1 צפייה בגלריה
איילת שקד מיכל רוזין
איילת שקד מיכל רוזין
עימות בקואליציה. שקד ורוזין
(צילום: דנה קופל, אביגיל עוזי)
כמעט יממה לפתיחת כנס החורף של הכנסת, והמתח בקואליציה נותן את אותותיו: בין מרצ לימינה הייתה בימים האחרונים מתיחות על רקע שורה של נושאים שעמדו במחלוקת בכנסת הקיץ וטרם נפתרו. המתיחות הזו - שעד כה הייתה מתחת לפני הקרקע - נחשפה הבוקר (יום ראשון) עם ציוץ של חבר הכנסת מיכל רוזן, יו"ר סיעת מרצ.
בציוץ העלתה רוזין תצלום מסך של שיחת וואטסאפ שבה נכתב כי כי שרת הפנים איילת שקד פנתה לחבר הכנסת שמחה רוטמן כדי לדחות בחודש את חוק ההגירה שהוא מקדם ולהגיע להסכמות בעניינו ולהעלותו להצבעה. "כנראה שיש גורמים בקואליציה שממש רוצים בחירות בקרוב", כתבה רוזין.
בשיחות שקיימה אמרה רוזין: "שקד מתכננת להעביר על הראש שלנו את חוק ההגירה עם האופוזיציה? לא יקרה". הדברים מתווספים לזעם של המפלגה על התחושה ששקד ממסמסת בכוונה את המתווה להעלאת חוק האזרחות, שעליו הוסכם במושב הקודם. בניגוד לחוק האזרחות, שמונע איחוד משפחות בין ערבים ישראליים לפלסטינים ועבר במשך שנים כהוראת שעה לשנה עד שהאופוזיציה הפילה אותו באוגוסט האחרון, חוק ההגירה שרוטמן מקדם הוא קבוע. לפי החוק, מדיניות ההגירה של ישראל צריכה להתאים לעקרונות שלפיהן מדינת ישראל היא ביתו של העם היהודי - כך שכל הסדרי ההגירה, בין אם איחוד משפחות ובין אם גירוש זרים, צריכים לשקף את העקרונות הללו.

לאחר שחוק האזרחות לא אושר בגלל היעדר רוב, במרצ הציעו מתווה פשרה שכלל חמישה סעיפים. בין היתר, הציעו במרצ שעד לשישה חודשים מכניסת הוראת השעה לתוקף, תיערך בדיקה פרטנית לכל בני/בנות זוג של תושבי קבע או אזרח ישראל וגם לבעלי היתר שהייה בישראל שניתן על-ידי מפקד האזור (היתרי מת"ק), לצורך הענקת מעמד. כעת מאשימים במרצ את שקד בכך שהיא מתחמקת מהמתווה ובנוסף מובילה יוזמות בחוסר תיאום.
גורמים בסביבת שקד אמרו בתגובה כי "השרה שקד תמשיך לעשות כל שביכולתה כדי לקדם את חוק האזרחות". גורמים בימינה הוסיפו: "מוטב לח"כ רוזין שתמשיך להתעסק בלהתחנף לאבו מאזן".