מערכת הגשם הביאה בסוף השבוע כמויות גדולות של ממטרים באזורים שונים ברחבי הארץ, כאשר הכמויות הגדולות ביותר ירדו באזורי השפלה ובעמק חפר. הגשמים הרבים הביאו להצפות בכמה יישובים במרכז הארץ וגם לנפגעים: רוכב אופנוע נהרג לאחר שכנראה החליק בכביש 443, וקשיש נפל ברמלה לשלולית ונפגע אנושות מהיפותרמיה. גם הפסקות חשמל כמובן התרחשו, ובמודיעין עילית החרדית כאלף לקוחות היו מנותקים לאורך השבת מחשמל בגלל סירוב הרשויות שם לאפשר כניסה של עובדי חברת החשמל לתיקון הנזק. זוהי התחזית לימים הקרובים – ואלו נתוני הממטרים שירדו ביממה האחרונה. צפו גם במכ"ם הגשם.
לפי מדידות השירות המטאורולוגי, כמות הגשם הגדולה ביותר שירדה ב-24 השעות האחרונות, אם כי לא מתחילת המערכת הגשומה, הייתה באזור קיבוץ נחשון שבעמק איילון, בין תל אביב לירושלים. התחנה שם מדדה 58 מ"מ של משקעים בתוך יממה, נכון לשעה 18:00. שאר היישובים שבהם ירדו יותר מ-40 מ"מ ב-24 השעות האחרונות הם חפץ חיים עם 47 מ"מ, בית דגן עם 46, עין החורש עם 42 ואריאל עם 41.

6 צפייה בגלריה
הילדה גולן קופצת בין השלוליות של תל עדשים
הילדה גולן קופצת בין השלוליות של תל עדשים
שלולית בתל עדשים. הילדים שיחקו ונהנו
(צילום: מיכאל לייבוביץ')
6 צפייה בגלריה
אלה ודור משחקים בשלוליות ברמלה
אלה ודור משחקים בשלוליות ברמלה
אלה ודור משחקים בשלולית ברמלה
(צילום: שמוליק דודפור)
6 צפייה בגלריה
ילדים נהנים מהשמש בערבה
ילדים נהנים מהשמש בערבה
ילדים משחקים במים בנחל שחק בערבה, אחרי השטפון שם אתמול
(צילום: נדב אילון, הערבה התיכונה )
6 צפייה בגלריה
ילדים משחקים בגשם בקיבוץ נירים
ילדים משחקים בגשם בקיבוץ נירים
עם מטריות בגשם, בקיבוץ נירים
(צילום: בראל אפרים )
בראש הנקרה ירדו 32.6 מ"מ, בגמלא שברמת הגולן 28.2, ובאשחר שליד כרמיאל 24.5. במעלה גלבוע ירדו 16.7 מ"מ של גשם, בחיפה 22.7, בחדרה 30.5 ובתל אביב 22.3. בירושלים ירדו רק 3.8 מ"מ של ממטרים ביממה האחרונה, באשדוד 14.8 ובבאר שבע 0.6. לנתונים בתחנות מדידה נוספות ניתן לצפות כאן.
חזאי ynet דני רופ מציין כי בעונה הזאת הגשם חזק יותר ומלווה לפעמים בברקים, רעמים וברד – ואפילו גשם שנמשך עשר דקות יכול להביא להצטברות גדולה של מים. גם בשעות הלילה יירדו גשמים מלווים בברקים ורעמים, ולכן עדיין קיימת סכנת הצפות – בעיקר בערי החוף.
במהלך היום מערכת הגשם תיחלש. בשעות הבוקר עדיין קיים סיכוי לגשם, גם באזור הערבה – אבל הסיכוי יפחת משמעותית לאחר מכן. יהיו ענני גשם רבים בקרבת החוף, אך יירד הרבה פחות גשם מאשר בשבת. משעות אחר הצהריים הסיכוי שוב יגבר לגשם, דווקא באזורים הפנימיים ובהרים. הטמפרטורות יישארו נמוכות. ממחר (שני) ובשאר ימי השבוע לא צפוי גשם, ומידות החום יעלו.
הטמפרטורות החזויות הלילה: ירושלים 11-13, תל אביב-יפו 16-22, חיפה 14-17, באר שבע 12-20, לוד 15-18, נצרת 12-15, עין גדי 19-24, צפת 10-13, אילת 18-25, בית שאן 15-19, טבריה 16-19, קצרין 13-15, אשדוד 16-19, מצפה רמון 11-15 ועפולה 13-17.

