"אסור לנצח עכשיו", כך פותחים הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי והאלופים בדימוס יעקב עמידרור וגדעון שפר - שניהם עמדו בעברר בראש המטה לביטחון לאומי - מכתב פתוח שבו הם קוראים ל"פתרון אמיץ" על רקע המשך חקיקת המהפכה המשפטית והמחאה שמחריפה וחודרת יותר ויותר לשורות צה"ל.
"במאבק שבו אנו מצויים אסור לנצח", כותבים השלושה. "אנו קרבים לחודש אב, הנפתח בתשעה ימי אבלות על חורבן בית ראשון ושני. כדאי ללמוד מן ההיסטוריה. אנו נמצאים בעיצומה של סערה פנימית קשה, ועשויה להתרגש עלינו גם סערה חיצונית. אויבינו עלולים לחשוב שזה זמן חולשתנו ושכדאי להם להעמיד את ישראל במבחן עקב מצבה.
"שלושתנו מודאגים, הן מהסערה הפנימית והן מהאופן שבה היא נתפסת מעברו השני של הגבול. חינכו אותנו לנצח את אויבינו בקרבות למען מדינת ישראל. אך עלינו להפנים שניצחון על אחים הוא אסון.
1 צפייה בגלריה
שלישים גבי אשכנזי יעקב עמידרור גדעון שפר
שלישים גבי אשכנזי יעקב עמידרור גדעון שפר
עמידרור, שפר, אשכנזי
(צילום: אבי מועלם, קובי גדעון, לע"מ, יונתן בלום)
"אנו מודעים לכך שיש חילוקי דעות עמוקים בין החושבים שיש לקדם רפורמה של מערכת המשפט, לבין החושבים שהרפורמה היא הדרך לדיקטטורה. בעניין זה לכל אחד משלושתנו דעה משלו, שלוש דעות שאינן זהות כלל.
"עם זאת ברור לנו שניצחון של אחד הצדדים בוויכוח מר זה, עלול להביא מיד או בטווח הארוך משבר בלתי נסבל על מדינת ישראל, מהחמורים והקשים שידענו. לכן הגענו למסקנה בהירה וחדה: במשבר זה אסור שיהיה מנצח. המנוצח יחוש שמידרו אותו מעמו ומדינתו, שלא התחשבו בו ובדעתו - והר הגעש יתפוצץ ביום מן הימים, אם לא מיד.
"אנו פונים למנהיגי מדינת ישראל: הנשיא, ראש הממשלה ושרי הממשלה. ראשי האופוזיציה וראשי המפלגות, חברי הכנסת, מובילי ההפגנות ומתנגדיהם - גלו אחריות לאומית. עשו מעשה.
"זו שעה של משבר לאומי הדורשת פתרון אמיץ משני הצדדים לפני שהמשבר יצא משליטה. לשום צד אסור לנצח עכשיו".
במכתב הם מציינים את תפקידיהם בעבר במערכת הביטחון ובממשל:
"רב אלוף גבי אשכנזי, לוחם ומפקד גולני, מנכ״ל משהב״ט, הרמטכ"ל ה-19, שר החוץ, לשעבר יו״ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת.
"אלוף יעקב עמידרור, לוחם בצנחנים בששת הימים, ראש חטיבת המחקר באמן, מזכ״צ שר הבטחון מפקד המכללות של צהל וראש המטה לבטחון לאומי לשעבר.
"אלוף גדעון שפר, טייס קרב, שבוי במצרים 73', נכה צה"ל, חזר לטיסה קרבית, מפקד שתי טייסות קרב, ראש אכ"א, ראש המועצה לביטחון לאומי בפועל. ולאחר 20 שנות מילואים כראש מוצב השליטה של חיל האוויר".