היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה קראה היום (ראשון) להסדיר את היחסים בין מוסד היועץ המשפטי לממשלה למוסד מבקר המדינה, שלעתים פועלים באותו שדה משפטי, ואמרה כי על המבקר לעדכן אותה על מעשים פליליים שנחשפים בבדיקותיו.
2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
"כל אחת מסמכויות היועמ"שית היא עולם ומלואו, והן שלובות זו בזו", היועמ"שית גלי בהרב-מיארה
(צילום: נחום סגל)
בכנס שנערך לזכרו של השופט בדימוס אליעזר גולדברג ז"ל, שהיה בעבר מבקר המדינה, בהרב-מיארה רמזה להתנגשויות בין מבקר המדינה למשרד היועץ המשפטי לממשלה כשהתגלה שחקרו את אותו אירוע מהותי.
היועמ"שית הדגישה כי ברוב המקרים שבהם מתגלים מעשים פליליים בבדיקות של מבקר המדינה, הבכורה תינתן להליך פלילי, אך הדגישה כי היא מחויבת להודיע למבקר המדינה על דרך טיפולה בנושא תוך חצי שנה.
עם זאת, בהרב-מיארה ציינה כי במקרים אחרים יש למבקר המדינה יתרון יחסי. "שדה המשפט מתקשה לעקוב אחר קצב ההתפתחויות בשדה החברתי", טענה היועצת. "הגדרה של ערך חברתי מסוים כזכות אדם, במובנה המשפטי-פורמלי, מגיעה לעתים באיחור, ואף שנים ארוכות לאחר זיהוי הצורך החברתי, למרות שמערכת המשפט המדינתית מעניקה לו גיבוי משפטי", הסבירה בהרב-מיארה.
"לעומת זאת, הביקורת של מבקר המדינה צופה את פני העתיד", אמרה היועמ"שית והדגישה כי אחד הכלים החשובים להבטחת הקיום של הנאמנות הציבורית על נדבכיה הוא כלי הביקורת.
2 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
ממשיך לקדם את התוכנית לפיצול מוסד היועמ"ש
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהמשך הנאום, התייחסה במרומז בהרב-מיארה לתוכנית לפיצול מוסד היועץ המשפטי לממשלה, אותה מקדם שר המשפטים גדעון סער - ואמרה כי "כל אחת מחמש הסמכויות השונות של היועצת המשפטית לממשלה היא עולם ומלואו, אך כולן שלובות זו בזו". היא הוסיפה כי "הם נשענים כולם על יסוד אחד ממנו הם שואבים את כוחם – הגנה על שלטון החוק בישראל וקידום האינטרס הציבורי. זה למעשה תפקיד העל של היועץ המשפטי לממשלה, שממנו נגזרים כל יתר התפקידים".
בהרב-מיארה הדגישה עוד כי בזמן שבעין הסערה הציבורית מצויים תיקים מתוקשרים או עניינים המשיקים לסוגיות פוליטיות בוערות, "השפעה חברתית מהותית מצויה לא פחות בנושאים הנסתרים מן העין הציבורית, בהחלטות רבות שמתקבלות מדי יום ביומו, להן השפעה רחבה על איכות חייהם של רבים". לדבריה, "לעמדת הייעוץ המשפטי בערכאות השונות יש חשיבות רבה ככלי להגנה על אוכלוסיות שנגישותן לצדק פחותה יותר, ושהייעוץ המשפטי יכול לשמש להן כפה", כלשונה.