"החינוך לגיל הרך הוזנח עשרות שנים"
(צילום: שמוליק דודפור, חגי דקל, טל אזולאי)

ועידת החינוך מאורגנת על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות
עו"ד טלי ניר, מנכ"לית עמותת 121, מובילת "בידיים טובות -המטה להשקעה בגיל הרך", טענה בוועידת החינוך של ynet ו-"ידיעות אחרונות" כי החינוך לגיל הרך הוזנח על ידי המדינה במשך עשרות שנים. "מדובר בשנים שהן הכי קריטיות להתפתחות הילד. עד הממשלות האחרונות הסכומים שהושקעו היו מאוד נמוכים". לדבריה, במדינות ה-OECD "ההשקעה פר פעוט היא יותר מ- 10,000 דולר לשנה - בישראל היא עומדת רק על 600 דולר".
לדבריה, "בשנה וחצי האחרונות מאז שהתחום עבר למשרד החינוך מתחולל שינוי מאוד משמעותי, אבל עדיין הוא מפוצל בין ארבעה משרדי ממשלה. אין בית אחד לטיפול בגיל הרך, והתקציבים שמושקעים עדיין מאוד נמוכים. מתוך תקציב של 90 מיליארד שקלים של משרד החינוך, פחות ממיליארד מושקעים בחינוך לגילי לידה עד שלוש".
2 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
ועידת החינוך. "ההכשרה היא המפתח"
(צילום: דנה קופל)
אורנה פז, מנהלת אגף א' לחינוך הגיל הרך במשרד החינוך, אמרה כי "מאז פברואר 2022 עשינו המון צעדים לחיזוק התחום הזה. מטרת העל שלנו היא שיפור איכות תוכנית הטיפול ויצירת רצף חינוכי מלידה עד גיל 18. אנחנו מנסים לשנות פרדיגמה שלמה מטיפול לחינוך. גם טיפול זה חשוב, אבל במרכז אנחנו מביאים את החינוך. הכשרנו בשנה הראשונה כ-12 אלף מחנכות מטפלות, ואני רואה בהכשרה מפתח".
לפי נתוני מטה המאבק למען הילדים בשנת הלימודים האחרונה נפגעו 830 תינוקות, פעוטות וילדים ב-38 גנים, משפחתונים ומעונות ברחבי הארץ. פז ציינה כי משרד החינוך הגדיל את מספר המפקחות. "שילשנו את הכמות, עד סוף תשפ"ד יהיה לנו 60 מפקחות".
2 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
זוביב. "אנחנו מגדלים את דור העתיד, כולם צריכים להכניס יד לכיס"
(צילום: יאיר שגיא)
גלית זוביב, מנהלת יחידת הגיל הרך לידה עד שלוש באשדוד, אמרה כי צריך להעניק לגננות שעברו הכשרה תמריצים להישאר במערכת. "צריך ליצור שיתוף פעולה בין הרשות המקומית למשרד החינוך ולתת לאותן מחנכות כלים נוספים. אנחנו מגדלים את דור העתיד, כולם צריכים להכניס את היד לכיס שלהם ולהביא את האנשים המקצועיים ביותר".
עו"ד ניר טענה כי לשים את כל האחריות על הפיכת המסגרות לבטוחות יותר על משרד החינוך זה לא הוגן. "בתקציב שיש, הם עושים את המקסימום, צריך הרבה יותר. לא יכול להיות שמסגרת עם פחות משבעה פעוטות היא תחת משרד אחד וכל השאר תחת משרד אחר. צריך לאחד את המערכת ולהכיר את כל הפעוטות בשביל שהמשרד יוכל לעשות את העבודה כמו שצריך".