כוחות צה"ל חילצו הלילה (בין שני לשלישי) שני ג'יפים צבאיים שנתקעו בגלל תקלה בבית אומר שמצפון לחברון. פלסטינים יידו אבנים ומטענים מאולתרים לעבר הכוחות, שהשיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי חי לעבר חשודים מרכזיים.
משרד הבריאות הפלסטיני דיווח לפנות בוקר על הרוג בשם מופיד זעבוט, שנורה בראשו, ועל 10 פצועים נוספים, בהם שמונה שנפצעו מירי צה"ל ושניים נוספים שנפגעו משאיפת גז מדמיע. דובר צה"ל מסר בתום האירוע כי "הג'יפים חולצו בהצלחה על ידי כוחות צה"ל שנכנסו לכפר. אין נפגעים לכוחותינו ונגרם נזק קל לרכבים. האירוע מתוחקר".
הבוקר דיווחו הפלסטינים כי צעיר בשם ג'וואד רימאווי, בוגר הפקולטה לעסקים וכלכלה באוניברסיטת ביר זית, נהרג בעימות עם כוחות צה"ל בכפר עין, צפונית לרמאללה, וכי אחיו הצעיר, דאפר, סטודנט בפקולטה להנדסה וטכנולוגיה באוניברסיטת ביר זית, נפצע קשה בעימות עם הכוחות. בהמשך דווח כי נקבע מותו של האח.
2 צפייה בגלריה
מימין - ג'וואד ודאפר רימאווי
מימין - ג'וואד ודאפר רימאווי
מופיד זעבוט והאחים ג'וואד ודאפר רימאווי, שנהרגו בעימותים עם צה"ל
2 צפייה בגלריה
צה"ל פועל לחילוץ ג'יפ צבאי שנתקע ליד חברון, פלסטינים יידו אבנים ומטענים
צה"ל פועל לחילוץ ג'יפ צבאי שנתקע ליד חברון, פלסטינים יידו אבנים ומטענים
המהומה ליד חברון
דובר חמאס חאזם קאסם אמר בתגובה לאירועים כי "הכיבוש מרחיב את תוקפנותו, והורג הבוקר שלושה מעמנו הפלסטינים, כולל שני אחים, בגדה המערבית. הכיבוש מנסה בצורה אומללה לעצור את המאבק הלגיטימי של עמנו להחזיר את אדמתו ואת חירותו באמצעות הרג והתנקשויות, אבל הדם הזה יהווה דלק למהפכה של עמנו". בערים רמאללה ואל-בירה הוכרזה שביתה כללית בעקבות התקריות.
אתמול דיווח צה"ל על זינוק דרמטי בפיגועי הירי ביהודה ושומרון. ב-2021 וב-2022 עצרו כוחות ביטחון מספר דומה של חשודים במעורבות בטרור - כ-3,000. צה"ל אמנם הצליח לפרק את התארגנות "גוב האריות" בשכם ורוב פעיליה הסגירו עצמם לרשות, אך הנותרים עדיין יורים לעבר כוחות צה"ל כשאלה נכנסים לעיר. אחד הסממנים המדאיגים ביותר במתיחות הביטחונית היה השימוש המוגבר בנשק חם: בעוד שבגלי טרור קודמים השתמשו מפגעים בודדים בעיקר בסכינים, במכוניות לדריסה ולעיתים בכלי נשק מאולתרים מייצור עצמי, הפעם השימוש ברובים תקניים עולה דרמטית.
"גם אם לא ייצאו 30-20 אלף פלסטינים להפר את הסדר מחוץ לערים, מספיק ש-100 חמושים ייצאו במקביל לירות ולפגע, עם תמיכה של עוד 100, כדי לשים אותנו במקום אחר", העריך גורם בצה"ל. הוא הזהיר כי "בכל עיר פלסטינית יש המון כלי נשק. היום שאחרי אבו מאזן כבר כאן. רואים זאת בהיחלשות מנגנוני הביטחון בשכם ובג'נין, בהקמת התארגנויות טרור חדשות כמו 'גוב האריות' וכן במחנאות של פלגים חמושים. חמאס והג'יהאד האיסלאמי לא צריכים לעשות הרבה מעבר לחלוקת כמה מאות שקלים לכל מפגע. היתר קורה מעצמו.
"חלק מהתארגנויות הטרור שצמחו בשנה האחרונה נזרעו בתקופת הקפאת התיאום הביטחוני ב-2020, בחצי השנה שלאחר ההכרזה על תוכנית המאה של דונלד טראמפ. באותה תקופה ההתארגנויות הללו היו חוקיות מבחינת המנגנונים. היום אנחנו משלמים את המחיר. השטח רווי באמצעי לחימה, בהסתה ובהשראה שמשפיעה על דור הטיקטוק הפלסטיני. זהו דור שלא חווה את מחיר ההפסד באינתיפאדה השנייה. מה שעלול להסלים את המצב אלה סוגיות אובדן המשילות בצפון השומרון, הר הבית וירושלים, ערביי ישראל ורצועת עזה".
לפי נתוני צה"ל, חל השנה זינוק של פי שלושה במספר אירועי טרור הירי ביהודה ושומרון ובכאלה שיצאו מהאזור: 281 מינואר עד לסוף חודש אוקטובר, לעומת 91 בכל שנת 2021. כ-240 מאירועי ירי אלו כוונו נגד כוחות הביטחון והיתר נגד אזרחים.
פורסם לראשונה: 23:20, 28.11.22