בית המשפט המחוזי בירושלים החליט אחר הצהריים (שישי) להאריך את מעצרו של ראובן שיין, בן 32 מההתנחלות יצהר, שירה אמש ביהודי ליד ההתנחלות כוכב יעקב בבנימין ופצע אותו באורח קשה משום שלטענתו סבר כי מדובר במחבל. תחילה בבית משפט השלום הוחלט לשחררו למעצר בית של שישה ימים, אך המשטרה ביקשה לעכב את שחרורו של היורה - ובמחוזי ההחלטה התהפכה והוא יישאר במעצר עד יום שני. הפצוע מאושפז בבית החולים שערי צדק בירושלים, מורדם ומונשם.
"אנו נמצאים בימים לא פשוטים שבהם רף המתיחות במרחב הציבורי עולה ולעיתים הדבר גורר תגובות חריגות שעלולות לסכן חיי אדם", ציינה השופטת אורנה סנדלר-איתן בהחלטתה לשחרר את היורה לביתו. ראיה שהוצגה בבית המשפט על ידי עורכי דינו של היורה, חיזקה את הטענה כי הוא חש מאוים.
1 צפייה בגלריה
ראובן שיין זירת האירוע בתחנת הדלק, החשוד בירי בצומת כוכב יעקב
ראובן שיין זירת האירוע בתחנת הדלק, החשוד בירי בצומת כוכב יעקב
היורה ראובן שיין וזירת הירי
( צילום: יואב דודקביץ')
לשיין, שירה שלושה כדורים לעבר האדם שפצע, מיוחסת עבירה שמוגדרת פציעה כשהעבריין מזוין. "מדובר באירוע שמעלה מסוכנות גבוהה מאוד", ציין בדיון נציג המשטרה רב-סמל ראשון רותם יולזרי. "במקום היה כוח צבאי במשימה שיכל לטפל באירוע, אך המשיב בחר לפעול על דעת עצמו. בחקירתו אמר כי חש בסכנה וטען כי הוא האדם המתאים והנכון לטפל באירוע וכי החיילות אינן מסוגלות לטפל באירוע".
לשיין אין עבר פלילי והוא מחזיק ברישיון לאקדח שממנו פתח באש לעבר האדם שחשד בו כמחבל. רק הבוקר נודע ליורה כי הקורבן הוא יהודי. מתשובות נציג המשטרה לעורכי דינו של היורה ניתן ללמוד כי הפצוע נראה לו כחשוד והגיע עם שתי שקיות בידיו לטרמפיאדה הסמוכה לכוכב יעקב יומיים אחרי פיגוע המטענים המשולב בירושלים.

"זו הראיה הכי אותנטית שיכולה להיות לפחד"

לפי גרסת היורה, בשלב מסוים הכניס הפצוע את ידיו לעבר כיסיו. החשד של שיין התחזק ולדבריו הוא ניסה לתקשר עם הפצוע לפני שירה לעברו. עורכי הדין אריאל עטרי ונתי רום, שמייצגים את שיין מטעם ארגון "חוננו", טענו כי לגבר שנורה יש רקע פלילי. עוד טוענים הפרקליטים כי גם לכוחות הביטחון לקח זמן להבין אם הגבר שנורה הוא ערבי או יהודי. לטענתם, גם בהודעת דוברות המשטרה הראשונית נמסר כי מדובר בפלסטיני.
במהלך הדיון הציג אחד מעורכי דינו של היורה ראיה, שלדבריו מלמדת כאמור על כך שמרשו חש בסכנה ממשית לחייו. "זו הראיה הכי אותנטית שיכולה להיות לפחד שהיה למשיב בשתי השניות שבהן פעל", אמר עו"ד עטרי. "הוא מרגיש שהולכים להרוג אותו, אף אחד לא יכול לומר שהוא ביים את זה (הראיה שהוצגה בבית המשפט. ג"כ)".
השופטת סנדלר-איתן ציינה בהחלטתה כי "המשיב חשוד כי ביצע את הירי ומסר בחקירתו כי האדם שעמד בתחנה ואשר לעברו בוצע הירי נראה לו חשוד עד כי חש סכנה לחיים. מתוך חומר החקירה עולה כי התנהלות הקורבן עוררה חשד מסוים בקרב הנוכחים במקום. עם זאת, גם התנהלותו של המשיב אינה התנהלות שגרתית".
פרקליטיו של היורה מסרו: "מדובר במקרה מצער שבו פיגועי הימים האחרונים גררו רגישות רבה במיוחד. האירוע התרחש בטרמפיאדה. מרשנו היה משוכנע שמדובר במחבל בשל מראהו והתנהגותו, ושלף אקדח וירה רק לאחר שהאחר הכניס יד לכיסו בצורה מחשידה ומרשנו היה משוכנע שהנפגע עומד לבצע פיגוע ירי. מסתבר שגם אחרים בטרמפיאדה חשדו שמדובר במחבל. אנו מאחלים רפואה שלמה לנפגע ולכולנו - ימים שקטים יותר".