1 צפייה בגלריה
 אילוסטרציה
 אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט הצבאי ביהודה מתח ביקורת חריפה על חוקרי מחוז ש"י במשטרה, לאחר שהתברר כי פלסטיני שאנס אישה פלסטינית ב-2015 שוחרר ממעצר שלוש שנים לפני כן בתיק שבו נחקר בגין אונס פלסטינית אחרת. "אילו המשטרה הייתה מתייחסת למתלוננת (ב-2012) כקורבן עבירה, ככל הנראה מעשה אונס נוסף היה נמנע", ציינו השופטים בהחלטתם בחודש שעבר להרשיע את הפלסטיני בשני המקרים. את פרטי המקרה פרסם ג'וש בריינר באתר "הארץ".
הקורבן הראשון ישבה לצד גבר ברכב סמוך לוואדי קלט. שלושה רעולי פנים הגיעו למקום, איימו על בני הזוג בסכין, ואחד מהם אנס את האישה והזהיר אותה שאם תספר על התקיפה - הוא יגיד לאביה שהייתה עם גבר זר.
לאחר מכן הגיעו בני הזוג לתחנת המשטרה במעלה אדומים, שם התכוונה האישה להגיש תלונה. בבית המשפט הצבאי התברר כי חוקרי המשטרה טענו בפני האישה כי מדובר בעדות שקר, וגם הם איימו עליה שיספרו לאביה שהייתה עם גבר זר ויחקרו אותה בחשד למסירת תלונת שווא.

"את יכולה לסבך את עצמך בצרות"

"אם את תשקרי - את תיעצרי על זה שמסרת עדות שקר ואבא שלך יידע על זה", אמרה אז אחת החוקרים לקורבן האונס. "אז לטובתך, כדאי שתספרי את האמת, כי אם לא את יכולה לסבך את עצמך בצרות. אנחנו לא הולכים לתת לאבא שלך לדעת משהו, אבל אם תשקרי, אבא שלך יהיה פה גם כן ואת תספרי לו".
התיק נסגר. כעבור שלוש שנים אירע אונס נוסף של פלסטינית סמוך לוואדי קלט, ולאחר איסוף הממצאים מהזירה עלה שמו של הנאשם. אצל החוקרים נדלקה נורה אדומה, והם קישרו את התוקף גם למקרה שאירע ב-2012. המתלוננת זומנה שוב לחקירה, ובמהלכה זיהתה בוודאות את הנאשם. לאחר סיום החקירה, הוגש ב-2015 כתב אישום מתוקן נגד הפלסטיני בגין שני מקרי אונס. הוא כאמור הורשע במעשים וכעת מבקשת הפרקליטות הצבאית לגזור עליו 25 שנות מאסר.
בהכרעת הדין של בית המשפט הצבאי, ציין אחד השופטים: "סיפור הבדים שאותו חוקרי המשטרה ניסו להכניס לפיה של המתלוננת התברר כמגדל קלפים. אילו המשטרה הייתה מתייחסת למתלוננת כקורבן עבירה, ככל הנראה מעשה אונס נוסף היה נמנע. כל מי שייחשף לתיעוד חקירתה של האישה ילמד שמדובר בהודעה שנגבתה לאחר הפעלת לחץ כביר על העדה ואף בשימוש באיומים מרומזים". שני השוטרים שטיפלו בתלונה ב-2012 כבר לא משרתים בארגון.
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "למותר לציין כי מדובר במקרה שאירע לפני עשור לערך כאשר במהלך השנים האחרונות הטיפול בעבירות המין עבר שינוי מהותי ונקבעו תהליכי עבודה מסודרים ומפוקחים, כך שכל תיקי עבירות המין באזור מבוקרים תדיר מרמת תחנה, מרחב ומחוז.
"כמו כן, הטיפול בעבירות מין מנוהל מול התביעה הצבאית ובמקרים חריגים מתנהל שיח עם פרקליטות מחוז ירושלים, חוקרי המחוז והתביעה הצבאית עוברים הכשרות מקצועיות וייחודיות לעניין עבירות המין".
מדובר צה"ל נמסר: "מדובר בפרשיה חמורה ביותר שהובאה לידיעת התביעה הצבאית עם מעצרו של הנאשם בשנת 2015. מאז, טופל התיק בצורה יסודית ומקיפה והתנהל משפטו של הנאשם במלואו. נפגעות העבירה לוו באופן צמוד ורגיש מצד התביעה הצבאית. התביעה הצבאית עתרה להטלת עונש מאסר חמור וממושך לנאשם וכי יוטל עליו לשלם פיצויים הולמים לנפגעות העבירה. גזר הדין יינתן בקרוב".