שבוע לאחר שתועד מכה פעיל שמאל בחברון מספר למקורביו החייל מגדוד צבר של חטיבת גבעתי על סערת הרגשות בה הוא נתון בימים האחרונים. "הכי חשוב לי לחזור ללוחמה, אני לא רוצה ליפול בין הכיסאות, רק רוצה לחזור לפעילות", אומר החייל השוהה בביתו. "אני רוצה לחזור להיות אנונימי, לחזור לתרום כמו עד היום. הכי מתסכל אותי שאני לא בלוחמה ובשטח. לא מתעניין בכל הבלגן התקשורתי. זה רק פוגע בי".
1 צפייה בגלריה
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
צה"ל המתיק את עונשו של הלוחם שהתבטא פוליטית. חברו שתועד מרביץ לפעיל שמאל: "רק רוצה לתרום"
(מתוך טוויטר)
החייל מנסה להסביר את הסביבה בה פועלים הלוחמים בחברון מול אזרחים מכל הצדדים ומתאר שגרה מורכבת. "אנחנו פועלים במציאות בלתי אפשרית. תמיד זכינו לשבחים על התפקוד. כואב לי שהדברים מוצגים באופן מגמתי ולא מדויק עם חצאי אמיתות, מי שראה את כל מה שהלך שם היה מבין שפעלתי כפי שמצופה ממני".
החייל, שנחקר כבר פעמיים במצ"ח מאז המקרה, מסר את גרסתו לפיה הפָּעיל שאותו היכה הפר את הסדר הציבורי, ניסה לברוח ממשמורת ולכן לא היה לו מנוס משימוש בכוח. מקורביו של החייל אמרו, "אי-אפשר לנתק את הרקע לאירוע מהתיעודים שהופצו ומהסיטואציה שבה החייל היה נתון באותן שניות - אירוע תחת לחץ, גידופים, תקיפות והקנטות. גם אם היו דברים שהיו צריכים להיראות אחרת, זה בטח לא מצדיק חקירה פלילית ואת כל ה'עליהום' שעובר הלוחם, שנמצא שם בשביל להגן על כולנו. זה משהו שהיה צריך להיסגר מול מפקדיו בתוך היחידה", הם מסבירים.
עו"ד עדי קידרעו"ד עדי קידר המייצג את הלוחם
עו"ד עדי קידר מארגון חוננו המייצג את הלוחם אומר כי "הרמטכ"ל ודוברו ממשיכים לנהל את האירוע בתקשורת באופן המשחיר את פני הלוחמים ובחוסר גיבוי משווע. עוד לא ראינו שום אמירה, הסתייגות ומעשים בפועל כנגד אותם שתקפו, קיללו והפריעו להתנהלות המבצעית של הכוח".
כתבנו יואב זיתון מוסיף כי צה"ל הפחית את עונשו של הלוחם הנוסף מהתקרית בחברון. העונש הומתק לשישה ימים בכלא הצבאי במקום עשרה, אחרי שהביע חרטה על מעשיו.
הלוחם תועד בשבוע שעבר מתבטא בצורה פוליטית, ובעימות עם פעילי שמאל בחברון אמר כי, "בן גביר הולך לעשות סדר במקום הזה. אין, אכלתם אותה. אני קובע מה החוק, ואתה פועל נגד החוק". בסרטון אחר הוא תועד אומר: "אני לא אוהב שמאלנים, אני אשבור לכם את הצורה".
לפי צה"ל, "בעקבות נטילת אחריות וחרטה שהביע לוחם גבעתי אשר התבטא באופן שאינו הולם חייל בצה"ל לפני שבוע, המליץ מפקד הגדוד, סא"ל אבירן אלפסי, למפקדיו להמתיק את עונשו בארבעה ימים. מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, אישר את ההמתקה".
במכתב ששלח למפקד החטיבה ולאלוף פיקוד המרכז ביקש החייל שיקלו בעונשו. "מפגינים קיללו אותי ואת שאר החיילים, ואחד מהם צעק עליי כל הזמן שאני ממלא את הפקודות של בן גביר ושאני חייל של בן גביר, אז עניתי לו באותה שפה", טען החייל.
הלוחם הוסיף כי "אני מבין שדיברתי בצורה שלא הייתי צריך לדבר, גם אם עשיתי את זה בלי כוונה. אני מבקש סליחה, הבנתי את הטעות שלי".