2 צפייה בגלריה
הדמייה של האתר המחודש
הדמייה של האתר המחודש
הדמייה של האתר המחודש
(באדיבות עליזה פרוכטמן)
"גולני שלי היא טורי אנשים, גולני שלי היא שמות ופנים...". דומה שאין מי שלא מכיר את השיר המרגש של יהורם גאון על החטיבה החומה. השיר הזה וסיפורי הגבורה של לוחמי החטיבה יזכו בקרוב למרכז מורשת מחודש בצומת גולני.
אחרי כמעט 40 שנות פעילות ישנה אתר גולני את פניו וישודרג באופן משמעותי: יוקם היכל הנצחה חדש ל-1,480 חללי החטיבה, ייפתח מרכז מידע מודרני המספר את המורשת המפוארת של החטיבה, וייבנו אודיטוריום ואמפיתאטרון לטקסים וכנסים.
2 צפייה בגלריה
אתר גולני
אתר גולני
אתר גולני כיום
(צילום: שרון צור )
בעמותת גולני מעריכים כי העבודות יתחילו בעוד מספר חודשים ובעלות כוללת של כ-30 מיליון שקלים. חלק מהעבודות ימומן על ידי אגף ההנצחה במשרד הביטחון וקק"ל. בעמותה פותחים גם בקמפיין גיוס המונים. אל"מ במיל' דן חפץ, לשעבר מג"ד 12 בגולני, הוא יו"ר ועדת הפיתוח של האתר בעמותה. "למדנו במהלך שיחות שקיימנו כי היכל ההנצחה הנוכחי לא נותן את המענה הנכון להנצחת הנופלים והוחלט להקים היכל חדש", אומר חפץ. "למדנו גם שיש להקים מסלולי פעילות אתגרית על בסיס ערכי גולני כדי להרחיב את הרלוונטיות לקהלי היעד שלנו".
עליזה פרוכטמן, האוצרת ומתכננת התפיסה הרעיונית של האתר המחודש: "המטרה שלנו היא להיות רלוונטיים לדור הזה ולדור הבא, בזיקה לערכי גולני ולארץ ישראל. גולני היא התמונה הכי ישראלית שיש, והאתר יחולק לשלושה צירי תנועה שעליהם ממוקמים תכנים שקשורים אליהם: ציר דרך ארץ, שמקיף את האתר ומסתיים בעץ של גולני בראש הגבעה; ציר פורצי הדרך, שיכיל מנהיגות ורוח לחימה; וציר הדרך הביתה, שיורד מראש הגבעה ויכיל את כל מרכיבי החזרה מהקרב, כולל ריפוי והחלמה. בימים אלה יושב משרד אדריכלים ומתכנן את העיצוב הפיזי של התוכנית הרעיונית".
תא"ל במיל' אלון פרידמן משמש כמנכ"ל מרכז ההנצחה והמורשת. לדבריו, "האתר החדש ישמור על המורשת אבל ייראה שונה לחלוטין, יעצים את הנחלת המורשת והערכים של החטיבה. כמו שגולני היא חטיבה אחת - כך יהיה גם אתר ההנצחה והמורשת החדש".
אל"מ מיל' ורדה פומרנץ, שבנה דניאל, לוחם גולני, נפל בעזה, אומרת: "אני גולנצ'יקית בעצמי והאתר הזה הוא הבית שלי. מי שמגיע לשם רואה שהאתר מיושן. חייבים להוציא מהמרתף במעמקי האדמה את היכל הזיכרון ולהפוך אותו למקום מואר בשטח הפתוח. באתר החדש יהיה ברקוד ליד כל שם של נופל עם סיפור חייו בתיאום עם המשפחה השכולה".
ניצן פלג, ראש המועצה האזורית גליל תחתון: "שמחים להיות שותפים בפיתוח אתר ההנצחה. בישיבות משותפות עם הנהלת העמותה סללנו דרך להמשך עם כיווני חשיבה נוספים להעצמת האתר".