3 צפייה בגלריה
עורך הדין גאנם ג'בארין. נורה בעת שיצא ממסגד ומת מפצעיו
עורך הדין גאנם ג'בארין. נורה בעת שיצא ממסגד ומת מפצעיו
"נרצח בגלל עבודתו, המשטרה הפקירה אותו". עורך הדין גאנם ג'בארין
רבים מתושבי אום אל פחם השתתפו אתמול (שני) בהלווייתו של עורך הדין גאנם ג'בארין (43) שמת מפצעיו ימים בודדים לאחר שנורה כשיצא ממסגד בעירו. אתמול לפנות בוקר נקבע מותו בבית חולים העמק בעפולה.
כוחות שוטרים רבים הגיעו לזירה ופתחו בחקירה בחשד לרצח. קרובי משפחתו של הנרצח סיפרו כי על פי החשד "לרצח ככל הנראה היה קשר לעבודתו". לדבריהם, "הוא הגיש תלונות למשטרה על איומים ולא נעשה כלום. הפקירו אותו". אלפים הגיעו אתמול לעיר כדי לנחם את המשפחה.
3 צפייה בגלריה
הלוויתו של גאנם ג'בארין, שנורה כשיצא ממסגד בדרכו לחנות הממתקים
הלוויתו של גאנם ג'בארין, שנורה כשיצא ממסגד בדרכו לחנות הממתקים
"המשטרה הפקירה אותו". מסע הלווייתו של עו"ד ג'בארין
עוד סיפרו קרוביו כי "הוא אדם ישר ומכובד. הוא תכנן להמשיך ללמוד". הם תיארו את ההתרחשויות שהביאו למותו, ובשיחה עם ynet ציינו כי ביום שישי האחרון יצא להתפלל במסגד. "הוא קיבל שיחה מהילדה שלו שביקשה ממנו לקנות ממתקים לבית. הוא רצה להיכנס למכולת שליד המסגד, ואז התקרב אליו אלמוני וירה בו מספר כדורים ונמלט מהזירה".
ד"ר איברהים ג'בארין, אחיו של הנרצח אמר: "לפני שנה וחצי ירו לעברו ולא פגעו בו. הרקע לרצח - רק בגלל עבודתו. התלונה האחרונה שהגיש הייתה לפני כחודש על רכב שחסם את דרכו. מישהו אמר לו 'אני ארצח אותך'. לצערי המשטרה ישבה בשקט ולא עשתה כלום".
הוא הוסיף: "היום הגענו למצב שחפים מפשע נרצחים ועבריינים ממשיכים בדרכם הפושעת". תושבי אום אל פחם ששוחחו עם ynet גינו את הרצח וקראו למשטרה להגיע לאלמונים שירו לעבר עורך הדין, שהיה נשוי ואב לשני ילדים - בן ובת.
רה"מ בנט: "מצב האלימות בחברה הערבית הגיע לקו האדום"
(צילום: עומר מירון (לע"מ), סאונד: ניר שרף (לע"מ))

