20 שנה לאחר שטנקי מרכבה סימן 4 נכנסו לצה"ל – חיל השריון קולט בימים אלו באופן מבצעי ולראשונה את הדור החמישי של טנק המערכה הישראלי: טנקי הברק החדשים, שפותחו במינהלת הטנקים במשרד הביטחון בחמש השנים האחרונות, סיימו בחודש האחרון שנה של התנסות בחטיבה הסדירה 401.
פלוגה ראשונה של לוחמי שריון, מגדוד 52, קיבלה בימים האחרונים את הברקים החדשים לקראת פעילות מבצעית ראשונה עימם בחודשים הקרובים, בגזרת רמת הגולן, מול הגבול הסורי. בהמשך יעבור הטנק החדשני ליתר הפלוגות בחטיבה 401, שהייתה גם הראשונה לקבל לפני שני עשורים את טנקי המרכבה סימן 4.
7 צפייה בגלריה
טנק "ברק"
טנק "ברק"
"שפת לחימה פשוטה ומערכות נשק קטלניות". טנק "ברק"
(צילום: משרד הביטחון ודובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
טנק "ברק"
טנק "ברק"
טנק "ברק"
(צילום: משרד הביטחון ודובר צה"ל)
קצב ההצטיידות הצפוי יהיה עשרות טנקים מדי שנה, עם חטיבת ברק ראשונה בתוך כשנתיים. טנקי המרכבה סימן 4 שייפלטו מהגדודים הסדירים יועברו לגדודי מילואים שמכילים כיום טנקי מרכבה מיושנים ונטולי מערכת ההגנה מנ"ט מעיל רוח, שקיימת בסימני 4 - וגם בטנקי הברק. "אנחנו ברגע היסטורי בחיל ובצבא, עם טנק חדש שיהיה שובר שוויון בשדה הקרב. נקבל יכולות חשיפת אויב שלא היו לנו", אמר הבוקר (שלישי) בשיחה עם כתבים קצין שריון ראשי, תת-אלוף הישאם איברהים.
הטנק החדש יתבסס על פלטפורמת המרכבה המוכרת אך עם יכולות מיגון ושרידות משמעותיות יותר, לצד מעיל הרוח מתוצרת "רפאל", ובאופן שיאתר למשל חוליות נ"ט של האויב עוד לפני שיגור הטיל לעבר הטנק - שישמיד אותו במהירות. הטנק יכיל כבעבר צוות של ארבעה לוחמים, כשלטען יהיה תפקיד נוסף מלבד טעינת הפגזים, שלא תהיה אוטומטית ותישאר ידנית, באותה כמות פגזים מוכרת בבטן הכלי המשוריין. הטען יסייע בחשיפת האויב באמצעות הטכנולוגיות החדשות שיסרקו את כל סביבת הלחימה על ידי עשרות סנסורים מתקדמים בטנק, בהם מכ"מים מיוחדים ומצלמות.
ראש מנהלת הטנק (מנט"ק) במשרד הביטחון, תא"ל אורן גיבר, אמר כי "זה יהיה הטנק המתקדם ביותר בעולם, עם מערך חישה איכותי שמורכב ממנועי בינה מלאכותית לאיתור האויב וממשק אינטואיטיבי וקל ללוחם, שפת לחימה פשוטה ומערכות נשק קטלניות. יצרנו פלטפורמה משוריינת בלתי שבירה, כשכל בסיס התוכנה הוא בתצורה שניתנת לשיפור ושדרוג תמידי לגרסאות הבאות.
7 צפייה בגלריה
טנק "ברק"
טנק "ברק"
דור חמישי למרכבה הישראלית
(צילום: משרד הביטחון ודובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
השקת טנק המרכבה החדשה סימן 4
השקת טנק המרכבה החדשה סימן 4
קסדות כמו של טייסים
(צילום: דובר צה"ל)
"יש בטנק כוונות חדשות, תצפית היקפית עם מצלמות חיצוניות מסביב לטנק שמאפשרות למפקד הטנק את ניהול הקרב במדפים סגורים ובצורה בטוחה. בלחיצת כפתור המט"ק ישמיד אויב ויעבור בין צפיה של שדה הקרב שמולו לבין מה שקורה בתא הלוחמים. הקסדות, מתוצרת "אלביט", יכילו משקף עם מסך של שדה הקרב, כמו שיש לטייסים. מדובר בפלטפורמה הקרקעית שהכי קרובה למטוסי האף-35 החמקנים של חיל האוויר".
למערכות הטנק תהיה חנות אפליקציות מבצעיות כשכל כוח שייכנס לטנק ישאל על ידו האם מדובר בטנק למפקד טנק, למפקד מחלקה, למ"פ, למג"ד או למח"ט. בהתאם, הטנק יתאים את עצמו, בשנייה, לדרישות וליכולות הנדרשות מהמפקדים השונים.
בחיל השריון ציינו שצמד טנקי ברק יוכל לבצע משימות לכוח משולב שבעבר הלא רחוק היה צריך מחלקה או פלוגה שלמה של טנקי מרכבה כדי לבצען. עם יכולות קישוריות מתקדמות טנקי הברק ייצרו מודיעין מטרות תוך כדי תנועה לעצמם ולכוחות מקבילים וסמוכים, לסגירות מעגלי אש מהירות עבור כלי טיס ותותחנים סמוכים.
7 צפייה בגלריה
טנק "ברק"
טנק "ברק"
המערכת כוללת חנות אפליקציות מבצעיות. טנק "ברק"
(צילום: משרד הביטחון ודובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
טנק "ברק"
טנק "ברק"
טנק "ברק"
(צילום: משרד הביטחון ודובר צה"ל)
לנהג הטנק תהיה מערכת ניווט מתקדמת וחכמה שפותחה באגף המודיעין, שדומה ל"ווייז" אך מתקדמת בהרבה, עם המלצות לנתיבי התקדמות בטוחים בשטח האויב, ללא חשיפה לנ"ט ובצירים עבירים בכל סוג של תא שטח, הררי או עירוני. יתר הצוות יתפעל את הטנק ומערכות הנשק שלו באמצעות מסך מולטי טאץ' 21 אינץ', שבו ניתן יהיה לראות אונליין את כל איתורי האויב ומיקומי כוחות צה"ל.
"צוותי הטנקים יצטרכו לעבוד טיפה שונה, אנו כותבים בחודשים אלה ספרות חדשה ללחימה עם הטנק הזה", הסביר תא"ל איברהים, "נישאר עם התותח 120 מ"מ של הטנק והמקלעים המוכרים, ונבצע את ההטמעה באופן מדורג. זה כבר לא טנק, הטכנולוגיה תהווה לוחם חמישי לצוות".
במשרד הביטחון הדגישו כי "המלחמה באוקראינה הוכיחה שלמלחמה החדשה צריך להגיע עם מערכות מתאימות ולא עם טנקים משנות ה-80 וה-90. טנק הברק יתפוס את לב התמרון עם השפעה אדירה לאין שיעור על יכולת חשיפת והשמדת האויב – בלחיצת כפתור". בחיל השריון לא מתכוונים לשנות את תמהיל החיל ומבנה הגדודים חרף כניסתו של הטנק מהדור החדש, והיקף הכוחות יישאר בשלב זה כפי שהוא, אחרי שכבר נסגרו כמה חטיבות שריון במילואים בעשור הקודם.
פורסם לראשונה: 14:53, 19.09.23