4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים מועצת יש"ע
מסיבת עיתונאים מועצת יש"ע
ראשי מועצת יש"ע במסיבת העיתונאים
(צילום: עמית שאבי)
ראשי המתיישבים ביהודה ושומרון כינסו הבוקר (ראשון) מסיבת עיתונאים מול בית ראש הממשלה בירושלים ויצאו למאבק סביב הקפאת הבנייה ביהודה ושומרון. תחת הססמה "לממשלת ההקפאה אין זכות קיום", נטען כי הממשלה מייבשת בכוונה את הבנייה היהודית ביו"ש ולעומת זאת לא עושה דבר מול הבנייה הערבית הבלתי חוקית. על הזעם של המתנחלים כלפיי שר הביטחון גנץ והאיום שייאבקו להפלת הממשלה נחשף כבר לפני חודש במוסף לשבת של "ידיעות אחרונות".
בין היתר נכחו באירוע ראש מועצת יש"ע וראש בקעת הירדן דוד אלחייני, שתמך בתחילה בממשלה. "תמכתי בקווים שלה עם הקמתה. ההסכמות היו שהסטטוס קוו יימשך, כפי שהיה בעבר", אמר. אלא שלאחרונה, אומר אלחייני, "התברר לנו ששר הביטחון בני גנץ הפר את כל ההסכמים הקואליציוניים, ולמעשה הקפיא את כל התוכניות. במציאות הזו אי אפשר להמשיך". אלחייני אמר כי גנץ מוסר שטחי מולדת לפלסטינים ומסכן את ביטחונה של ישראל. "במציאות הזו אין לממשלה הזו זכות קיום וצריך להפיל אותה" סיכם.
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים מועצת יש"ע
מסיבת עיתונאים מועצת יש"ע
(צילום: עמית שאבי)
ראש מועצת שומרון יוסי דגן אמר כי "כמו בטיטאניק, מביאים את יו"ש והנגב לקרחון ורבים על מקומות הישיבה. הממשלה הורסת את חומש ומקפיאה את הבנייה ביו"ש ובאותה מידה מפקירה את הנגב. ממשלה כזו תיפול. הגענו לכאן מול משרד ראש הממשלה, בכאב גדול וחשש גדול. אנחנו מייצגים את הרוב הגדול של העם שנקעה נפשו מדיבורים כמו חול ואין מה לאכול".
ראשי המתנחלים מסבירים כי ישיבת התכנון העליונה במנהל האזרחי, שאמונה על אישורי הבנייה ביהודה ושומרון, לא התכנסה כבר חודשים רבים. בנוסף טוענים כי המדיניות של משרד הביטחון בכל הנוגע להריסת מאחזים בלתי חוקיים הפכה לאגרסיבית. גם בנוגע לישיבה במאחז חומש טוענים ראשי ההתיישבות כי הממשלה נוקטת במדיניות אגרסיבית.
4 צפייה בגלריה
תיעוד: כוחות מג''ב, מחוז ש''י והמנהל האזרחי מפנים מבנים ארעים בחומש
תיעוד: כוחות מג''ב, מחוז ש''י והמנהל האזרחי מפנים מבנים ארעים בחומש
הריסת מבנים ביישוב חומש
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
תיעוד המתנחלים לפלישות בנייה של בדואים בשטחי C
תיעוד המתנחלים לפלישות בנייה של בדואים בשטחי C
תיעוד פלישות בנייה של בדואים בשטחי C
(צילום: פורום עוטף ירושלים)
מנכ"ל מועצת ישע יגאל דילמוני אמר כי "בראש ממשלת ישראל יושב מי שהיה פעם בעבר מנכ"ל מועצת ישע. אני זוכר אותו בסיורים עם עיתונאים ודיפלומטים עומדים בתצפיות ואני זוכר אותו מסביר כמה הבנייה ביו"ש חשובה מאוד".
דילמוני אף פנה ישירות לבנט: "קראת לעצירת הקפאת הבנייה. הגענו למצב הזה היום שיושבים כאן כל ראשי הרשויות והיישובים שנמצאים בהקפאה. והממשלה שלך שמקפיאה את הבנייה אין לה זכות קיום. אתה מכיר את האסון הקשה הזה של ההקפאה. אנחנו לא נרפה, המאבק יתגלגל עד שתיפול הממשלה או שתיפסק ההקפאה. קוראים לך ראש הממשלה: הפסק את ההקפאה".
ראש המועצה האזורית בנימין, ישראל גנץ, אמר כי במשמרת של ראש הממשלה בנט "ההתיישבות נמצאת תחת מתקפה של טרור, של הקפאת בנייה ושל דה-לגיטימציה למתיישבים. אנחנו מאבדים בכל יום שעובר את יהודה ושומרון, לב הארץ, בגלל העלמת עין של בנט וגנץ".
לדבריו, "בנט וגנץ יודעים היטב מה קורה בשטח, אבל מעדיפים להקפיא בנייה יהודית ולאפשר בנייה ערבית שחונקת יישובים וסוגרת רצף אסטרטגי לערבים. התגובה של בנט וגנץ לסלילת עשרות ק"מ של כבישים ובניית אלפי מבנים לא חוקיים של ערבים, היא הקפאת בנייה ואף יציאה למבצעי הריסה גדולים נגד יהודים"
במסיבת העיתונאים נכח גם זאב חבר (זמביש), מנכ"ל אמנה ואיש מועצת יש"ע, בהופעה יחסית חריגה, ואמר כי "אני שמח שיש אחדות בינינו והיא נגד הממשלה שמקפיאה את ההתיישבות ביו"ש ומגבירה את היד עלינו, לעומת הפקרות מוחלטת על הבנייה הערבית ביו"ש. ממשלה כזו אין לה זכות קיום. הממשלה הזו צריכה לעבור מהעולם".
גם ראש מועצת בית אל שי אלון תקף בחריפות ואמר כי "לא נחזור על טעויות העבר. לא נחכה שהחיילים יהיו בפתח היישובים כדי לעצור את ההתנתקות הבאה. הופכים את בית אל למובלעת על ידי מניעת בנייה ובכך שמשאירים כביש גישה יחיד ליישוב אותו לא מרחיבים ולא מפתחים בהתאם לצרכים הנדרשים של בית אל. אנחנו אזרחים סוג ב' שנתונים לשיגעונות של כל שר ושר בממשלה, אין בעל בית".
אליהו ליבמן' ראש מועצת קרית ארבע בחברון, כינה את הממשלה הזו עפיפון: "אנחנו באחת התקופות המסוכנות לעתיד עם ישראל, אנחנו נמצאים לצערנו עם ממשלת עפיפון, עם קברניט שלא מצליח לשלוט בעפיפון ועוד רגע החוט נשמט לו מבין הידיים ונלך כולנו לאבדון. אין בטחון לתושבים בכל מקום במדינת ישראל. השמאל הקיצוני שרוצה להחריב את המדינה שולט בעפיפון הזה. האויב מחוץ למדינה רואה את זה, צריך להכריע את הטרור ולבנות בשביל עתיד ילדינו".