ביישוב הבדואי לקיה שבנגב נפתח השנה בית הספר היסודי החדש "אל-אמל", שבו לומדים מאות תלמידים, אך ההורים נדהמו לגלות שהדרך אל המוסד החינוכי לא נסללה, וכי בית הספר כלל לא מחובר לחשמל.
"לא ניתן להשתמש במזגנים למרות מזג האוויר החם באזור", אמר ל-ynet ראיד מחמד אבו עאיש, אב לשני ילדים בבית הספר. "בנוסף, לא ניתן להשתמש במדפסות או מקרנים לצורך למידה". הוא ציין כי ילדיו הועברו לבית הספר ממוסד אחר מבלי שעודכנו על כך - בזמן שבית הספר לא מוכן. "אני לא מתלונן על ההעברה, אלא על חוסר התנאים. הדרך שמובילה לבית הספר היא דרך עפר שצמודה לכביש 31, שהוא כביש בין-עירוני מהיר".
8 צפייה בגלריה
בית הספר בלקיה
בית הספר בלקיה
בית הספר "אל-אמל" בלקיה
8 צפייה בגלריה
בית הספר בלקיה
בית הספר בלקיה
"פגיעה חמורה בחינוך של הילדים והשפעה לרעה על עתידם". תלמידי בית הספר
8 צפייה בגלריה
בית הספר בלקיה
בית הספר בלקיה
דרכי עפר שמובילים לבית הספר
"כמו כן, בבית הספר אין תשתיות בסיסיות כמו מדרכות מסודרות, מעקה בטיחות, תמרורים, תאורה הולמת או חניה מסודרת לאיסוף הילדים, ואין שומר בכניסה", הוסיף אבו עאיש. "מה שמוגדר כחצר בית הספר זה שטח חולי, ללא צל, ספסלים או ברזיות, ללא מגרשי משחק או מתקנים. כמו כן אין צמחייה או פחי אשפה. הכניסה למבנה בית הספר היא פיראטית ולא מונגשת, וגם אין תנאים תברואתיים בסיסיים: יש צואה של יונים על רצפת המסדרונות והצפות ביוב בשירותים".
אבו עאיש אמר שהמשפחות ביקשו מהנהלת בית הספר להציג אישורי בטיחות בענייני כבאות, חשמל, נגישות וכדומה, אך אלה לא הוצגו עד כה. "כיצד ניתן לצפות מהילדים להתרכז וללמוד במשך שעות בתנאים האלה?", הוא תהה. "יש כאן פגיעה חמורה בחינוך של הילדים והשפעה לרעה על עתידם".
עבד אל-רחמאן אבו עאיש, אב לשני תלמידים אחרים, הוסיף כי "אין מצב להשאיר בית ספר ללא חשמל. לא מבין איך פתחו את את בית הספר. חובה להשלים את הכול ולא להפקיר את התלמידים וצוות המורים".
8 צפייה בגלריה
בית הספר בלקיה
בית הספר בלקיה
ההצתה בבית הספר "אקרא" בלקיה
במקרה אחר בלקיה, אלמונים הציתו את בית ספר "אקרא" פעמיים תוך שבוע, ונזק כבד נגרם במקום. "זה מעשה חמור ופשע ללא הפסקה", אמרו הורים לילדים בבית הספר. "מי שפוגע בבתי ספר מסוגל לפגוע גם בתלמידים. הגענו למצב שאין ביטחון גם בבתי ספר".
מהמועצה המקומית לקיה נמסר בתגובה: "באשר לבית הספר אל-אמל, הוא מצויד בכל הצרכים וקיבל אישור בטיחות. הוא נפתח ב-1 בספטמבר ונותרה בעיית החיבור של בית הספר לחשמל. המועצה פועלת במרץ לפתרון בעיה זו בהקדם האפשרי.
"לגבי בית הספר שהוצת, למרבה הצער יש מי שלא מכבד את החוק ומשחית רכוש ציבורי. בפעם השנייה השבוע הוצת בית הספר אקרא. אנו קוראים למשטרה לנקוט את כל האמצעים על מנת לעצור את העבריינים ולהעמידם לדין".
בחברת החשמל מסרו כי "עד היום לא התאפשר חיבור חשמל לבית הספר היות והתשתיות הפרטיות אותם בית הספר נדרש להקים לא הסתיימו. עם קבלת ההודעה על סיום הכנת התשתית הפרטית, תואם החיבור כבר ליום ראשון. החיבור יתבצע לאחר עמידה בבדיקת המתקן שעפ"י חוק החשמל".