1 צפייה בגלריה
השופטת מרים נאור ובצלאל סמוטריץ'
השופטת מרים נאור ובצלאל סמוטריץ'
השופטת מרים נאור ובצלאל סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי, קובי קואנקס)
ההספד השנוי במחלוקת של בצלאל סמוטריץ': זמן קצר לאחר שנודע הבוקר (יום ב') על מותה של נשיאת בית המשפט העליון לשעבר מרים נאור, אמר יו"ר הציונות הדתית בריאיון בגלי ישראל: "אני אשתף אתכם בדילמה. אנחנו בקבוצה של הצוות שלי מתלבטים בזה בשעה האחרונה. מצד אחד כביכול מן הראוי להיות ממלכתי ולספוד לה. מצד שני, אני לפחות, מה לעשות, אזכור את מרים נאור כמי שהתעקשה על הריסת הבתים בשכונת דריינוף, בבית אל, בעמונה, בעפרה ובנתיב האבות, בגלל איזו רצועת קרקע מצ'וקמקת שאפילו אין לה בעלים".

הוא הוסיף: "אני אזכור אותה כמי שסירבה לדון מחדש גם כאשר השתנו הנסיבות והממשלה ביקשה להסדיר. אני אזכור אותה כמי שביטלה את השתתפותו של שופט העליון כנציג סגל א' בטקס ממלכתי שהממשלה החליטה על קיומו לציון 50 שנה לשחרור חלקת מולדת ביהודה ושומרון. אני אזכור אותה כמי שפסלה את חוק הגיוס והכניסה אותנו לטרללת שעד היום אנחנו בתוכה. בקיצור עוד נשיאה אחת בשרשרת של נשיאים מאז אהרן ברק שהחריבו מוסד חשוב ומפואר.
"לצערי, לפחות בשנותיה האחרונות כנשיאת בית המשפט העליון, תיזכר כמי שהפילה עוד לבנה אחת בחומה החשובה של בית המשפט העליון. מה לעשות, קשה לי להיות צבוע. ראיתי עכשיו ציוץ של איילת שקד שמספידה את חברתה האהובה. היא לא הייתה חברה שלי ולא אהובה עליי בחייה. צר לי שאני לא מצליח להיות צבוע. אולי זה מה שהיה נדרש ממני, בכל זאת מנהיג מפלגה, אבל אני תופס ממלכתיות כהגנה על הממלכה ולא על מי שפגע בה".
בתגובה תקף אותו שר החוץ יאיר לפיד: "הבחירה של סמוטריץ' להשמיץ את נשיאת בית המשפט נאור דקות ספורות אחרי מותה היא שיא חדש של שפלות בחיים הציבוריים בישראל. הוא ומפלגתו לא יעצרו עד שיהרסו כל סממן של ממלכתיות וחיים משותפים במדינה".
זמן מה לאחר מכן הוסיף סמוטריץ': "אני מכבד את זכרה של גברת נאור ז"ל ומשתתף בצער הגדול של המשפחה. עם זאת, אני מסרב להצטרף לצבועים שמתעלמים מהמחלוקות העמוקות שהיו למחנה הלאומי עם פסיקותיה. למה בעיתוי הזה? לא יזמתי את ההתייחסות הזו. נשאלתי על כך בסופו של ראיון ארוך שעסק בנושאים אחרים ועניתי כפי שעניתי כי אני איש אמת שלא יודע לזייף".