עו"ד מאיה רייטן-סטול, שנעצרה לפני כמעט חודשיים בנמל התעופה במינסק בירת בלארוס לאחר שבתיקה נמצאו 2.5 גרם קנאביס, נחתה הבוקר (יום ו') בנמל התעופה בן גוריון. "אין מאושרת ממני לחזור היום לארץ", אמרה רייטן-סטול בקבלת הפנים המרגשת שנערכה לכבודה עם שובה לישראל.
הישראלית שוחררה אתמול ממעצרה בבלארוס בעקבות מגעים של ישראל עם בכירי השלטון במינסק. בית משפט מקומי קנס את רייטן-סטול ב-2,500 דולר והורה לשחרר אותה ממעצר. המגעים מצד ישראל כללו מעורבות אישית של נשיא המדינה יצחק הרצוג, שר האוצר אביגדור ליברמן, שר החוץ יאיר לפיד, סגן השר אביר קארה וראש לשכת עורכי הדין אבי חימי.
4 צפייה בגלריה
מאיה רייטן ומשפחתה עם חזרתה לארץ
מאיה רייטן ומשפחתה עם חזרתה לארץ
עו"ד רייטן-סטול עם שני ילדיה
(צילום: שאול גולן )
"זה נס מה שקרה לי", אמרה רייטן-סטול לאחר נחיתתה. זה קרה בזכות האחים שלי, נשיא המדינה, השרים ועו"ד חימי. שוחחתי בטלפון באופן אישי עם כל אחד מהם. זה היה סיוט, אני רוצה להתפנות למשפחה שלי, לא ראיתי אותם חודשיים, אני כל כך רוצה לדבר איתם".
היא אמרה עוד: "היה גיהינום אחד גדול, אבל אני חזקה ושרדתי את זה. הביאו לשחרורי, זה לא מובן מאליו, וזה נס שאני פה. אני הולכת הביתה!".

"השמחה פרצה והתפרקנו"

אחרי בדיקת קורונה, הגיעה רייטן-סטול לבני משפחתה שהמתינו לה בוכים ונרגשים, וחיבקה את שני ילדיה. מנשה האב אמר: "שנים לא הרגשתי ככה, במשך חודשיים דאגנו לה יום יום, ישנו פחות, אכלנו פחות. אני לא מאמין שזה קורה. אתמול פרצה השמחה והתפרקנו, אנחנו שמחים שהיא חזרה".
מוניק, אמה של רייטן-סטול, חוגגת היום יום הולדת. "זו המתנה שקיבלתי - שהיא חוזרת", אמרה האם בהתרגשות. "בישלתי לה את האוכל שהיא אוהבת והכול מחכה לה. לא היו לנו חיים, דאגנו כל כך, זה היה מפחיד".
עידו, בנה של עורכת הדין, סיפר על ההמתנה הממושכת: "אלה היו חודשיים קשים. אתמול כשדיברנו היא בכתה ואמרה 'אני אדם חופשי' ובכינו מאושר כולנו". הבת ליה סיפרה על השיחה הראשונה שערכה עם אמה אחרי שנודע לה כי היא משוחררת מהכלא: "כל הזמן בכיתי ולא הצלחתי לדבר. בערב היא התקשרה שוב ואמרתי לה כמה אני מעריכה אותה".
4 צפייה בגלריה
מאיה רייטן ומשפחתה עם חזרתה לארץ
מאיה רייטן ומשפחתה עם חזרתה לארץ
עם האב מנשה
(צילום: שאול גולן )
4 צפייה בגלריה
משפחתה של מאיה רייטן הממתינה לה בנתב"ג
משפחתה של מאיה רייטן הממתינה לה בנתב"ג
הבת ליה והאם מוניק בהמתנה בנתב"ג
(צילום: שאול גולן )
נשיא המדינה הרצוג התקשר ביום שני לנשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, וביקש את התערבותו כדי להביא לשחרורה של רייטן-סטול בהקדם.
לאורך כל תקופת המעצר, אנשי שגרירות ישראל בבלארוס ביקרו אותה במעצר, דאגו לה לתרופות והיו בקשר יומיומי עם המשפחה. הדיפלומטית יפה אוליבצקי שמשרתת במוסקבה הגיעה במיוחד לבלארוס כדי למלא את מקומו של שגריר ישראל וליוותה את סטול במשפט ובדרכה לשדה התעופה.
4 צפייה בגלריה
מאיה רייטן ומשפחתה עם חזרתה לארץ
מאיה רייטן ומשפחתה עם חזרתה לארץ
(צילום: שאול גולן )
עו"ד שרון נהרי, שסייע למשפחה במאמצים לשחרור, אמר הבוקר: "זה בוקר משמח מאוד. הייתה עבודה יום-יומית עם אנשים מקומיים. אני רוצה לציין שהייתה פה התערבות דיפלומטית מאוד חשובה. אנו מודים לנשיא המדינה, לשר ליברמן ולשר לפיד. מאיה חטפה את זה קשה מאוד והיא נפגעה בריאותית. היא החזיקה מעמד, לא איבדה תקווה והקשיבה לכל מה שאמרנו לה והיא תחזור לחיים".
רייטן-סטול טענה בחקירתה כי הקנאביס שהיה ברשותה נועד לשימוש רפואי, אך לפי החוק בבלארוס מדובר בעבירה שהעונש בגינה עלול להגיע לחמש שנות מאסר.