יותר מ-800 פקידי ממשל מארצות הברית, בריטניה והאיחוד האירופי חתמו אתמול (שישי) על מכתב פומבי שמבקר את התמיכה של ממשלותיהם בישראל, בשיתוף פעולה חוצה גבולות ראשון מסוגו מאז פרוץ המלחמה ברצועת עזה.
2 צפייה בגלריה
הפגנה פרו פלסטינית בניויורק
הפגנה פרו פלסטינית בניויורק
הפגנה פרו-פלסטינית בניו יורק. בשיתוף פעולה חוצה גבולות גוברת ההתנגדות לתמיכה בישראל
(צילום: Charly TRIBALLEAU / AFP)
תחת הכותרת: "הצהרה טרנס-אטלנטית של עובדי מדינה על עזה: זו חובתנו להתבטא כשמדיניות הממשלות שלנו שגויה", כתבו הפקידים כי "קיים סיכוי סביר שמדיניות הממשלות שלנו תורמת להפרות חמורות של המשפט ההומניטרי הבינלאומי, פשעי מלחמה ואפילו טיהור אתני או רצח עם". לדבריהם, "המדיניות הנוכחית של הממשלות שלנו מחלישה את מעמדן המוסרי ומערערת את יכולתן לעמוד על חופש, צדק וזכויות אדם ברחבי העולם".
במכתב מלינים הפקידים כי הממשלות מתעלמות מטענותיהם: "הבענו באופן פנימי את דאגותינו מכך שמדיניות הממשלות והמוסדות שלנו לא משרתת את האינטרסים שלנו וקראנו לחלופות שישרתו טוב יותר את הביטחון הלאומי והבינלאומי, את הדמוקרטיה והחירות". אך לטענתם, "הדאגות המקצועיות שלנו נפסלו על ידי שיקולים פוליטיים ואידיאולוגיים".
החותמים דרשו מהממשלות, "להפסיק לטעון מול הציבור שיש רציונל אסטרטגי ובר הגנה מאחורי המבצע הישראלי ושתמיכה בו היא חלק מהאינטרסים של מדינותינו". על כן, טענו, יש "להטיל על ישראל, כמו כל השחקנים, דין וחשבון לסטנדרטים הומניטריים וזכויות אדם בינלאומיים החלים במקומות אחרים ולהגיב בכוח למתקפות נגד אזרחים. זה כולל דרישה ליישום מיידי ומלא של הצו האחרון של בית הדין הבינלאומי לצדק".
2 צפייה בגלריה
פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן במלחמת חרבות ברזל
פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן במלחמת חרבות ברזל
ביידן ובלינקן עם הקבינט בישראל. המחאה הפנים-אמריקנית מתחזקת
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
כ-80 מהחותמים הם מסוכנויות אמריקניות, כשהקבוצה הגדולה ביותר היא ממחלקת המדינה של ארה"ב. המוסדות המיוצגים ביותר בקרב החותמים הם של האיחוד האירופי ולאחר מכן של הולנד וארצות הברית. עובדי מדינה נוספים החותמים מגיעים מבלגיה, דנמרק, פינלנד, צרפת, גרמניה, איטליה, ספרד, שבדיה, שוויץ ובריטניה.
פקידים אמריקנים פרסמו בעבר כמה מכתבים דומים בדרישה להפסיק את התמיכה במבצע הצבאי בעזה. בנובמבר האחרון יותר מ-500 עובדים מכ-40 סוכנויות ממשלתיות בארה"ב שלחו מכתב לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן ובו ביקורת על מדיניותו במלחמה ומכתב נוסף נשלח על ידי יותר מ-1,000 עובדים של הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי (USAID).
אז הביעו חשש חלק מהחותמים, שלקחו חלק בקמפיין הבחירות של ביידן ב-2020, כי התמיכה של הנשיא בישראל אינה מתיישבת עם העמדות של מצביעי המפלגה הדמוקרטית. במכתב אף צוין אז כי "הרוב המכריע של הציבור האמריקני תומך בהפסקת אש. יותר מכך, הציבור לא רוצה שהצבא שלו יישלח לעוד מלחמה יקרה וחסרת פשר במזרח התיכון".