האזרחים הערבים ממשיכים להתלונן על אוזלת היד לדבריהם בטיפול בפשיעה ובאלימות בחברה. "אין שליטה. כל הגופים רק מדברים ואין שום התקדמות ופתרונות. ככל הנראה האזרחים הערבים ימשיכו לחיות עם הסבל, והרוצחים יסתובבו חופשי כאילו לא עשו כלום". משפחות רבות מתלוננות על כך שעד היום לא נודע להם מי רצח את יקיריהן: "אם הנרצחים היו יהודים היחס היה אחר".
עו"ד ג'בארין הוא הנרצח ה-103 בחברה הערבית מתחילת השנה, שישה מהם מאום אל פחם. רוב המקרים לא פוענחו. יותר מרבע מהקורבנות נרצחו לאחר הקמת יחידת "סיף" למיגור הפשיעה בחברה הערבית בחודש אוגוסט.
מהמשטרה נמסר: "משטרת ישראל משתתפת בצער המשפחה על אובדנם. המשטרה מנהלת תיקי חקירה באופן מקצועי ובכפוף לדין ולנהלים. כך היה גם בתלונות אשר הוגשו על-ידי נשוא פנייתכם. עם קבלת תלונותיו פתחה המשטרה בחקירות שנוהלו ועדיין מתנהלות במקצועיות וביסודיות שבמסגרתן בוצעו פעולות חקירה רבות, לרבות חקירת חשודים, גביית עדויות, שימוש בטכנולוגיה ועוד. בחלק מהתיקים שצויינו עדיין מתנהלות חקירות מתקדמות ואחרות נסגרו לאחר שהתלונה בוטלה על ידי המתלונן, או שנבחנו ע"י הפרקליטות שהחליטה על סגירת התיק".
בתחילת השבוע שעבר כינס ראש הממשלה נפתלי בנט לראשונה את צוות השרים למאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית, שאימצה את תוכנית העבודה של סגן השר לביטחון הפנים יואב סגלוביץ', שמונה לפרויקטור לנושא. במסגרת התוכנית יתבצע שיתוף פעולה בין המשטרה, המל"ל, שב"כ, היועמ"ש, פרקליטות המדינה, רשות המיסים, הרשות לאיסור הלבנת הון ועוד.
מלבד המעורבות של שב"כ וצה"ל בסוגיית הנשק הבלתי חוקי, הוחלט שמשרד המשפטים יקדם שורת חוקים שיעניקו אמצעים נוספים לגופי האכיפה בטיפול בפשיעה, לרבות קביעת עונשי מינימום בחוק להחזקה וסחר בנשק - וכי המהלך יצא לפועל באופן מיידי.

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה: עונשי מינימום על החזקת נשק בלתי חוקי

בתוך כך, מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק העונשין ולפי התיקון יינתנו עונשי מינימום למי שיחזיק נשק בלתי חוקי. הצעת החוק של חברת הכנסת שרן השכל מתקווה חדשה עברה בתמיכת 26 ח"כים ללא מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת חוקה. מוצע לקבוע עונש מינימום של 12 חודשי מאסר למחזיקים נשק בלתי חוקי. העונש המקסימלי יישאר כשהיה – 7 שנות מאסר.
3 צפייה בגלריה
שרן השכל מחדר המצב של משרד החינוך
שרן השכל מחדר המצב של משרד החינוך
ח"כ השכל: "החוק יחזיר את ההרתעה"
(צילום: מוטי קמחי)
בדברי ההסבר נכתב: "האלימות הגוברת גורמת לעליית הביקוש לנשק בלתי חוקי בקרב עבריינים. נשק זה מגיע לגורמים פליליים וארגוני פשע שמחזיקים וסוחרים בו למטרות פליליות. כמו כן, הזמינות הגבוהה של נשק בלתי חוקי, מגבירה את הסיכון שיעשה בו שימוש לצורך ביצוע עבירות פליליות ואף למטרות פיגועי טרור".
ח"כ השכל טענה כי החוק יחזיר את ההרתעה על ידי ענישה אמיתית ש"תצרוב את חומרת העבירה בתודעה ותרתיע את אותם עבריינים". סגן השר סגלוביץ' אמר כי "ממשלת ישראל קיבלה החלטה להילחם בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית. מה שמוצג פה היום זו סנונית ראשונה של חבילת חקיקה שתתמוך במאבק הנחוש של הממשלה הזאת וכל גופי האכיפה שיתרכזו יחדיו על מנת לעשות שינוי".
שר המשפטים ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער אמר כי "האלימות והפשיעה, בדגש על הפשיעה המאורגנת, במגזר הערבי אינה בעיה רק של אזרחי ישראל הערבים. הם אלה הם סובלים ממנה בצורה קשה ביותר אבל היא בעיה של החברה הישראלית, היא בעיה של מדינת ישראל. אנחנו נחושים לחולל שינוי בנושא הזה שבמשך שנים טוטא מתחת לשטיח".
פורסם לראשונה: 22:58, 11.10.21