בעונת הסתיו הים עדיין חם, והמפגש עם אוויר קר יחסית מעליו מייצר עננים גדולים שנקראים "קומולונימבוסים" – שהפסגה שלהם מגיעה לגובה של עשרה קילומטרים ואף יותר. בתוך הענן הזה נוצרים ברקים ורעמים וגם ברד. לכן בתקופה הזאת הגשם חזק יותר והטיפות גדולות יותר – ומשום כך הסיכוי להצפות בערי החוף גבוה יותר. בענן הזה גם נוצר הברד, שבניגוד לשלג יכול להיווצר ולרדת גם כשהטמפרטורות בקרקע גבוהות.
הגשם בשבת, במערכת הגשם המשמעותית הראשונה של עונת הסתיו, הביא כצפוי להצפות, גם של רחובות מרכזיים ביישובים במרכז הארץ. בנתניה דווח בין היתר על הצפות ברחובות הרצל, יוספטל ואיתמר בן אבי. צוותי כבאות והצלה הוזעקו לחלץ אישה מבוגרת שנתקעה עם רכבה באחד הרחובות המוצפים. גם בחולון ובבת ים נחסמו מספר רחובות. בכביש 443 לכיוון ירושלים נהרג כאמור רוכב אופנוע כבן 20 שככל הנראה החליק.
ברמלה, קשיש בן 85 שככל הנראה מעד או החליק כשהלך בשדרות בן גוריון אותר שוכב מחוסר הכרה בתוך שלולית מים. צוות מד"א שהוזעק למקום דיווח כי הוא סובל מהיפותרמיה ופינה אותו במצב אנוש, מורדם ומונשם לבית החולים שמיר-אסף הרופא.
6 צפייה בגלריה
זירת התאונה בכביש 443 סמוך לבית חורון
זירת התאונה בכביש 443 סמוך לבית חורון
זירת התאונה בכביש 443 סמוך לבית חורון. האופנוע החליק בכביש הרטוב
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
6 צפייה בגלריה
זירת התאונה בכביש 443 סמוך לבית חורון
זירת התאונה בכביש 443 סמוך לבית חורון
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
ג'רמי לארמט, תושב נתניה, סיפר כי רכבו נסחף בגלל ההצפות ועלה על המדרכה. "אחר כך ראיתי שהאוטו היה מלא מים", ציין. "אבל אומרים שגשם זה ברכה, אז הכול יהיה בסדר". הרצל מיכאלי, גם מנתניה, סיפר כי "היה מבול גדול, הרבה גשם ירד תוך זמן קצר. הכול היה מלא מים. מי שהגיע לאזור נאלץ לנסוע בתוך שלולית גדולה וזרמי מים חזקים. לא ראיתי מכוניות תקועות, אבל כלי הרכב נאלצו לפלס את דרכם כשהמים מגיעים עד לדלתות ומעל לטמבון".
הגשמים הרבים הביאו גם להפסקות חשמל רבות. בחברת החשמל מסרו אמש כי עובדיה טיפלו במספר נזקים שנגרמו לרשת החשמל כתוצאה מחדירת מים וקצרים. במודיעין עילית כאלף לקוחות נותרו ללא חשמל בשל סירוב של הרשויות בעיר החרדית לאפשר כניסת צוותי עבודה עד צאת השבת.
במקביל, בשל הגשמים העזים הוצפה תחנה פנימית המספקת חשמל בצפון נתניה לרחוב איסר הראל ולסביבה - ואספקת החשמל באזור הזה הופסקה. בחברת החשמל ציינו כי כבר משעות הצהריים של אתמול עובדי עיריית נתניה ניקזו את אזור התחנה על מנת לאפשר גישה לתחנה עצמה. בשל מורכבות התקלה והזמן שיידרש עד לייבוש התחנה והחלפת הרכיבים ששקעו במים, שונעו שלושה גנרטורים לשכונה על מנת לספק באופן זמני חשמל לאזור.
"בסך הכול נרשם יום חורף שגרתי", מסרו בחברת החשמל. "אנו שבים ומדגישים כי אין מצב של אפס הפרעות ברשת החשמל וכי עובדי חברת החשמל פועלים בימים גשומים בכוחות מתוגברים על מנת לספק מענה מהיר ללקוחות, גם בסופי השבוע".
לצד הסבל של התושבים ברחובות שהוצפו או נותקו מחשמל, היו גם ישראלים רבים שנהנו ממזג האוויר הגשום. בערבה התיכונה היה נעים וחמים לאחר שהשמש יצאה מבין העננים והטמפרטורות עמדו על 25 מעלות, ובנחל שחק תועדו ילדי משפחת אילון מחצבה נהנים מהמים שנותרו לאחר השיטפון הראשון שאירע שם ביום שישי.
פורסם לראשונה: 19:47, 20.11.21