שנה וחצי אחרי שעמר אסעד, פלסטיני בן 79, נמצא ללא רוח חיים באתר בנייה לאחר שנעצר ונאזק ע"י כוח צה"ל, ל-ynet נודע היום (שלישי) כי בפרקליטות הצבאית החליטו לסגור את תיק החקירה נגד מפקדים וקצינים מגדוד נצח יהודה, ללא הגשת כתבי אישום. בתביעה הצבאית החליטו בימים האחרונים להסתפק בצעדים פיקודיים ובדין משמעתי נגד ארבעה גורמים פיקודיים ששירתו בינואר 2022 בגדוד החרדי נצח יהודה מחטיבת כפיר, לאחר שאלו נחקרו במצ"ח בחשד למעורבות באירוע החריג ליד רמאללה.
נגד רוב המפקדים המעורבים כבר ננקטו צעדים פיקודיים זמן קצר לאחר האירוע ובסיומו של התחקיר המבצעי: המג"ד ננזף ושני קצינים הודחו מתפקידם, כך שצעדים פיקודיים דומים עשויים להיות פחות רלוונטים לטיפול הסופי בפרשה. בכירים בצה"ל, ובראשם הרמטכ"ל דאז אביב כוכבי, גינו בזמן אמת בצורה חריפה את התנהגות הלוחמים וכינו אותה "קהות חושים". כוכבי ציין כי "לא צריך שום חוק כדי לדעת שלא משאירים בן 80 בקור בפעילות מבצעית".
4 צפייה בגלריה
עמר אסעד
עמר אסעד
הפרשה תיסגר ללא כתבי אישום
4 צפייה בגלריה
התמונה האחרונה של עמאר אסעד
התמונה האחרונה של עמאר אסעד
התמונה האחרונה של עמר אסעד
בפרקליטות הצבאית סגרו את התיק הנפיץ לאחר ניסיונות רבים שלא צלחו לקבל את דוח נתיחת גופתו של אסעד מהרשות הפלסטינית. במשפחתו טענו כי התנהגות החיילים הובילה למותו, אך מאידך, לפי גורמים בצה"ל, בני המשפחה סרבו לשתף פעולה עם החקירה והעבירו מעט מסמכים רפואיים באשר להיסטוריה הרפואית של הקשיש בעל האזרחות האמריקנית. בני המשפחה גם דרשו לקבל פיצוי ממשרד הביטחון, אך שם דחו את בקשתם.
קצין רפואה בכיר בצה"ל בדק את עדויות החיילים ואת מעט המסמכים שכן הועברו, וקבע בחוות הדעת שלו שאסעד לא מת כתוצאה מהשארתו לישון באתר בנייה סמוך לנקודה בה עוכב. כזכור, הלוחמים עסקו בפעילות מבצעית של בידוקי פלסטינים בכפר ג'לג'ליא שליד רמאללה, ובין היתר עיכבו את אסעד, ששב מאירוע משפחתי במכוניתו, ככל הנראה כשהוא תחת השפעת אלכוהול.
4 צפייה בגלריה
עמר אסעד פלסטיני בן 80
עמר אסעד פלסטיני בן 80
האמריקנים דרשו חקירה פלילית מלאה
4 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
"לא צריך שום חוק כדי לדעת שלא משאירים בן 80 בקור". כוכבי גינה בשעתו בחריפות
(צילום: דובר צה''ל)
החיילים אמרו בתחקיר כי הוא התנגד לבדיקתו, הגם שלא נמצא ברשותו או ברכבו שום אמצעי חשוד. הכוח אזק אותו והותירו לשכב בחוץ משך דקות ארוכות, כשהוא כפות, כפי שנחשף בתמונה שתיעדה זאת ופורסמה לראשונה ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet. יחד עם זאת, התברר בחקירה, הלוחמים התירו אותו מאיזוקו לפני שעזבו את המקום.
בפרקליטות הצבאית חזרו בהחלטתם לסגור את התיק על כך שאכן נמצאו כשלים ערכיים ומקצועיים בתפקוד הלוחמים והמפקדים בזירה, אך לא כאלו שמגיעים לאיזורים הפליליים. הלוחמים השמיעו את עמדתם באמצעות עורכי דינם במשך שימוע ארוך שנערך להם בפרקליטות, וטענו כי פעילותם נבעה משיקולים מבצעיים בלבד לאיתור חשודים בטרור ולשיבוש פיגועים שהיו בגזרה. מנגד, בחקירת מצ"ח נמצא כי חרגו מתוקף הזמן ומהדרך שבה עכבו את הפלסטינים שעברו במקום, אך כשגיאה מקצועית ולא מתוך התרשלות פלילית.
במחלקת המדינה האמריקנית אמרו זמן קצר לאחר האירוע כי ארה"ב מצפה "לחקירה פלילית מלאה והטלת אחריות מלאה" על מותו של אסעד. "אנחנו ממשיכים לדון על התקרית המדאיגה הזאת מול ישראל ומצפים לקבל הבהרות נוספות".
אל"מ במיל' עו"ד שלומי ציפורי ורס"ן אמיר גונמן, שייצגו את הקצין ש', אחד המפקדים המעורבים, מטעם הסנגוריה הצבאית: "אנו מברכים על החלטת הפצ"רית בעקבות הליך השימוע שקיימנו בפניה. קצינים וחיילים העוסקים בפעילות מבצעית בשטח עוין, תחת סיכון, נדרשים להפעיל שיקול דעת מקצועי, וכשהם טועים בשיקול דעתם בתום לב במהלך הפעילות, על צה"ל לגבות אותם ולהימנע מהעמדתם לדין פלילי כדי להבטיח שבפעילותם יוכלו להתרכז בביצוע מיטבי של המשימה המבצעית, ללא חשש מחקירה פלילית ומהעמדה לדין. הקצין ש', שהיה קצין מצטיין וערכי, יכול היה להוסיף ולתרום כמפקד לוחם, נאלץ בעקבות החקירה לעזוב את הצבא".
עו"ד שלמה ציפוריעו"ד שלמה ציפוריצילום: באדיבות עו"ד שלמה ציפורי
"החלטת הפצ"רית שלא להגיש כתב אישום פלילי כנגד הקצין והמ"כ, שאף אותו ייצגה הסניגוריה הצבאית, היא החלטה ראויה ומתבקשת, ומחזקת את צה"ל ואת הלוחמים השומרים על שלומנו וביטחוננו, ויש לברך עליה".