במקום אחת לשנה. מנכ"לית משרד הרווחה והביטחון החברתי, סיגל מורן הנחתה להקים ועדת בדיקה להתנהלות המעון.
שלושת הנפטרים היו במצב רפואי מורכב, ואחת מהן הייתה מבוגרת מאוד. בבית דפנה מתגוררים כאמור כ-100 דיירים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ברמות תפקוד שונות. כולם זקוקים לתמיכה מרובה, חלקם סיעודיים וחלקם סיעודיים מורכבים שתלויים לחלוטין בעזרת הזולת. כל הדיירים בגירים, וחלקם בני יותר מ-80.
3 צפייה בגלריה
לריסה סויונובה אחות של חוסה
לריסה סויונובה אחות של חוסה
לריסה סויונובה. הגיעה נסערת כדי לבדוק מה שלום אחיה
( צילום: דנה קופל)
לפי שעה גם לא ברור אם נפתחה חקירה כלשהי במשטרה. זמן קצר לאחר הודעת משרד הרווחה על האירוע נטען במשטרה כי היא לא קיבלה דיווח על האסון והתעדכנה עליו רק מהתקשורת, אף שצוות משטרתי הגיע למקום באותם רגעים ראשונים בלילה שבין שבת לראשון. בהמשך הערב הגיעו למעון צוות של שוטרים, אולם אלו נמנעו מלומר אם פתחו בחקירה לבירור הנסיבות.
אלכס פרידמן, מייסד ויו"ר ארגון "נכה לא חצי בן אדם", התייחס לאירוע החמור: "הכתובת הייתה על הקיר. רק לפני שבועיים יצאנו להפגין נגד מחדל המוסדות. לצערי היום אנחנו רואים את ההשלכות. חייבים לצמצם את כמות המוסדות באופן משמעותי וסגירה מוחלטת של המוסדות הסגורים. זכותם הבסיסית של אנשים עם מוגבלות לחיות בקהילה, ופשוט לחיות".
חברת הכנסת מיכל וולדיגר מסרה: "לבי עם המשפחות ומשתתפת באבלן הגדול. לשמוע שוב ושוב על אירועים חריגים בתוך מסגרות לאנשים עם מוגבלות שחלקם מסתיים במוות ולהתחלחל. אפשר אחרת! יותר מענים בקהילה, יותר פתיחות, יותר חשיפה לאור השמש, יותר מעורבות של המשפחות. זה אפשרי".
פורסם לראשונה: 11:25, 03.05.22