אלימות במטרונית על רקע לאומני: משטרת חיפה חקרה בשבועות האחרונים פרשה שעניינה מעשי אלימות ובריונות כנגד יהודים על רקע לאומני, שבוצעו בידי נערים. הבוקר הוגש כתב אישום נגד שישה תושבי חיפה ואום אל פחם בני 14 עד 16.
חוקרי המשטרה טענו כי בטרם תקפו, בדקו הנאשמים במישרין או בעקיפין את זהות הקורבנות, ולאחר שהבינו שהם יהודים - היכו אותם, בין היתר, באמצעות אלות ובעיטות. החשודים נעצרו על ידי המשטרה לאחר ביצוע פעולות חקירה ובעיקרן סקירות מצלמות האבטחה.
2 צפייה בגלריה
נוסעים במטרונית בחיפה הותקפו על רקע לאומני/גזעני
נוסעים במטרונית בחיפה הותקפו על רקע לאומני/גזעני
הנערים בצאתם מתחנת המטרונית
הנאשמים, תושבי חיפה ואום אל פחם, נעצרו לפני כשבועיים בחשד כי תקפו בשבעה מקרים שונים נוסעים במטרונית. מעשי התקיפה התרחשו במהלך חודש מרץ. מהחקירה עלה, כי בין התאריכים 19-12 במרץ, במספר הזדמנויות, הוכו אזרחים שנסעו בכלי הרכב הציבורי. בחלק מהמקרים הקורבנות נזקקו לטיפול רפואי. בכל הפעמים, ניצלו התוקפים את העובדה כי הנהג עצר בתחנה ופתח את דלתות המטרונית, כדי להימלט ממנה בריצה.
בתום ביצוע פעולות חקירה ראשוניות עצרו שוטרי ובלשי תחנת חיפה ארבעה תושבי חיפה ושני תושבי אום אל פחם, כולם בין הגילים 16-14, הנאשמים בביצוע המעשים. במשטרה מציינים כי בחיפוש שנערך בבתי הנערים נתפסו ממצאים הקושרים אותם לעבירות המיוחסות להם.
הבוקר, בתום חקירת המשטרה, הגישה פרקליטות מחוז חיפה כתב אישום נגד שישה נערים, ובקשה להורות על הארכת מעצרם עד תום ההליכים המשפטיים. התובעת, עו"ד שרה הראל, ייחסה להם עבירות של תקיפה הגורמת חבלה ממשית בנסיבות מחמירות ממניע גזעני, באיומים, פציעה בנסיבות מחמירות, חבלה חמורה בנסיבות מחמירות, וניסיון שוד – בהתאמה.
באחד המקרים עלה צעיר בן 18 מחיפה למטרונית, בעל חזות יהודית דתית. במהלך הנסיעה, עלו שלושה מהנאשמים למטרונית, ומיד עם כניסתם ניגשו אל הצעיר והחלו לתקוף אותו על רקע מוצאו היהודי. אחד הנאשמים ירק על הצעיר וסטר לו תוך שאמר לו מילים בשפה הערבית. נאשם אחר היכה אותו באגרופים בפניו. בהמשך הם תקפו את הצעיר באמצעות אגרופים ובעיטות בראשו ובגופו. בהמשך, לאחר שפקח עלה למטרונית, נמלטה החבורה. כתוצאה מהתקיפה נגרמו לנוסע חבלות בפניו ונפיחות בראשו, והוא נזקק לטיפול רפואי.
2 צפייה בגלריה
נוסעים במטרונית בחיפה הותקפו על רקע לאומני/גזעני
נוסעים במטרונית בחיפה הותקפו על רקע לאומני/גזעני
תיעוד מאחת התקיפות במטרונית
במקרה אחר, פנו הנאשמים אל הקורבן ושאלו אותו לדתו. לאחר שהשיב להם כי הוא יהודי, תקפו אותו. הקטינים המשיכו להציק לנוסע, וכשביקש לרדת בתחנה, היכו אותו וירקו עליו. אחד מהם אף איים עליו כי יהרוג אותו. הנוסע שהותקף נזקק לטיפול רפואי וסבל מפגיעה בפניו.
באירוע אחר, הגיעו הנאשמים אל המטרונית עם אלת אלומיניום ומקל. הם פגשו בשני נערים ששוחחו ביניהם בשפה הרוסית. הם פנו אל השניים בערבית, ולאחר שאלה השיבו כי אינם יודעים על מה הם מדברים, תקפו אחד מהם במכת אגרוף בפנים והיכו את חברו באלה מספר פעמים. השניים נמלטו רגלית, אך התוקפים רדפו אחריהם והמשיכו להכותם באגרופים ובעיטות.
בכתב האישום נטען כי שלושה מהנאשמים הבחינו בגבר בן 30 משוחח בטלפון הנייד שלו בשפה הרוסית. אחד הנאשמים ביקש מחברו לקחת מהנוסע את האוזניות שעל ראשו, זאת כדי שיוכל להרביץ לו. אחד הנאשמים ניגש לנוסע ותלש מראשו את האוזניות ונמלט מהמטרונית. שני חבריו נמלטו מדלת אחרת. הנוסע החל לרדוף אחרי הנער שגנב ממנו את האוזניות, אז תקפו אותו השלושה על רציף המטרונית באגרופים בפניו ובבעיטות בעודו שרוע על הרצפה. "התקיפה בוצעה על רקע סברה של החבורה בדבר מוצאו היהודי של המתלונן", טענה התובעת. "מיד לאחר מכן, נמלט החבורה מהמקום. במהלך האירוע נפלו האוזניות של המתלונן על הרצפה והוא השיב אותן לחזקתו". המותקף סבל מחבלות בפניו ובגופו.